Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή.

 Made in Greece: 

Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή.


Αυτό το μοτέρ ήταν made in Greece. Ο τρόπος για να μπει λουκέτο όμως ήταν ακόμα πιο... ελληνικός

Τα προϊόντα που κατασκεύαζε τις παλαιότερες δεκαετίες η Ελλάδα, είτε στο βιοτεχνικό, είτε στο βιομηχανικό χώρο δεν είχαν σε μια ευρεία γκάμα να ζηλέψουν τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού.

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ήταν και ανώτερα σε ποιότητα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι οι ντιζελοκινητήρες της πάλαι ποτέ θρυλικής επιχείρησης «Μαλκότση». 

Ακόμα και πολλά χρόνια μετά υπάρχουν ακόμα τέτοιοι κινητήρες εν ζωή, κυρίως σε τρακτέρ, αλλά και σε καΐκια, αντλίες, όπου απευθύνονταν τα προϊόντα της εταιρίας.

Στον αγροτικό κόσμο το όνομα «Μαλκότση» είναι συνυφασμένο με τη φράση «σκυλί», δηλαδή την ποιότητα κατασκευής και αντοχής στο χρόνο. 

Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια που η εταιρία τροφοδότησε για τελευταία φορά την ελληνική ύπαιθρο κι όμως στα χωράφια μας κυκλοφορούν ακόμα τέτοιες μηχανές.

Ο Σωκράτης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότεροςΈλληνας κατασκευαστής μηχανών. 

Αποφοίτησε το 1919 από το ΕΜΠ ως μηχανολόγος μηχανικός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Λιέγης ένα χρόνο αργότερα. 

Έμεινε στο Βέλγιο, συγκεκριμένα στην Αμβέρσα, για να εργαστεί από το 1921 έως το ’24 στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα άνοιξε τεχνικό γραφείο.

Στο χώρο των μηχανικών κατασκευών μπήκε το 1934, ιδρύοντας στην Πειραιά την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων», με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου. 

Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και το Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη. 

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία και γίνεται μία από τις πιο δυναμικές της Ελλάδας. 

Στην παραγωγή της τίθενται από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Ο προορισμός χρήσης των προϊόντων της επιχείρησης διευρυνόταν διαρκώς. 

Με χαμηλό κόστος κάλυπτε τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος. 

Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την αξιοπιστία τους

Σε περίπου μια δεκαετία παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Το εργοστάσιο του Μαλκότση εξελίχθηκε σε «σχολείο» μηχανολογικής εκπαίδευσης. 

Εργάσθηκαν σε αυτό εν δυνάμει καθηγητές του ΕΜΠ και άλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας ήρθε με τη μηχανή ΕΜ (ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση»), ονομασία από τα αρχικά του ονόματος της κόρης του. 

Ο μονοκύλινδρος, κατακόρυφος, υδρόψυκτος πετρελαιοκινητήρας, ισχύος 10-12 ίππων, είναι ο «αθάνατος» της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς σε αρκετές περιοχές της χώρας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά ως σήμερα.

Ακολούθησε η τελειοποίηση του ομώνυμου τρακτέρ, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία. 

Λόγω χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων όμως, όπως η πλήρης έλλειψη κρατικής υποστήριξης (βλέπε γραφειοκρατία), το νέο τρακτέρ παράχθηκε μόνο για μερικά έτη και δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Η επόμενη τρικλοποδιά του κράτους ήταν και η χαριστική βολή. Ο Μαλκότσης έπεσε ουσιαστικά θύμα οικονομικού σαμποτάζ. 

Όταν το κράτος του ζήτησε να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ, αναγκάστηκε να προσφύγει σε δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα. 

Ο Μαλκότσης παρέδωσε τις μηχανές, όμως το κράτος δεν τον πλήρωσε. Δεν δεχόταν ούτε συμψηφισμό με την Εθνική Τράπεζα, η οποία ζητούσε να τηρούνται κανονικά οι όροι του δανείου. 

Σε μια ελληνική πρωτοτυπία λουκέτου επιχείρησης αυτό που ακολούθησε ήταν η κατάσχεση!

Όταν η εταιρία έκλεισε ήταν ένα Κολοσσός για την εποχή με 3.000 εργαζομένους. 

Οι «αθάνατες» μηχανές της είχαν ως αποτέλεσμα να βγει μέχρι και η φήμη ότι αυτός ήταν ο λόγος χρεοκοπίας (από τη στιγμή που δεν υπήρχε ανάγκη για αντικατάστασή τους), φυσικά όμως δεν επρόκειτο περί αυτού.

Το τέλος της μεγαλύτερης βιομηχανίας μηχανών βαρέως τύπου που γνώρισε η Ελλάδα, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη του σχεδίου καταστροφής του εθνικού κορμού της οικονομίας.



Από τη σελίδα "Αγροτικά και Συνεργατισμός"

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Απέραντη θλίψη σκόρπισε στο Ξηρόμερο ,ο ξαφνικός θάνατος του Βασίλη Σόμπολου

Βαρύ πένθος σκόρπισε στην τοπική κοινωνία του Ξηρομέρου   η είδηση του  ξαφνικού  θανάτου του 38χρονου Βασίλη Σόμπολου από το Καραϊσκάκη  .  Η κηδεία του Βασίλη θα γίνει αύριο Δευτέρα 13 Μαΐου και ώρα 5:οο μ μ στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Καραϊσκάκης Η ΒΕΛΟΥΤΣΑNEWS εκφράζει τα θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια και στους οικείους του .  

πρόσβαση στη παραλία Αγριλιά του Δήμου Ξηρομέρου

πρόσβαση στη παραλία Αγριλιά του Δήμου Ξηρομέρου  Με αφορμή  σχόλιο αναγνώστη : "Μαθαίνουμε μετά λύπης, πως φέτος το καλοκαίρι οι ιδιοκτήτες του χώρου που εκμεταλεύονταν τον παρακείμενο χώρο από την δημοφιλή παραλία Αγριλιά, δε θα τον λειτουργήσουν όπως τόσα χρόνια. Φυσικό επόμενο η πρόσβαση από τον χώρο που γινόταν τόσα χρόνια, να μην είναι εφικτή." Ερωτάται ο Δήμος Ξηρομέρου : αν θα μεριμνήσει ώστε να υπάρχει χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων και ασφαλή πρόσβαση στην δημόσια παραλία;

Αγριλιά : «Τέλος εποχής» για τον «θρυλικό» τόπο διακοπών – συγκινητικά σχόλια στο facebook

Οι ιδιοκτήτες-διαχειριστές του χώρου ανακοίνωσαν της διακοπή λειτουργίας του από τη φετινή σεζόν  Λύπη αλλά και νοσταλγία έχει προκαλέσει η είδηση πως μετά απο πολλά χρόνια, ένας χώρος διακοπών ταυτισμένος κατά κύριο λόγο με τους Αγρινιώτες, δεν πρόκειται να λειτουργήσει. Πρόκειται για το κάμπινγκ – ενοικιαζόμενα αλλά και χώρο εστίασης που λειτουργούσαν επί δεκαετίες, δίπλα απο την παραλία της Αγριλιάς στον Αστακό. Για πολλά χρόνια αποτέλεσε τον τόπο καλοκαιρινής ξεγνοιασιάς και απόδρασης για εκατοντάδες κατοίκους του Αγρινίου, που για εκείνους ήταν ένα ιδανικό μέρος για πολυήμερες, οικογενειακές και οικονομικές διακοπές. Δεν ήταν όμως λίγοι και οι εκδρομείς απο άλλες περιοχές της Ελλάδας αλλά και το εξωτερικό, που είχαν γοητευτεί από τις ομορφιές της περιοχής. Όπως ήταν φυσιολογικό, η είδηση πως το «κτήμα Αγριλιά» φέτος δεν θα λειτουργήσει, προκάλεσε πλήθος σχολίων απ’όσους προγραμμάτιζαν για φέτος ή είχαν κάνει τα προηγούμενα καλοκαίρια τις διακοπές τους εκεί… Για έναν από τους πλέον

57χρονος βρέθηκε κρεμασμένος

Συγκλονισμένη είναι η τοπική κοινωνία του Καινουργίου στο άκουσμα της είδησης της αυτοκτονίας όπως όλα δείχνουν ενός άνδρα ηλικίας 57 ετών. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες ο άνδρας εντοπίστηκε κρεμασμένος σε βοηθητικό χώρο της οικίας του από συγγενικό πρόσωπο, χωρίς τις αισθήσεις του. Όπως διαπιστώθηκε στην συνέχεια ήταν νεκρός. kainourgiopress.gr  

Αστακός: Ενοικιάζεται πλήρως ανακαινισμένο και επιπλωμένο ισόγειο διαμέρισμα

  Ενοικιάζεται πλήρως ανακαινισμένο και επιπλωμένο ισόγειο διαμέρισμα (70τ.μ.) στη θέση Χοβολιό Αστακού (100μ. από την παραλία Γούλια) για την καλοκαιρινή περίοδο. Πληροφορίες: Σπύρος Αναστόπουλος Τηλ. 6972666179

Βασίλης Σούλας: Τα δεδομένα και η επώνυμη γνώμη μας για την υπόθεση δημοτικά τέλη Δήμου Ξηρομέρου.

Βασίλης Σούλας: Τα δεδομένα και η επώνυμη γνώμη μας για την υπόθεση δημοτικά τέλη Δήμου Ξηρομέρου. *Του Βασίλη Σούλα. Στο Δημοτικό Συμβούλιο Ξηρομέρου της Παρασκευής 12 Απριλίου, εκτός από την ψήφιση του Τεχνικού Προγράμματος, του μεγαλύτερου στην ιστορία του Δήμου Ξηρομέρου, με νέα και συνεχιζόμενα έργα και μελέτες, ύψους 24.540.284,81 €, που δείχνει ότι η παρούσα δημοτική αρχή διαθέτει όραμα για τον τόπο και δίνει αναπτυξιακή προοπτική, είχαμε και την σημαντική αύξηση του τέλους ύδρευσης και του τέλους φωτισμού και καθαριότητας.   Καταρχήν, για την βάση της συζήτησης, νομίζουμε ότι δεν υπάρχει λογικός άνθρωπος που να είναι ευχαριστημένος με την οποιαδήποτε αύξηση των δημοτικών τελών και με την επιπλέον οικονομική επιβάρυνση των δημοτών, που αθροιστικά με όλες τις μεγάλες αυξήσεις αγαθών και υπηρεσιών των τελευταίων δύο χρόνων, δυσκολεύει τις ζωές όλων μας. Είναι σίγουρα μία αρνητική εξέλιξη, που προσωπικά μας στενοχώρησε πάρα πολύ.   Τους περισσότερους πολίτες δεν

ΕΠΙΣΤΡΑΦΗΚΕ ΓΙΑ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ

Επιστράφηκε   με παρατηρήσεις στο Δήμο Ξηρομέρου το σχέδιο προυπολογισμού του Δήμου για το έτος 2024 από το Παρατηρητηριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ με το  Αρ. Πρωτ.: 513/13-05-2024 έγγραφο του  Το παρατηρητήριο λαμβάνοντάς υπόψιν τα άρθρα 4 του ν.4111/2013 (Α’ 18) και 77 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) και 27 και 64 του ν.4270/2014 (Α΄ 143) όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, σε συνδυασμό και με την 63726/28.07.2023 (Β΄4795) κοινή απόφαση των Αν. Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών “Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2024 - τροποποίηση της υπ’ αριθμ. 7028/2004 (Β’ 253) απόφασης” το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ αξιολογεί και παράσχει γνώμη επί του  σχεδίου του προϋπολογισμού του φορέα ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ που υποβλήθηκε στις βάσεις δεδομένων του Υπουργείου Εσωτερικών προκειμένου να επέλθουν οι  αναγκαίες προσαρμογές σε ορισμένες εγγραφές του σχεδίου από τη Δημοτική Επιτροπή, Συγκεκριμένα   το Παρατηρητήριο έχει τη γνώμη ότι το σχέδι

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ Ν ΠΑΝΤΑΖΗ ΠΡΟΣ ΜΥΤΙΚΑPRESS

Πρός:Μύτικας Press κο Βασίλη Σούλα, Αγαπητέ Βασίλη, Καλησπέρα, Χριστός Ανέστη! Εύχομαι υγεία και ευτυχία. Πολύ σωστή η ενημέρωση σου για την απόρριψη της προσφυγής στην επιτροπή 152,αλλά σου διέφυγε να ενημερώσεις ότι δεν έχει τελεσιδικήσει και όπως σαφώς αναφέρεται στην απόφαση 5/2024 “”Κατά της ανωτέρω απόφασης, μπορεί να ασκηθεί προσφυγή ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων.”” όπου ήδη έχω κινηθεί ανάλογα. Γενικά,όσο μπορώ από τη θέση του Δημοτικού Συμβούλου θα προστατεύσω τα συμφέροντα του Δήμου και του Ελληνικού Δημοσίου,τα οποία δεν προστατεύονται με εκπτώσεις 1% και δεν θα επιτρέψω την κατασπατάληση δημοσίου χρήματος για χαρτζιλίκια για φανφάρες και για κάνενα άλλο λόγο.   Όπως πολύ καλά γνωρίζουμε,οι επιτροπές κάνουν μόνο ερμηνεία και δεν ασχολούνται επί της ουσίας και εκεί αναλαμβάνει η Ελληνική Δικαιοσύνη - τα αρμόδια δικαστήρια. Όταν τελεσιδικήσει θα μιλήσουμε ξανά. Χαιρετισμούς, Απόστολος Ν Πανταζής Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ κ. ΣΟΥΛΑ  ΒΑΣΙΛΗ Αποστόλη Χριστός Ανέστη, Χρόνια Πολλά, Υγεία κα

Ξηρόμερο: Χτύπησε τον εν διαστάσει σύζυγό της με κοντάρι ηλεκτρικήςσκούπας στο κεφάλι

  Για παράβαση της νομοθεσίας περί ενδοοικογενειακής βίας κατηγορείται μία γυναίκα σε περιοχή του Ξηρομέρου. Σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος της κατόπιν καταγγελίας που υπέβαλε ο εν διαστάσει σύζυγός της, αναφέροντας ότι τον χτύπησε στο κεφάλι με το κοντάρι ηλεκτρικής σκούπας.  Μάλιστα, κατήγγειλε ότι τον εξύβρισε και τον απείλησε λεκτικά για την ζωή του, κρατώντας μαχαίρι. Η σχετική δικογραφία έχει διαβιβαστεί στον αρμόδιο Εισαγελλέα.

Τα έργα σε Βόνιτσα, Πάλαιρο, Αστακό που μετατρέπουν σε πόλο έλξης την Αιτωλοακαρνανία

  Σε τροχιά ανάπτυξης βρίσκεται τα τελευταία χρόνια ο νομός της Αιτωλοακαρνανίας, με περιοχές όπως η Πάλαιρος, η Βόνιτσα αλλά και ο Αστακός να είναι εξαιρετικά ανερχόμενες τόσο για ξένους όσο και για Έλληνες επενδυτές. Αυτό οφείλεται ότι έχουν ολοκληρωθεί μέσα σε λίγα χρόνια σημαντικά έργα υποδομής, στα σκαριά βρίσκονται «πεντάστερα» τουριστικά projects, ενώ στο άμεσο μέλλον οι εν λόγω περιοχές θα διαθέτουν υψηλού επιπέδου μαρίνες. Στο πλαίσιο αυτό έντονη είναι η ανάπτυξη που υπάρχει στον Δήμο Ακτίου – Βόνιτσας και συγκεκριμένα στα παραλιακά του μέρη. Πρόκειται για μια αναπτυσσόμενη περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας, στην οποία γίνονται δημόσια και δημοτικά έργα. Ένα από τα έργα που ξεχωρίζουν, αλλά βρίσκεται ακόμα σε αρχικό στάδιο κατασκευής, καθώς τέλη Μαΐου θα ξεκινήσουν οι εκσκαφές, είναι το καταφύγιο τουριστικών σκαφών που θα συμβάλει στην ενίσχυση του θαλασσίου τουρισμού. Το έργο είναι προϋπολογισμού 3,7 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρει