Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή.

 Made in Greece: 

Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή.


Αυτό το μοτέρ ήταν made in Greece. Ο τρόπος για να μπει λουκέτο όμως ήταν ακόμα πιο... ελληνικός

Τα προϊόντα που κατασκεύαζε τις παλαιότερες δεκαετίες η Ελλάδα, είτε στο βιοτεχνικό, είτε στο βιομηχανικό χώρο δεν είχαν σε μια ευρεία γκάμα να ζηλέψουν τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού.

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ήταν και ανώτερα σε ποιότητα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι οι ντιζελοκινητήρες της πάλαι ποτέ θρυλικής επιχείρησης «Μαλκότση». 

Ακόμα και πολλά χρόνια μετά υπάρχουν ακόμα τέτοιοι κινητήρες εν ζωή, κυρίως σε τρακτέρ, αλλά και σε καΐκια, αντλίες, όπου απευθύνονταν τα προϊόντα της εταιρίας.

Στον αγροτικό κόσμο το όνομα «Μαλκότση» είναι συνυφασμένο με τη φράση «σκυλί», δηλαδή την ποιότητα κατασκευής και αντοχής στο χρόνο. 

Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια που η εταιρία τροφοδότησε για τελευταία φορά την ελληνική ύπαιθρο κι όμως στα χωράφια μας κυκλοφορούν ακόμα τέτοιες μηχανές.

Ο Σωκράτης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότεροςΈλληνας κατασκευαστής μηχανών. 

Αποφοίτησε το 1919 από το ΕΜΠ ως μηχανολόγος μηχανικός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Λιέγης ένα χρόνο αργότερα. 

Έμεινε στο Βέλγιο, συγκεκριμένα στην Αμβέρσα, για να εργαστεί από το 1921 έως το ’24 στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα άνοιξε τεχνικό γραφείο.

Στο χώρο των μηχανικών κατασκευών μπήκε το 1934, ιδρύοντας στην Πειραιά την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων», με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου. 

Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και το Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη. 

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία και γίνεται μία από τις πιο δυναμικές της Ελλάδας. 

Στην παραγωγή της τίθενται από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Ο προορισμός χρήσης των προϊόντων της επιχείρησης διευρυνόταν διαρκώς. 

Με χαμηλό κόστος κάλυπτε τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος. 

Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την αξιοπιστία τους

Σε περίπου μια δεκαετία παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Το εργοστάσιο του Μαλκότση εξελίχθηκε σε «σχολείο» μηχανολογικής εκπαίδευσης. 

Εργάσθηκαν σε αυτό εν δυνάμει καθηγητές του ΕΜΠ και άλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας ήρθε με τη μηχανή ΕΜ (ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση»), ονομασία από τα αρχικά του ονόματος της κόρης του. 

Ο μονοκύλινδρος, κατακόρυφος, υδρόψυκτος πετρελαιοκινητήρας, ισχύος 10-12 ίππων, είναι ο «αθάνατος» της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς σε αρκετές περιοχές της χώρας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά ως σήμερα.

Ακολούθησε η τελειοποίηση του ομώνυμου τρακτέρ, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία. 

Λόγω χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων όμως, όπως η πλήρης έλλειψη κρατικής υποστήριξης (βλέπε γραφειοκρατία), το νέο τρακτέρ παράχθηκε μόνο για μερικά έτη και δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Η επόμενη τρικλοποδιά του κράτους ήταν και η χαριστική βολή. Ο Μαλκότσης έπεσε ουσιαστικά θύμα οικονομικού σαμποτάζ. 

Όταν το κράτος του ζήτησε να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ, αναγκάστηκε να προσφύγει σε δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα. 

Ο Μαλκότσης παρέδωσε τις μηχανές, όμως το κράτος δεν τον πλήρωσε. Δεν δεχόταν ούτε συμψηφισμό με την Εθνική Τράπεζα, η οποία ζητούσε να τηρούνται κανονικά οι όροι του δανείου. 

Σε μια ελληνική πρωτοτυπία λουκέτου επιχείρησης αυτό που ακολούθησε ήταν η κατάσχεση!

Όταν η εταιρία έκλεισε ήταν ένα Κολοσσός για την εποχή με 3.000 εργαζομένους. 

Οι «αθάνατες» μηχανές της είχαν ως αποτέλεσμα να βγει μέχρι και η φήμη ότι αυτός ήταν ο λόγος χρεοκοπίας (από τη στιγμή που δεν υπήρχε ανάγκη για αντικατάστασή τους), φυσικά όμως δεν επρόκειτο περί αυτού.

Το τέλος της μεγαλύτερης βιομηχανίας μηχανών βαρέως τύπου που γνώρισε η Ελλάδα, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη του σχεδίου καταστροφής του εθνικού κορμού της οικονομίας.



Από τη σελίδα "Αγροτικά και Συνεργατισμός"

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΈΛΟΣ ΕΠΟΧΉΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΈΝΤΡΑ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΠΛΑΤΕΊΑΣ ΑΣΤΑΚΟΥ...

 ΤΈΛΟΣ ΕΠΟΧΉΣ ΓΙΑ ΤΑ ΔΈΝΤΡΑ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΊΑΣ ... ΟΙ ΑΝΑΜΝΉΣΕΙΣ ΜΑΣ ΠΛΗΜΜΥΡΊΖΟΥΝ... Η ΣΥΓΚΊΝΗΣΗ ΞΕΧΕΙΛΊΖΕΙ.... ΕΛΠΊΖΟΥΜΕ  ΣΤΟ ΚΑΛΎΤΕΡΟ.... Φωτο:Τιμολέων Τσαμποδήμος

Γιάννης Τριανταφυλλάκης: ανακοίνωσε την εκ νέου υποψηφιότητα του ,για τον Δήμο Ξηρομέρου και την προσήλωση του στη τοπική αυτοδιοίκηση,

    Πηγή video:   Κανάλι YouTube   IONIAN TV . Μία εφ' όλης της ύλης συνέντευξη έδωσε την Τετάρτη 29 Οκτωβρίου στο ΙΟΝΙΑΝ TV και στην εκπομπή "Διπλή Ταυτότητα", καλεσμένος της Λίνας Μπάστα, ο Δήμαρχος Ξηρομέρου Γιάννης Τριανταφυλλάκης.   Μίλησε για πάρα πολλά θέματα και ξεχωρίσαμε την είδηση της ανακοίνωσης της υποψηφιότητας του για 3η θητεία στο Δήμο Ξηρομέρου.   Παρακολουθήστε το τμήμα της συνέντευξης του, που ανακοινώνει δημόσια την εκ νέου υποψηφιότητα του για τον Δήμο Ξηρομέρου και την προσήλωση του στη τοπική αυτοδιοίκηση, χωρίς να τον ενδιαφέρει η κεντρική πολιτική σκηνή.     Παρακολουθήστε όλη την συνέντευξη:

Πέθανε στα 102 του χρόνια ο Αστακιώτης μουσικοσυνθέτης Λεό Λέανδρος...

Υπήρξε ένας από τους πρώτους ερμηνευτές του ύμνου του Παναθηναϊκού- πούλησε πάνω από 120 εκατομμύρια δίσκους παγ κοσμίως. Πέθανε ηλικία 102 ετών ο Λεό Λέανδρος (Λέανδρος Παπαθανασίου) τραγουδιστής, συνθέτης και στιχουργός με καριέρα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς. Ο Λεό Λέανδρος γεννήθηκε στις 23 Αυγούστου 1923 στον Αστακό Ξηρομέρου στην Αιτωλοακαρνανία και την δεκαετία του ’50 μετανάστευσε στη Γερμανία για να σταδιοδρομήσει στη μουσική. Χρησιμοποίησε τα καλλιτεχνικά ψευδώνυμα Λέο Λέανδρος (Leo Leandros) και Μάριο Πάνας (Mario Panas). Υπήρξε ένας από τους πρώτους ερμηνευτές του ύμνου του Παναθηναϊκού. Στη Γερμανία, γνώρισε μεγάλη επιτυχία ως συνθέτης και παραγωγός, ιδιαίτερα για την κόρη του, Βίκυ Λέανδρος, διεθνούς φήμης τραγουδίστρια. Αποφάσισε να εγκαταλείψει την προσωπική του καριέρα ως τραγουδιστής για να αφοσιωθεί στην καριέρα της κόρης του. Ως συνθέτης, συνέβαλε στη νίκη της κόρης του στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision το 1972 με το τραγούδι «Après Toi» («...

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ :Με ανάμεικτα αρνητικά συναισθήματα πληροφορούμαστε την επικείμενη αναστολή λειτουργίας καταστημάτων ΕΛΤΑ Φυτειών και Μύτικα στα όρια του Δήμου Ξηρομέρου.

  Με ανάμεικτα αρνητικά συναισθήματα πληροφορούμαστε την επικείμενη αναστολή λειτουργίας καταστημάτων ΕΛΤΑ στην ελληνική επικράτεια.    Σε αυτήν την λίστα αναφέρονται τα υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ Φυτειών και Μύτικα στα όρια του Δήμου Ξηρομέρου. Από τον Δεκέμβριο του 2020, η ΕΕΣΥΠ Α.Ε. κατέχει το 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΛΤΑ Α.Ε.   Η ΕΕΣΥΠ Α.Ε. (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας), γνωστή και ως Growthfund/Υπερταμείο αποτελεί μια εταιρεία συμμετοχών με μοναδικό μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, όπως εκπροσωπείται από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) είναι ο καθολικός πάροχος ταχυδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.   Αυτή η αρνητική εξέλιξη ,έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά αποφάσεων που κατά το παρελθόν αποξήλωσαν βασικές υπηρεσίες από την επαρχία, δημιουργώντας αρνητικό πλαίσιο και κοινωνικές ανισότητες .   Σε κάθε περίπτωση, τέτοιου είδους αλλαγές, που σχετίζονται με τον κοινωνικοοικονομικό ιστό του Δή...

Τι τρέχει με την Ένωση Ξηρομέρου...

  Κατηγορηματικός εμφανίστηκε ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Ξηρομέρου αναφορικά με όσα είδαν το φως της δημοσιότητας για εμπλοκή μελών της ένωσης στο σκάνδαλο των παράνομων επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ. Ο κ. Λαϊνάς επιβεβαίωσε ωστόσο ότι κλιμάκιο της ΑΑΔΕ πραγματοποίησε στοχευμένο έλεγχο στα γραφεία της Ένωσης και για μία μέρα τα γραφεία παρέμειναν κλειστά. Ο έλεγχος αφορούσε στις ταμειακές εκκρεμότητες των 1.500 μελών για τις οποίες δόθηκαν οι απαραίτητες εξηγήσεις: «Διαψεύδω κατηγορηματικά ότι η Ένωση ή τα μέλη της έχουν κάποιου είδους εμπλοκή στις υπό διερεύνηση υποθέσεις. Η Ένωσή μας λειτουργεί με απόλυτη διαφάνεια, σύμφωνα με το ισχύον νομικό και φορολογικό πλαίσιο.  Είμαστε πάντα στη διάθεση κάθε αρμόδιου φορέα για οποιαδήποτε διευκρίνηση ή συνεργασία, όποτε αυτό ζητηθεί» , ανέφερε ο κ. Λαϊνάς. Όσον αφορά τις πληροφορίες για «πάγωμα» λογαριασμών τουλάχιστον δέκα μελών της Ένωσης ο κ. Λαϊνάς δήλωσε ότι δεν ισχύουν και τις χαρακτήρισε αβάσιμες και αναληθείς. «Τα...

ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΟΛΥΖΟΣ:Το δασαρχείο Αμφιλοχίας πραγματοποίησε αυτοψία και με έγγραφο του συναίνεσε στην απομάκρυνση των πεύκων της κεντρικής Πλατείας Αστακού

  Στα πλαίσια του έργου « Παρεμβάσεις με στόχο την βελτίωση της κεντρικής Πλατείας Αστακού και των επιλεγμένων παρακείμενων οδών της» , Ο Δήμος Ξηρομέρου απέστειλε αίτημα στο Δασαρχείο Αμφιλοχίας μέσω της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, για αυτοψία στα δέντρα της πλατείας ,όπου όπως αναφέρει και το έγγραφο διαπιστώθηκε ότι οι ρίζες από 4 μεγάλα πεύκα δημιουργούν προβλήματα στα υφιστάμενα δίκτυα καθώς και ανυψώσεις του οδοστρώματος και της πλακόστρωσης.   Επιπλέον , λόγω της κατάστασης τους ( ασθένειες , μεγάλη ηλικία ) είχε αυξηθεί η επικινδυνότητα για πτώση κλαδιών , και ζητούσε την απομάκρυνση των δέντρων αυτών .  Το δασαρχείο Αμφιλοχίας πραγματοποίησε αυτοψία και με έγγραφο του συναίνεσε στην απομάκρυνση των πεύκων . Ολοι οι κάτοικοι του Αστακού που περνούσαν από την πλατεία τα τελευταία χρόνια διαπίστωναν ιδιοις ομμασι τα προβλήματα που δημιουργούσαν τα συγκεκριμένα δέντρα καθώς και την κατάσταση τους .    Πιθανές ενστάσεις είναι λογικές...

Κινητοποίηση στον Μύτικα για τα ΕΛΤΑ – «Να μην κλείσουν οι δομές», λέει ο δήμαρχος Ξηρομέρου

  Σε εφαρμογή τίθεται από σήμερα, Δευτέρα 3 Νοεμβρίου, η πρώτη φάση της αναστολής λειτουργίας καταστημάτων των ΕΛΤΑ. Στη λίστα με τα πρώτα 46 που κλείνουν άμεσα, συγκαταλέγονται 33 στην Αττική, οκτώ στη Θεσσαλονίκη και από ένα στη Πάτρα, στη Ρόδο, στα Ιωάννινα, στην Ιεράπετρα και στα Χανιά. Για τρεις μήνες αναστέλλεται το κλείσιμο των καταστημάτων των ΕΛΤΑ, στην περιφέρεια και αύριο στη Βουλή θα συζητηθεί το θέμα. Αντιδράσεις καταγράφονται φυσικά και στην Αιτωλοακαρνανία. Κινητοποίηση ενάντια στο κλείσιμο καταστημάτων ΕΛΤΑ πραγματοποιήθηκε το πρωί της Δευτέρας στον Μύτικα. Υπήρξε κινητοποίηση πολιτών ενώ το «παρών» έδωσε και ο δήμαρχος Ξηρομέρου, Γιάννης Τριανταφυλλάκης.  Ζητούν να μην κλείσει κανένα κατάστημα και προτείνουν τη συνέχιση της λειτουργίας τους με την οικονομική συμβολή του Δήμου, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους. Θα ακολουθήσει το μεσημέρι αντίστοιχη δράση έξω από το κατάστημα των Φυτειών. «Η κυβέρνηση οφείλει να ξεκινήσει διαβούλευση με τις τοπικές διοική...

πληροφορίες για λουκέτο σε εννιά υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ Αιτωλοακαρνανίας

  Μεγάλη αναταραχή έχουν προκαλέσει στην Αιτωλοακαρνανία πληροφορίες που διακινούνται και οι οποίες κάνουν λόγο για επικείμενο λουκέτο σε εννιά υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ. Σύμφωνα με όσα έχουν διακινηθεί τα υποκαταστήματα σε Βόνιτσα, Θέρμο, Αιτωλικό, Καινούργιο, Γαβαλού, Φυτείες, Άγιο Βλάσιο, Μύτικα και Νεοχώρι κινδυνεύουν με κλείσιμο Δεδομένα, οι κάτοικοι των περιοχών έχουν κάθε λόγο να ανησυχούν, μιας και η καθημερινότητά τους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις παρεχόμενες υπηρεσίες των υποκαταστημάτων. Άλλωστε, ορισμένες από αυτές είναι απομονωμένες περιοχές ενώ ενίοτε τα υποκαταστήματα σε αυτές εξυπηρετούν και άλλα χωριά και οικισμούς. Για το ζήτημα κατατέθηκε στην Βουλή σχετική ερώτηση από την βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ, Χριστίνα Σταρακά ενώ σχετική δήλωση εξέδωσε και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μίλτος Ζαμπαράς. Σε σχετική ενημέρωση της Χριστίνας Σταρακά τονίζεται: Την αυξανόμενη ανησυχία που προκαλεί το κύμα κλεισιμάτων καταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (Ε...

Η υποδοχή και οι αφίξεις τουριστικών σκαφών στο Λιμάνι του Αστακου

 Η υποδοχή και οι αφίξεις  τουριστικών σκαφών στο Λιμάνι του Αστακου    φωτορεπορτάζ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ Αυγουστος--Οκτώβριος  θεωρητικα δυο διαφορετικοι μηνες σε δυο διαφορετικες εποχες . Ημερολογιακά δεν απεχουν και παρα πολυ  . Στους 40 βαθμους τον Αυγουστο, στους 29 με 30 τον Οκτώβριο  . Επομενως καποιες παραστασεις απο την καλοκαιρινη περιοδο στον Αστακο ισως ειναι ακομη επικαιρες παροτι η Τουριστικη Περιοδος εχει ληξει προ πολλου.  Ο Αστακος ενα απο τα ομορφοτερα μερη οχι μονο του Νομου Αιτ/νιας αλλα και της Δυτικης Ελλαδας(περιοριζω το εδαφικο  ως εδω και δεν το γενικευω περισσοτερο) ελκει κατα κυριο λογο αυτην την μοναδικη ομορφια  απο το λιμανι του ,ενα απο τα πιο εντυπωσιακα φυσικα λιμανια που υπάρχουν  που παρολα τα χρονια απο την  φυσικη του δημιουργια , χωρις καμια ουσιαστικη τεχνιτη παρεμβαση (που καλλιστα θα επρεπε και οφείλονταν να ειχε υπαρξει λογω της φυσικης φθορας του η ακομη και τον καλλωπισμό του σε αρκετα σημ...

Ο Εορτασμός της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940 στον Αστακό (Φωτο Ν.Χολής - Make art)

  Ο Εορτασμός της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940 στον Αστακό  (Φωτο Ν.Χολής - Make art)