Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή.

 Made in Greece: 

Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή.


Αυτό το μοτέρ ήταν made in Greece. Ο τρόπος για να μπει λουκέτο όμως ήταν ακόμα πιο... ελληνικός

Τα προϊόντα που κατασκεύαζε τις παλαιότερες δεκαετίες η Ελλάδα, είτε στο βιοτεχνικό, είτε στο βιομηχανικό χώρο δεν είχαν σε μια ευρεία γκάμα να ζηλέψουν τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού.

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ήταν και ανώτερα σε ποιότητα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι οι ντιζελοκινητήρες της πάλαι ποτέ θρυλικής επιχείρησης «Μαλκότση». 

Ακόμα και πολλά χρόνια μετά υπάρχουν ακόμα τέτοιοι κινητήρες εν ζωή, κυρίως σε τρακτέρ, αλλά και σε καΐκια, αντλίες, όπου απευθύνονταν τα προϊόντα της εταιρίας.

Στον αγροτικό κόσμο το όνομα «Μαλκότση» είναι συνυφασμένο με τη φράση «σκυλί», δηλαδή την ποιότητα κατασκευής και αντοχής στο χρόνο. 

Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια που η εταιρία τροφοδότησε για τελευταία φορά την ελληνική ύπαιθρο κι όμως στα χωράφια μας κυκλοφορούν ακόμα τέτοιες μηχανές.

Ο Σωκράτης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότεροςΈλληνας κατασκευαστής μηχανών. 

Αποφοίτησε το 1919 από το ΕΜΠ ως μηχανολόγος μηχανικός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Λιέγης ένα χρόνο αργότερα. 

Έμεινε στο Βέλγιο, συγκεκριμένα στην Αμβέρσα, για να εργαστεί από το 1921 έως το ’24 στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα άνοιξε τεχνικό γραφείο.

Στο χώρο των μηχανικών κατασκευών μπήκε το 1934, ιδρύοντας στην Πειραιά την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων», με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου. 

Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και το Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη. 

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία και γίνεται μία από τις πιο δυναμικές της Ελλάδας. 

Στην παραγωγή της τίθενται από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Ο προορισμός χρήσης των προϊόντων της επιχείρησης διευρυνόταν διαρκώς. 

Με χαμηλό κόστος κάλυπτε τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος. 

Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την αξιοπιστία τους

Σε περίπου μια δεκαετία παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Το εργοστάσιο του Μαλκότση εξελίχθηκε σε «σχολείο» μηχανολογικής εκπαίδευσης. 

Εργάσθηκαν σε αυτό εν δυνάμει καθηγητές του ΕΜΠ και άλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας ήρθε με τη μηχανή ΕΜ (ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση»), ονομασία από τα αρχικά του ονόματος της κόρης του. 

Ο μονοκύλινδρος, κατακόρυφος, υδρόψυκτος πετρελαιοκινητήρας, ισχύος 10-12 ίππων, είναι ο «αθάνατος» της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς σε αρκετές περιοχές της χώρας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά ως σήμερα.

Ακολούθησε η τελειοποίηση του ομώνυμου τρακτέρ, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία. 

Λόγω χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων όμως, όπως η πλήρης έλλειψη κρατικής υποστήριξης (βλέπε γραφειοκρατία), το νέο τρακτέρ παράχθηκε μόνο για μερικά έτη και δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Η επόμενη τρικλοποδιά του κράτους ήταν και η χαριστική βολή. Ο Μαλκότσης έπεσε ουσιαστικά θύμα οικονομικού σαμποτάζ. 

Όταν το κράτος του ζήτησε να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ, αναγκάστηκε να προσφύγει σε δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα. 

Ο Μαλκότσης παρέδωσε τις μηχανές, όμως το κράτος δεν τον πλήρωσε. Δεν δεχόταν ούτε συμψηφισμό με την Εθνική Τράπεζα, η οποία ζητούσε να τηρούνται κανονικά οι όροι του δανείου. 

Σε μια ελληνική πρωτοτυπία λουκέτου επιχείρησης αυτό που ακολούθησε ήταν η κατάσχεση!

Όταν η εταιρία έκλεισε ήταν ένα Κολοσσός για την εποχή με 3.000 εργαζομένους. 

Οι «αθάνατες» μηχανές της είχαν ως αποτέλεσμα να βγει μέχρι και η φήμη ότι αυτός ήταν ο λόγος χρεοκοπίας (από τη στιγμή που δεν υπήρχε ανάγκη για αντικατάστασή τους), φυσικά όμως δεν επρόκειτο περί αυτού.

Το τέλος της μεγαλύτερης βιομηχανίας μηχανών βαρέως τύπου που γνώρισε η Ελλάδα, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη του σχεδίου καταστροφής του εθνικού κορμού της οικονομίας.



Από τη σελίδα "Αγροτικά και Συνεργατισμός"

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΠΕΚΕΠΕ: Πως μοιράστηκαν 974 επιδοτήσεις στο Δήμο Ξηρομέρου ...

  Σε μια εποχή που η διαφάνεια στις χρηματοδοτήσεις αποτελεί πρώτιστο ζητούμενο, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιμένει στη δημοσιοποίηση των ονομάτων και των ποσών όσων λαμβάνουν ενισχύσεις μέσω της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ). Όπως αναφέρεται ρητά στην επίσημη ιστοσελίδα της ΕΕ, «Όποιος λαμβάνει χρηματοδότηση από την ΕΕ στο πλαίσιο της ΚΓΠ περιλαμβάνεται σε καταλόγους διαθέσιμους στο κοινό...  Ως εκ τούτου, τα δεδομένα είναι περιορισμένα ως προς το πεδίο και διαθέσιμα μόνο για καθορισμένο χρονικό διάστημα     ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ  👉 https://transpay.opekepe.gr/

Αντιδράσεις των κατοίκων για το έργο της Β’ Φάσης Ανάπλασης στον Αστακό

Αντιδράσεις των κατοίκων στα μέσα  κοινωνικής  δικτύωσης   για το  έργο της Β’ Φάσης Ανάπλασης στον Αστακό Εμείς μεταφέρουμε μερικές από αυτές που έχουν καταγράφει δημόσια και επώνυμα σε ανάρτηση του αρμοδίου Αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και καλό θα ήταν να προβληματιστεί και να λάβει σοβαρά υπόψιν η Δημοτική Αρχή 👉 Συγχαρητήρια περνάς μόνο πετώντας, παρκάρεις γράβα, βλύχα, Άϊ Γιώργη. 👉 όμορφη μεν εικόνα, αλλά άκρως δυσλειτουργική για την κίνηση και στάθμευση των οχημάτων που εισέρχονται στην πόλη. 👉 Χαίρομαι που γίνονται έργα στο χωριό, αλλά θα περίμενε κανείς και λίγη σκέψη στη λειτουργικότητα. Πεζοδρόμια-λεωφόροι, κανένας χώρος για ποδήλατα, σχεδόν αδύνατο να παρκάρεις, και όλα αυτά σε ένα μέρος όπου η κίνηση είναι ελάχιστη. Τι να το κάνω το πεζοδρόμιο των 5 μέτρων σε ένα χωριό 1000 κατοίκων που δεν περπατάει κανείς; Απλά για να φαίνεται ωραίο στη μακέτα; 👉  ως προς τι? για να βγάζουν τραπεζοκαθισματα και εμπορεύματα τα ...

ετέθη σε κυκλοφορια το β΄ Mini bus του Δήμου Ξηρομέρου;

Αναγνώστες της  ΒΕΛΟΥΤΣΑΝΕWS  μας έστειλαν φώτο και βίντεο από το δεύτερο  Mini bus του Δήμου Ξηρομέρου όπου  φέρεται να ετέθη σε κυκλοφορία χωρίς πινακίδες για την κάλυψη των αθλητικών δραστηριοτήτων   στο  ΔΑΚ Αστακού;  Η ΒΕΛΟΥΤΣΑΝΕWS επικοινώνησε με τη Δημοτική Αρχή Ξηρομέρου όπου μας διαβεβαίωσαν  ότι από την περασμένη Παρασκευή το  δεύτερο  Mini bus έχει βγάλει πινακίδες κυκλοφορίας αλλά  δεν έχουν   ακόμη  τοποθετηθεί ...

Επιστροφή 5 αιρετών του Δήμου Ξηρομέρου μετά την προσωρινή τους έκπτωση.

 Με προσωρινή διαταγή του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), επιστρέφουν 5 αιρετοί που είχαν εκπέσει προσωρινά, με απόφαση της Αποκεντρωμένης, λόγω φερόμενων χρεών προς τον Δήμο Ξηρομέρου. Οι αιρετοί έκαναν ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της απόφασης της Αποκεντρωμένης και επιστρέφουν μέχρι και την τελική εκδίκαση στο ΣτΕ. Πρόκειται για δυο Αντιδημάρχους και 3 Προέδρους τοπικών κοινοτήτων  

ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ: Τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια προς τη Διευθύντρια του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Ξηρομέρου, κας Καπότη Ζωή.

    Ημερομηνία 23.7.2025 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΟΣ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ   ΣΥΛΛΥΠΗΤΗΡΙΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ   Ο Δήμος Ξηρομέρου εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια για την απώλεια του αγαπητού πατρός της Διευθύντριας του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας Ξηρομέρου, κας Καπότη Ζωής. Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου είναι πάντα δύσκολη και οι σκέψεις μας είναι κοντά σας. Θερμά συλλυπητήρια σε όλους τους οικείους της.   Εκ του Δήμου Ξηρομέρου

ΞΗΡΟΜΕΡΟ : Παλιόβαρκα -έργα όχι λόγια ...

 ΞΗΡΟΜΕΡΟ : Θέση Παλιόβαρκα -έργα όχι λόγια ... Συνεργείο του Δήμου  κατασκεύασε ένα μικρο "γεφυράκι" προκειμένου να περνούν τα αυτοκίνητα... Είναι ηλίου φαεινότερον ότι υπάρχει κατασκευαστικό λάθος  Η θέση των σωλήνων δεν είναι στο πρέπον βάθος με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα μικρο έλος που πέραν  του αντι- αισθητικού και της δυσοσμίας είναι και μια εστία μόλυνσης για την περιοχή .  Καταστημάρχες και επισκέπτες της περιοχής διαμαρτύρονται .. Καλό θα ήταν η Δημοτική Αρχή άμεσα να μεριμνήσει

Πλατυγιάλι: Από τουριστικός προορισμός, υποψήφια βάση για εξορύξεις υδρογονανθράκων;

Το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο Ιονίου φέρνει νέο σενάριο για το Πλατυγιάλι, προτείνοντάς το ως χώρο υποστηρικτικών εγκαταστάσεων για εξορύξεις υδρογονανθράκων και επηρεάζοντας τα σχέδια τουριστικής ανάπτυξης της περιοχής. Και εκεί που στον Αστακό  περιμένουν ως «μάνα εξ΄ουρανού» το “ Nautilus Project ”, που θα μετατρέψει το λιμάνι στο Πλατυγιάλι σε τουριστικό θέρετρο και μαρίνα για τα mega yachts των εμίρηδων και του διεθνούς jet set, ήρθε το εθνικό θαλάσσιο πάρκο του Ιονίου (δυνητικά) να ανακατέψει την τράπουλα…   Και αυτό γιατί προτείνει ως τη ΝΑΒΙΠΕ (Ναυτιλιακή και Βιομηχανική Περιοχή) στο Πλατυγιάλι ως χώρο που ενδείκνυται για τις υποστηρικτικές εγκαταστάσεις εξορύξεων υδρογονανθράκων, καθώς προτείνεται η απαγόρευση δημιουργίας τέτοιων εγκαταστάσεων (λιμενικές εγκαταστάσεις, ελικοδρόμια, διυλιστήρια, μηχανουργεία, εγκαταστάσεις επισκευής-συντήρησης, αποθήκες) στα νησιά. Και στην ηπειρωτική χώρα σύμφωνα με την μελέτη η καταλληλότερη περιοχή είναι το Πλατυγιά...

Ασπρογυάλι Ξηρομέρου: Αντιδρά ο Δήμος στην κήρυξη αναδασωτέας της πρόσβασης στην παραλία

Αντιδρά ο Δήμος Ξηρομέρου στην κήρυξη αναδασωτέας της περιοχής πρόσβασης στην παραλία Ασπρογυάλι   Την αντίδραση του Δήμου Ξηρομέρου προκάλεσε η παράλογη απόφαση της δασικής υπηρεσίας να κηρύξει αναδασωτέα μετά από… 40 χρόνια περιοχή που δίνει πρόσβαση σε δημοπρατημένη παραλία της περιοχής. Το θέμα ανέδειξε η «Σ» σε σχετικό δημοσίευμα της τον προηγούμενο μήνα και αφορά την παραλία Ασπρογυάλι του Δήμου Ξηρομέρου, όταν το Δασαρχείο Αμφιλοχίας επέδωσε στον παραχωρησιούχο της παραλίας απόφαση της Διεύθυνσης Δασών Αιτωλοακαρνανίας, σύμφωνα με την οποία έκταση σχεδόν 4 στρεμμάτων που περιλαμβάνει και την περιοχή πρόσβασης στην παραλία, κηρύσσεται αναδασωτέα! Μάλιστα συνεργείο του Δασαρχείου Αμφιλοχίας κρέμασε σε δένδρο ενημερωτική πινακίδα σχετικά με την απόφαση της Διεύθυνσης Δασών, που συνοδεύεται με τη σημείωση ότι «απαγορεύεται η διέλευση οχημάτων και η βόσκηση από ζώα», ενώ παράλληλα τοποθετήθηκαν και οι σχετικές κορδέλες, με αποτέλεσμα να έχει αποκοπεί πλήρως η πρόσβα...

Ξηρόμερο: λεωφορεία mini bus -Aλήθειες και ψέματα...

 Ξηρόμερο: λεωφορεία mini bus -Aλήθειες και ψέματα ... Αναγνώστες της  ΒΕΛΟΥΤΣΑΝΕWS  μας έστειλαν φώτο και βίντεο από το δεύτερο  Mini bus του Δήμου Ξηρομέρου όπου  φέρεται να ετέθη σε κυκλοφορία χωρίς πινακίδες για την κάλυψη των αθλητικών δραστηριοτήτων   στο  ΔΑΚ Αστακού;  Η ΒΕΛΟΥΤΣΑΝΕWS επικοινώνησε με τη Δημοτική Αρχή Ξηρομέρου όπου μας διαβεβαίωσαν  ότι από την περασμένη Παρασκευή το  δεύτερο  Mini bus έχει βγάλει πινακίδες κυκλοφορίας αλλά  δεν έχουν   ακόμη  τοποθετηθεί ...    Σήμερα αναρτήθηκε  στη διαύγεια απόφαση του Δημάρχου Ξηρομέρου που εγκρίνει τη μετακίνηση του υπηρεσιακού οχήματος-λεωφορείου με αριθμό κυκλοφορίας ΚΗΥ 7616 για την κάλυψη των αναγ κών του  11ο International Summer Camp Taekwondo Astakos 2025   👉Όμως η Πινακίδα κυκλοφορίας ανήκει στο άλλο λεωφορείο και όχι σε αυτό που κυκλοφορούσε χτες και σήμερα για την κάλυψη των αθλητικών δρα...

Ξηρόμερο: Τον έπιασαν με… φούντες και δενδρύλλια κάνναβης στο σπίτι του

  Συνελήφθη άνδρας σε χωριό του Ξηρομέρου για καλλιέργεια και κατοχή ναρκωτικών – Κατασχέθηκαν περισσότερα από 70 γραμμάρια κάνναβης, 5 φυτά κάνναβης και πλαστικός τρίφτης Συνελήφθη, χθες το μεσημέρι (24/7), σε περιοχή του Αστακού, από αστυνομικούς του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Μεσολογγίου, ένας 68χρονος άνδρας, σε βάρος του οποίου σχηματίστηκε δικογραφία για καλλιέργεια και κατοχή ναρκωτικών. Ειδικότερα, στο πλαίσιο αξιοποίησης πληροφοριών, οι αστυνομικοί του Τμήματος Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Μεσολογγίου, πραγματοποίησαν έρευνες στην οικία του κατηγορούμενου, καθώς και σε παρακείμενο αγροτεμάχιο, κατά τις οποίες βρήκαν και κατέσχεσαν 72,63 γραμμάρια κάνναβης (φούντες, φυτικά αποσπάσματα και φύλλα), δύο δενδρύλλια κάνναβης, το ύψος των οποίων ξεπερνούσε το 1,5 μέτρο, φυτά κάνναβης και πλαστικό τρίφτη με υπολείμματα της ναρκωτικής ουσίας. Ο συλληφθείς θα οδηγηθεί στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αιτωλοακαρνανίας/Παράλληλη Έδρα Μεσολογγίου.