Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή.

 Made in Greece: 

Το άδοξο τέλος του πρώτου ελληνικού τρακτέρ με την αθάνατη μηχανή.


Αυτό το μοτέρ ήταν made in Greece. Ο τρόπος για να μπει λουκέτο όμως ήταν ακόμα πιο... ελληνικός

Τα προϊόντα που κατασκεύαζε τις παλαιότερες δεκαετίες η Ελλάδα, είτε στο βιοτεχνικό, είτε στο βιομηχανικό χώρο δεν είχαν σε μια ευρεία γκάμα να ζηλέψουν τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού.

Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα ήταν και ανώτερα σε ποιότητα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι οι ντιζελοκινητήρες της πάλαι ποτέ θρυλικής επιχείρησης «Μαλκότση». 

Ακόμα και πολλά χρόνια μετά υπάρχουν ακόμα τέτοιοι κινητήρες εν ζωή, κυρίως σε τρακτέρ, αλλά και σε καΐκια, αντλίες, όπου απευθύνονταν τα προϊόντα της εταιρίας.

Στον αγροτικό κόσμο το όνομα «Μαλκότση» είναι συνυφασμένο με τη φράση «σκυλί», δηλαδή την ποιότητα κατασκευής και αντοχής στο χρόνο. 

Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια που η εταιρία τροφοδότησε για τελευταία φορά την ελληνική ύπαιθρο κι όμως στα χωράφια μας κυκλοφορούν ακόμα τέτοιες μηχανές.

Ο Σωκράτης Μαλκότσης είναι ιστορικά ο σημαντικότεροςΈλληνας κατασκευαστής μηχανών. 

Αποφοίτησε το 1919 από το ΕΜΠ ως μηχανολόγος μηχανικός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πολυτεχνείο της Λιέγης ένα χρόνο αργότερα. 

Έμεινε στο Βέλγιο, συγκεκριμένα στην Αμβέρσα, για να εργαστεί από το 1921 έως το ’24 στην εγκατάσταση κέντρων αυτόματης τηλεφωνίας και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα άνοιξε τεχνικό γραφείο.

Στο χώρο των μηχανικών κατασκευών μπήκε το 1934, ιδρύοντας στην Πειραιά την «Τέχνικα Σ. Μαλκότσης Α.Ε. Γενικών και Τεχνικών Επιχειρήσεων», με κύριο μέτοχο την Τράπεζα Χίου. 

Κατά την περίοδο του πολέμου, το μηχανουργείο του Μαλκότση κατασκεύαζε βλήματα για το Βασιλικό Ναυτικό, σε συνεργασία με το Ελληνικό Πυριτιδοποιείο και το Καλυκοποιείο του Μποδοσάκη. 

Μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου η εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία και γίνεται μία από τις πιο δυναμικές της Ελλάδας. 

Στην παραγωγή της τίθενται από εξαρτήματα για το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι μηχανουργικά δράπανα, ποτιστικές μηχανές και τελικά ένα ολοκληρωμένο ελληνικό τρακτέρ.

Ο προορισμός χρήσης των προϊόντων της επιχείρησης διευρυνόταν διαρκώς. 

Με χαμηλό κόστος κάλυπτε τις ανάγκες των αγροτικών αρδευτικών αντλιοστασίων, αλλά και την κίνηση των πολλών μικρών αλιευτικών σκαφών, τις βιοτεχνικές και άλλες συναφείς εφαρμογές με χαμηλό κόστος. 

Οι μηχανές Malkotsis βρήκαν τη χρήση σε ποικίλες βιομηχανικές εφαρμογές, ενώ τα πρότυπα μηχανών βαρκών έγιναν θρυλικά για την αξιοπιστία τους

Σε περίπου μια δεκαετία παρήχθησαν 30.000 κινητήρες 7 και 15 ΗΡ. Το εργοστάσιο του Μαλκότση εξελίχθηκε σε «σχολείο» μηχανολογικής εκπαίδευσης. 

Εργάσθηκαν σε αυτό εν δυνάμει καθηγητές του ΕΜΠ και άλλοι επιστήμονες που συμμετείχαν στα έργα των αντλιοστασίων της λίμνης Υλίκης για την υδροδότηση της Αθήνας.

Το αποκορύφωμα της επιτυχίας ήρθε με τη μηχανή ΕΜ (ή αλλιώς «Έλσα Μαλκότση»), ονομασία από τα αρχικά του ονόματος της κόρης του. 

Ο μονοκύλινδρος, κατακόρυφος, υδρόψυκτος πετρελαιοκινητήρας, ισχύος 10-12 ίππων, είναι ο «αθάνατος» της ελληνικής βιομηχανίας, καθώς σε αρκετές περιοχές της χώρας εξακολουθεί να λειτουργεί παραγωγικά ως σήμερα.

Ακολούθησε η τελειοποίηση του ομώνυμου τρακτέρ, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με μια βρετανική συμβουλευτική εταιρία. 

Λόγω χρηματοδοτικών και άλλων προβλημάτων όμως, όπως η πλήρης έλλειψη κρατικής υποστήριξης (βλέπε γραφειοκρατία), το νέο τρακτέρ παράχθηκε μόνο για μερικά έτη και δεν μπήκε ποτέ σε γραμμή μαζικής παραγωγής.

Η επόμενη τρικλοποδιά του κράτους ήταν και η χαριστική βολή. Ο Μαλκότσης έπεσε ουσιαστικά θύμα οικονομικού σαμποτάζ. 

Όταν το κράτος του ζήτησε να ανταποκριθεί σε μια μεγάλη παραγγελία 1.000 μηχανών για στρατιωτικά οχήματα προς την ΕΛΒΟ, αναγκάστηκε να προσφύγει σε δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα. 

Ο Μαλκότσης παρέδωσε τις μηχανές, όμως το κράτος δεν τον πλήρωσε. Δεν δεχόταν ούτε συμψηφισμό με την Εθνική Τράπεζα, η οποία ζητούσε να τηρούνται κανονικά οι όροι του δανείου. 

Σε μια ελληνική πρωτοτυπία λουκέτου επιχείρησης αυτό που ακολούθησε ήταν η κατάσχεση!

Όταν η εταιρία έκλεισε ήταν ένα Κολοσσός για την εποχή με 3.000 εργαζομένους. 

Οι «αθάνατες» μηχανές της είχαν ως αποτέλεσμα να βγει μέχρι και η φήμη ότι αυτός ήταν ο λόγος χρεοκοπίας (από τη στιγμή που δεν υπήρχε ανάγκη για αντικατάστασή τους), φυσικά όμως δεν επρόκειτο περί αυτού.

Το τέλος της μεγαλύτερης βιομηχανίας μηχανών βαρέως τύπου που γνώρισε η Ελλάδα, σηματοδοτεί ουσιαστικά την έναρξη του σχεδίου καταστροφής του εθνικού κορμού της οικονομίας.



Από τη σελίδα "Αγροτικά και Συνεργατισμός"

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ρε μπατριώτες θα μας πεθάνετε στα γέλια...

Ασφαλτόστρωση οδού στο Βασιλόπουλο...    Με χαρά μετά από καιρό πίστεψα ότι επιτέλους και για το χωριό μου υπήρξε μέριμνα από τη Δημοτική Αρχή και ιδιαίτερα από τον καθ ύλην αρμόδιο Αντιδήμαρχο έργων κ Β.Πολυζο που βγήκε σήμερα με τη βαρύγδουπη ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ασφαλτοστρώσεις οδών σε Βασιλόπουλο και Καραΐσκάκη  Χρονιάρες μέρες έρχονται και οι απανταχού Ξηρομερίτες έρχονται στα χωριά τους για να περάσουν αυτές τις ημερες να δουν τα συγγενείς , παιδικούς φίλους,  γείτονες και χωριανούς να ανοίξουν τα πατρικά τους σπίτια και να ανάψουν ένα κεράκι στους τάφους των αγαπημένων τους προσώπων . Έτσι λοιπόν η ανακοινωθείσα από τον Αντιδήμαρχο ασφαλτόστρωση της οδού προς το Κοιμητήριο του χωριού μας ήταν για όλους μας μια ευχάριστη είδηση ώσπου ήρθαν τα μαντάτα ότι δεν πρόκειται για ασφαλτόστρωση της οδού αλλά για μπαλώματα  Ακόμα και σε ένα μικρο τμήμα που έριξαν άσφαλτο έγινε χωρίς τις απαραίτητες προεργασίες για την επίστρωση ( "φρεζάρισμα" της ...

Για τα σφαγεία στον Αστακό, που περιμένουν 14 χρόνια, κανείς δεν σήκωσε μαύρες σημαίες

  πηγή: agrinioculture.gr Οι διαμαρτυρίες των κτηνοτρόφων από την περιοχή του δήμου Ξηρομέρου φαίνεται ότι έπιασαν τόπο και έτσι ενόψει της εορταστικής περιόδου του Πάσχα και της κίνησης που υπάρχει στην αγορά των αμνοεριφίων, οι κτηνοτρόφοι θα μπορέσουν τελικά να εξυπηρετηθούν και από τα σφαγεία του Αιτωλικού. Δυστυχώς όμως υπάρχει μία διαμαρτυρία που οι κτηνοτρόφοι και ευρύτερα οι κάτοικοι της περιοχής θα έπρεπε να την είχαν κάνει εδώ και αρκετά χρόνια και δεν την έχουν κάνει.  Ο λόγος για τα σφαγεία του Αστακού που εδώ και 14 χρόνια περίπου μετά την κατασκευή τους δεν έχουν λειτουργήσει, καθώς υπήρξαν μία σειρά από ζητήματα, όπως η λειτουργία προ-βιολογικού και η σύνδεσή τους με το βιολογικό καθαρισμό του Αστακού. Καλό λοιπόν θα ήταν οι κάτοικοι της περιοχής να είχαν διαμαρτυρηθεί μία φορά και για τα ρημάδια -στην κυριολεξία- δημοτικά σφαγεία του Αστακού.  Δυστυχώς όμως η τοπική κοινωνία στην περιοχή ή τέλος πάντων ένα μεγάλο μέρος της αρέσκεται να κουνά μ...

Ασφαλτόστρωση οδών σε Βασιλόπουλο και Καραϊσκάκη.

  Πηγή:  Σελίδα Facebook   Αντιδημάρχου Έργων Βασίλη Πολύζου. Ασφαλτόστρωση οδών σε Βασιλόπουλο και Καραϊσκάκη. Θα ακολουθήσουν και άλλες Κοινότητες του Δήμου μας που είναι ενταγμένες στο συγκεκριμένο έργο.

ΦΥΤΕΙΕΣ ΞΗΡΟΜΈΡΟΥ: Ορκίστηκε αντιπρόεδρος της Τ/Κ ο Χρήστος Παληγεώργος

 

Ξηρόμερο: Ασφαλτόστρωση δρόμου χωρίς φρεζάρισμα; Γιατί;

 Είδαμε στη σελίδα κοινωνικού δικτύου του Αντιδημάρχου έργων Ξηρομέρου φωτογραφίες από ασφαλτόστρωση ( τοπική αποκατάσταση οδοστρώματος ) που πραγματοποιήθηκε χθες στις Τ.Κ. Βασιλόπουλου και Καραΐσκάκη  Επιτρέψατε μου να εκφράσω μιαν απορία :  Χρειάζεται ή δεν χρειάζεται φρεζάρισμα ένας δρόμος προκειμένου να ασφαλτοστρωθεί σωστά;  Διότι, έχω την εντύπωση πως όσο καλή και αν είναι η ποιότητα της ασφάλτου, αν δεν φρεζαριστεί πρώτα ο δρόμος, δηλαδή αν δεν “γδαρθεί” με ειδικό μηχάνημα, ώστε να υπάρξουν οι απαραίτητες αυλακώσεις που θα γεμίσουν κατόπιν με άσφαλτο και αυτή θα “δέσει” σωστά και ομοιογενώς, όλος ο κόπος και η δαπάνη που θα έχει γίνει πάνε χαμένες, αφού ουσιαστικά χωρίς αυτό (το φρεζάρισμα) είναι σαν να στρώνεις δεύτερο χαλί πάνω από το παλιό, το ξεθωριασμένο και ξεφτισμένο. Σε σύντομο χρονικό διάστημα μέσα, λόγω βροχών, καύσωνα, χρήσης κλπ ο δρόμος είναι βέβαιο πως θα παρουσιάσει ξανά προβλήματα. Ρωτούμε λοιπόν την αρμόδια υπηρεσία και τον αρμόδιο αν...

Αστακός : πάμε γήπεδο...

  Αστακός : πάμε γήπεδο...                    

ΞΗΡΟΜΕΡΟ: ΤΑ ΕΥΤΡΑΠΕΛΑ ΤΩΝ ...ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΕΩΝ

  Πραγματικά, δεν ξέρει κανείς αν πρέπει να κλάψει ή να γελάσει με όσα αφορούν τη συγκεκριμένη Αντιδημαρχία  στο Δήμο Ξηρομέρου.  Ας πάμε στις πρόσφατες δραστηριότητες αφού έπλεναν με πιεστικό τις κόκκινες πέτρες  να ...ασπρίσουν στη πλατεία της  Κανδήλας  ,σειρά πήραν οι ..ασφαλτοστρώσεις στα χωριά ενόψει Πάσχα  . Ένα έργο που προκηρύχθηκε 8-11-2022, συμβασιοποιήθηκε στις 13-4-2023 και έκτοτε δυο χρόνια μετά και το έργο ακόμη πελαγοδρομεί   όταν η συνολική προθεσμία περάτωσης των εργασιών ήταν 6 μήνες ήτοι έως 13-9-2023  Το έργο  «Εργασίες αποκατάστασης οδών Δήμου Ξηρομέρου»   A/A ΕΣΗΔΗΣ: 193491, ΑΔΑΜ Προκήρυξης:  22PROC011562104,  ΑΔΑΜ Διακήρυξης: 22PROC011558966  ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ  αφορούσε : Ανάμεσα στις παρακάτω  προβλεπόμενες εργασίε...

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ: ΒΡΕΘΗΚΕ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ

    ΣE ΣXEΣH ME TO ΠPOBΛHMA ΠOY ΔHMIOYPΓHΘHKE ΓIA TIΣ ΣΦAΓEΣ EN OΨEI TOY ΠAΣXA ΣTON ΔHMO ΞHPOMEPOY,  EIMAI ΣTHN EYXAPIΣTH ΘEΣH NA ENHMEPΩΣΩ OTI, META AΠO ΣYNTONIΣMENEΣ ENEPΓEIEΣ THΣ ΠEPIΦEPEIAΣ ΔYTIKHΣ EΛΛAΔAΣ ΠPOΣ TO YΠOYPΓEIO, ΣE ΣYNEPΓAΣIA KAI ME TOYΣ EMΠΛEKOMENOYΣ ΣTHN EΦOΔIAΣTIKH AΛYΣIΔA TOY KPEATOΣ, BPEΘHKE ΛYΣH ΩΣTE NA KAΛYΦΘEI H ANAΓKH ΓIA ΣΦAΓH OΛΩN TΩN ZΩΩN ME THN XPHΣH KAI TΩN ΣΦAΓEIΩN TOY AITΩΛIKOY. ΠΗΓΗ

Επιβεβαιώθηκε η έκπτωση Δημοτικών και Τοπικών Συμβούλων Δήμου Ξηρομέρου λόγω οφειλών

 Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου εξέδωσε διαπιστωτική πράξη, σύμφωνα με την οποία δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι του Δήμου Ξηρομέρου  τίθενται σε έκπτωση, καθώς δεν προχώρησαν στην εξόφληση ή ρύθμιση των οικονομικών τους υποχρεώσεων έως την ημερομηνία εγκατάστασης της δημοτικής αρχής, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία.  Η απόφαση έχει κοινοποιηθεί σύμφωνα με πληροφορίες στον Δήμο Ξηρομέρου , ο οποίος αναμένεται να προχωρήσει στις διαδικασίες αντικατάστασης των αιρετών, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.  Μεταξύ των αιρετών που εκπίπτουν από το αξίωμά τους περιλαμβάνονται δημοτικοί σύμβουλοι μέλη της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου  που κατέχουν θέσεις ευθύνης αλλά και από τη μείζονα αντιπολίτευση 

ΠΑΠΑΡΙΖΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ: ΑΣΤΑΚΕ ΜΟΥ ΤΟ ΧΑΛΙ ΣΟΥ...

    ΑΣΤΑΚΕ ΜΟΥ ΤΟ ΧΑΛΙ ΣΟΥ ΓΡΑΦΕΙ Ο ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΠΑΠΑΡΙΖΟΣ  ΑΝΟΙΞΗ 2025 ΠΑΡΑΜΟΝΕΣ ΠΑΣΧΑ  Εύλογα ερωτήματα και απαντήσεις σχετικά με την πόλη  μας   -Ιερό Ναό για το χριστός ανέστη έχουμε ; ΟΧΙ  -Βιολογικός καθαρισμός "βρωμάει ο τόπος " έχουμε; ΟΧΙ  -πόσιμο φθηνό νερό έχουμε; ΟΧΙ  -τραπεζικά καταστήματα για συναλλαγές έχουμε; ΟΧΙ -καθαρές γειτονιές έχουμε; ΟΧΙ  -δρόμους ακίνδυνους χωρίς λακκούβες έχουμε  ; ΟΧΙ   -παραλιακό μέτωπο καθαρό με ωράριο τροφοδοσίας και αστυνόμευση έχουμε; ΟΧΙ  -τακτική ενημέρωση για τα τεκταινόμενα στη πόλη μας έχουμε; ΟΧΙ  -παιδική χαρά ασφαλή έχουμε; ΟΧΙ  Έχουμε όμως αρκετά άκοβα χορτάρια στις πλατείες και στους δρόμους και πολύ " σανό " για  να ταΐζουμε τους δημότες για να βλέπουν το ΜΑΥΡΟ -ΑΣΠΡΟ  Αλλά γνωρίζω ότι για όλες τις ελλείψεις και παραλείψεις θα πείτε ότι δεν φταίμε εμείς αλλά οι κοινοτάρχες και Δήμαρχοι των δεκατιών 70-80-90 ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ...