Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άγιος Ανδρέας: Ο μαθητής του Ιησού που σταυρώθηκε στην Πάτρα

 



Μέσα στη χορεία των δώδεκα μαθητών του Ιησού, εξέχουσα θέση κατέχει ο τιμώμενος τόσο από την ορθόδοξη όσο και την καθολική παράδοση Απόστολος Ανδρέας, ο επονομαζόμενος και Πρωτόκλητος, ο οποίος από ψαράς κατέστη «ἁλιεύς τῶν ἀνθρώπων» και αναδείχθηκε σε μέγα διδάσκαλο του μηνύματος του Χριστού.

Άγιος Ανδρέας ο πρωτόκλητος, γιατί πρώτος αυτός, μαζί με τον αδελφό του Πέτρο, κλήθηκε να ακολουθήσει τον Ιησού και να κηρύξει τον λόγο του και στον ελλαδικό χώρο, ιδρύοντας εκκλησίες, εκχριστιανίζοντας τον πληθυσμό και αλλάζοντας τον ρου της Ιστορίας.

Τα πρώτα χρόνια
Ο Ανδρέας ή Ανδρεύς ή Ανδρείας γεννιέται στη Βηθσαϊδά της Γαλιλαίας ως γιος ενός ψαρά ονόματι Ιωνάς (ή Ιωάννης). Ήταν αδελφός του Σίμωνα Πέτρου, Αποστόλου Πέτρου αργότερα, και έφερε ελληνικό όνομα, γεγονός καθόλου σπάνιο μεταξύ των ελληνιζόντων εβραίων της εποχής. Δεν αναφέρεται εξάλλου πουθενά εβραϊκό ή αραμαϊκό όνομά του.

Ο νεαρός ψαράς μπήκε στην οικογενειακή επιχείρηση και ψάρευε με τον πατέρα και τον αδελφό του Πέτρο στη δυτική όχθη της λίμνης Τιβεριάδας (Γεννησαρέτ). Η οικογένεια φαίνεται να είχε οικονομική επιφάνεια, καθώς αμφότερα τα αδέλφια μαθήτευαν δίπλα στον Ιωάννη τον Πρόδρομο, κάτι που προδίδει καλή οικονομική κατάσταση αλλά και πνευματικές ανησυχίες.

Ως μέλη του κύκλου του Ιωάννη λοιπόν θα συναντήσουν μια μέρα τον Ιησού, τον οποίο θα προλογίσει ο Πρόδρομος στον Ανδρέα και τον Πέτρο: «Ίδε ο Αμνός του Θεού». Τα δύο αδέλφια γοητεύτηκαν από τον λόγο του Χριστού και αποφασίζουν να τον ακολουθήσουν, για να συνομιλήσουν μαζί του και όχι για να γίνουν φυσικά μαθητές του.

Άγιος Ανδρέας: Ο πρωτόκλητος και άγιος της Ελλάδας - Κιβωτός της Ορθοδοξίας

Αυτό δεν θα συνέβαινε παρά αργότερα, μετά τη σύλληψη και φυλάκιση του Προδρόμου Ιωάννη, όταν ο Χριστός τους διαμήνυσε «Δεύτε οπίσω μου και ποιήσω υμάς αλιείς ανθρώπων».

Ο Ανδρέας και ο Πέτρος γίνονται οι πρώτοι μαθητές του Θεανθρώπου και αναλαμβάνουν να κηρύξουν τον λόγο του στα μήκη και τα πλάτη του κόσμου. Παρά το γεγονός ότι οι πληροφορίες της Καινής Διαθήκης είναι ελάχιστες για τον Ανδρέα και ολότελα ανύπαρκτες για το αποστολικό του έργο, χριστιανοί λόγιοι και εκκλησιαστικοί ιστορικοί θα ανασυγκροτήσουν αργότερα τη διακονία του.

Στους καταλόγους των δώδεκα μαθητών αναφέρεται πάντοτε μαζί με τον αδελφό του Πέτρο. Για τελευταία φορά συναντάται στις Πράξεις των Αποστόλων μετά την Ανάληψη του Ιησού, όπου βρίσκεται πλάι στους άλλους μαθητές στο υπερώο της Ιερουσαλήμ. Οι τέσσερις ευαγγελιστές δεν συμφωνούν μάλιστα αν ο Ανδρέας ήταν μεταξύ του στενού κύκλου των μαθητών του Ιησού (Πέτρος, Ιάκωβος και Ιωάννης), ο Μάρκος τον συμπεριλαμβάνει πάντως στον στενό πυρήνα του Ναζωραίου.

Οι περιπέτειες στην Πάτρα και το φριχτό τέλος
Ο Ανδρέας επηρέασε πολύ τον αχαϊκό πληθυσμό και η μετάδοση του χριστιανικού του μηνύματος πρέπει να έτυχε ευρείας υποδοχής, ειδικά στην Πάτρα. Μέσα σε όλα, οι εκκλησιαστικοί ιστορικοί μάς λένε πως θεράπευσε πολλούς με θαυματουργό τρόπο, πλάι στις εκκλησίες που ίδρυσε.

Τα σπάργανα της θαυματουργής δράσης του εντοπίζονται ήδη από την εποχή που με ορμητήριο τη Σινώπη εκχριστιάνιζε τους πληθυσμούς, όταν μεταξύ άλλων του αποδίδεται και η ανάσταση ενός παιδιού. Όντας στην Πάτρα, μια πόλη με πλούσια ειδωλολατρική παράδοση, φιλοξενείται στο σπίτι του Σωσσίου, ο οποίος πάσχει από ανίατη ασθένεια. Ο Ανδρέας τον θεράπευσε θαυματουργά και το γεγονός μεταδόθηκε σε ολόκληρη την πόλη, φτάνοντας και στα αυτιά του ανθύπατου Λέσβιου, ο οποίος τον χαρακτηρίζει «μάγο και απατεώνα».

Ο Λέσβιος, μας λέει η εκκλησιαστική παράδοση, ήθελε να τον συλλάβει και να τον θανατώσει, αρρώστησε όμως βαριά και αναζήτησε τη βοήθειά του. Ο Ανδρέας τον θεράπευσε κι αυτόν και πλέον απολάμβανε σεβασμού και κύρους στην Πάτρα, καθώς πολλοί έφερναν τους αρρώστους τους στον Ανδρέα, ο οποίος «ἐπιθείς τάς χεῖρας ἐφ’ ἑκάστῳ αὐτῶν παρευθύ πάντας ἰάσατο».

Μέσω των θαυμάτων αλλά και του παθιασμένου του κηρύγματος, μετέστρεψε πολλούς στον χριστιανισμό και η Πάτρα διέθετε πια μια καλή πρωτοχριστιανική κοινότητα. Ο Λέσβιος μεταστράφηκε κι αυτός στον χριστιανισμό, γι’ αυτό και αντικαταστάθηκε από τον σκληροπυρηνικό Αιγεάτη.

Η σύζυγός του Μαξιμίλλα ακολούθησε όμως το δόγμα του Ανδρέα, μετά την περιβόητη συνάντησή τους αλλά και την επίσης θαυματουργή ίασή της από τα χέρια του Πρωτόκλητου. Στον χριστιανισμό μετέστρεψε επίσης και τον αδελφό του ανθύπατου, Στρατοκλή, κάτι που θα επισύρει τη μήνη του ρωμαίου ηγεμόνα. Ο Αιγεάτης τον συλλαμβάνει και τον κατηγορεί πως διαδίδει μια νέα θρησκεία, την οποία «οἱ Ρωμαῖοι βασιλεῖς ἐξαφανίσαι ἐκέλευσαν».

Ο Ανδρέας φυλακίζεται, μέσα από το κελί χειροτονεί ωστόσο τον Στρατοκλή επίσκοπο Πατρών. Ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι της οργής του Αιγεάτου, ο οποίος θα τον υποβάλλει στο φρικτό βασανιστήριο της σταύρωσης, έπειτα από τη σύμφωνη γνώμη -ή την παρότρυνση, κατά κάποιες πηγές- του τοπικού ειδωλολατρικού ιερατείου.

Στις τρεις μέρες του μαρτυρίου του, κήρυττε συνεχώς τον λόγο του Ιησού στους εκχριστιανισμένους ακολούθους του: «Ἀποτάξασθε πάσας τάς κοσμικάς ἐπιθυμίας, ἀποτινάξασθε τήν ραθυμίαν καί τόν ζόφον ἀπό τῶν καρδιῶν ὑμῶν καί γίνεσθε καθαροί καί τέλειοι, ἄμεμπτοι καί ἀνεπίληπτοι τῷ καθαρῷ Θεῷ ἡμῶν».

Ο ηλικιωμένος απόστολος μάς παραδίδεται ότι κατέληξε την 30ή Νοεμβρίου του 66 μ.Χ., πιθανότατα στα χρόνια των χριστιανικών διωγμών του αυτοκράτορα Νέρωνα. Οι εκκλησιαστικοί συγγραφείς μάς λένε πως το λείψανό του έθαψε με ευλάβεια ο πρώτος επίσκοπος Πατρών, Στρατοκλής, αν και οι επίγειες περιπέτειές του δεν είχαν τελειώσει ακόμα.

Πηγή: dogma.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σε Κατούνα και Αστακό ο Μητροπολίτης Δαμασκηνός για την γιορτή του Αγίου Νικολάου

  Με λαμπρότητα εορτάσθηκε η ετήσια μνήμη του Αγίου Νικολάου, Αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας, του Θαυματουργού, στους ομώνυμους Ενοριακούς Ιερούς Ναούς και τις Ιερές Μονές της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας. Σε Κατούνα και Αστακό ο Μητροπολίτης Δαμασκηνός για την γιορτή  Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός την παραμονή της εορτής, Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2025 επισκέφθηκε τον όμορφο και γραφικό συνοικισμό του Αγίου Νικολάου Κατούνας και χοροστάτησε στην ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού στην ιστορική γυναικεία Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου. Μετά τον Εσπερινό η Καθηγουμένη, Γερόντισσα Μαρία προσέφερε σε όλους την παραδοσιακή μοναστηριακή φιλοξενία στο Αρχονταρίκι της Ιεράς Μονής. Το πρωί του Σαββάτου 6 Δεκεμβρίου 2025, ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός μετέβη στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας, του οποίου ο Άγιος Νικόλαος είναι προστάτης και πολιούχος. Η ακολουθία του Όρθρου και η πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτ...

ΑΝΕΜΟΓΕΝΗΤΡΙΕΣ ΣΤΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟ: ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ...

    Ο Δήμος Ξηρομέρου επί διοίκησης Τριανταφυλλάκη, βλέποντας τον ορυμαγδό αιτήσεων για Αιολικούς Σταθμούς αρχικα γνωμοδότησε  θετικά υπέρ των ανεμογεννητριών  όπως εμφανώς διαπιστώνει ο καθείς στις παρακάτω αποφάσεις της επιτροπής ζωής  και μόνο μετά την ισχυρή και σύσσωμη αντίδραση της τοπικής κοινωνίας άλλαξε θέση   Τα μέλη στην  Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Ξηρομέρου   1. Τριανταφυλλάκης Ιωάννης(Πρόεδρος) 2. Μπαμπούρης Κωνσταντίνος 3. Γερόλυμος Σωτήριος 4. Τζαχρήστας Παναγιώτης 5. Παληογιάννης Παναγιώτης   ομόφωνα  γνωμοδοτήσαν  θετικά για  1.την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου « Αιολικός Σταθμός Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ),ισχύος 33 ΜW στη θέση ‘’ΚΑΛΛΙΔΡΟΜΟΣ’’ ,Δ.Ε. Αστακού, Δήμου Ξηρομέρου ,Π.Ε.Αιτωλ/νίας , της εταιρίας ‘’ΚΥΩΝ-ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΕΤΑΙΡΙΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ‘’ (ΠΕΤ 21035013220)» με τους όρους που αναφέρονται στο εισηγητικό μ...

Δήμος Ξηρομέρου: Πρόταση για εκμίσθωση σε 9 παραλίες ,με πλειοδοτική δημοπρασία από την Κτηματική Υπηρεσία.

Δήμος  Ξηρομέρου:  Πρόταση για   εκμίσθωση σε   9 παραλίες  ,με πλειοδοτική δημοπρασία από την Κτηματική Υπηρεσία. Αναρτήθηκε σήμερα 3/12 στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ και την εντοπίσαμε (ΑΔΑ: Ρ6Ξ3ΩΚΖ-7ΘΕ), απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ξηρομέρου στις 28 Νοεμβρίου, το οποίο στην τακτική προαναφερόμενη συνεδρίαση του, αποφάσισε 9 θέσεις σε παραλίες του Δήμου Ξηρομέρου να διατεθούν για εκμίσθωση, με πλειοδοτική δημοπρασία από την Κτηματική Υπηρεσία, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 παρ. 1 και του άρθρου 23 παρ. 6 περ. (β) του Ν. 5092/2024. Η δημοπρασία θα είναι ηλεκτρονική και θα διενεργηθεί από την Κτηματική  Υπηρεσία (άρθρ. 10 παρ. 1 του Ν. 5092/2024). Πρόκειται για θέσεις στις παραλίες: Παραλία Μύτικα (λιμάνι Ανατολικά), 150 τ.μ., Καντίνα - Ομπρέλες - Ξαπλώστρες. Παραλία Μύτικα Παλιόβαρκα (Ανατολικά), 150 τ.μ., Καντίνα - Ομπρέλες - Ξαπλώστρες. Παραλία Αη Γιώργης Αστακού, 209,38 τ.μ., Καντίνα - Ομπρέλες - Ξαπλώστρες. Παραλία Μαραθιάς Αστακού, 206...

Δεν κάνουν πίσω οι αγρότες – μπλόκα σήμερα και στην Αιτωλοακαρνανία

  Νέες δυναμικές κινητοποιήσεις ετοιμάζουν για σήμερα οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι , με ενίσχυση των μπλόκων και αποκλεισμούς δρόμων. Μάλιστα, στην  Αιτωλοακαρνανία   σήμερα, πρώτη ημέρα των κινητοποιήσεων ξεκινούν με δύο μπλόκα οι κινητοποιήσεις, ένα στα διόδια του Αγγελοκάστρου και ένα στο Άκτιο Σε Αχαΐα, Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία ο αγροτικός κόσμος είναι στους δρόμους και απαιτεί άμεση λύση των καυτών προβλημάτων επιβίωσης που αντιμετωπίζει, αλλιώς δηλώνει πως θα παραμείνει στα μπλόκα μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων. Την σκυτάλη των συλλαλητηρίων παίρνει σήμερα η Αιτωλοακαρνανία, με το μεγάλο μπλόκο που θα στηθεί στον κόμβο του Αγγελόκαστρου. Πρόθεση των αγροτών είναι η κατάληψη της Ιόνια Οδού, όπως έχουν δηλώσει κατ’ επανάληψη. Η Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Αιτωλοακαρνανίας σε σχετικό μήνυμά της σημειώνει: Συντονίζουμε και εμείς τη δράσης μας με τις δεκάδες Ομοσπονδίες, τους εκατοντάδες Αγροτοκτηνοτροφικούς Συλλόγους και τα χιλιάδ...

Δημοτικό Συμβούλιο Ξηρομέρου την Πέμπτη 4/12 ,για ασφαλιστικά μέτρα κατά των ανεμογεννητριών στα Ακαρνανικά Όρη

   Την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί κατεπείγουσα συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ξηρομέρου,  με τηλεδιάσκεψη, κατά της εγκατάστασης τριών ανεμογεννητριών στα Ακαρνανικά Όρη, στα όρια του Δήμου Ξηρομέρου. Ειδικότερα, πρόκειται για ανεμογεννήτριες οι οποίες έχει προγραμματιστεί να εγκατασταθούν στις θέσεις «Βαμβακάς», «Κορφούλα» και «Πυργάκι». Στη συνεδρίαση θα συζητηθεί ο ορισμός αμοιβής δικηγόρου για την κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων κατά της εγκατάστασής τους. Αναλυτικά η πρόσκληση στην κατεπείγουσα συνεδρίαση: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                                                                            Αστακός, 2/12/2025 ΝΟΜΟΣ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ  ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ   ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ O ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ   Κ...

Άγιος Νικόλαος Αστακού Ανακοίνωση

  Ανακοίνωση:    Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου μνήμη της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Βαρβάρας και του Οσίου Πατρός ημών Ιωάννου του Δαμασκηνού θα τελεστεί θεία λειτουργία στο εκκλησάκι του Αγίου Ανδρέα στις 07:00.   Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου: Πανηγυρικός Εσπερινός επί τη εορτή του Πατρός ημών Νικολάου Αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας και Θαυματουργού, πολιούχου Αγίου του Αστακού, στις 18:00 στο πνευματικό κέντρο της ενορίας μας.   Σάββατο 6 Δεκεμβρίου: Αρχιερατική θεία λειτουργία εις μνήμην του Αγίου Νικολάου στις 07:00 στο πνευματικό κέντρο της ενορίας μας

ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΕΣΤ ΠΑΠ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ ΑΣΤΑΚΟΥ

 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ  ΓΙΑ ΤΕΣΤ ΠΑΠ ΣΤΟ Κ.Υ.   ΑΣΤΑΚΟΥ Το ΚΥ Αστακού ξεκινά τη διενέργεια Τεστ Παπανικολάου (Τεστ ΠΑΠ) 2 φορές το μήνα.  Η εξέταση θα γίνεται από τη μαία, η οποία θα βρίσκεται στη δομή 2 φορές το μήνα. • Κατόπιν ραντεβού(Πληροφορίες στα τηλέφωνα 2646360412-413) • Στόχος μας είναι η ενίσχυση τη ς πρόληψης και η προαγωγή της υγείας των γυναικών. • Η πρόληψη σώζει ζωές. Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ  ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΧΟΛΗ ΣΟΦΙΑ 

ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ: "ΚΕΝΤΡΟ ΝΤΑΚΙΑΣ" -ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΛΕΝΤΙ

 

H τσοπάνισσα του Ξηρομέρου: Η αφανής ηρωίδα της υπαίθρου. Μια ζωή λιτή, σκληρή, αξιοπρεπή

H τσοπάνισσα του Ξηρομέρου: Η αφανής ηρωίδα της υπαίθρου. Μια ζωή λιτή, σκληρή, αξιοπρεπή Εικόνα: Η τσοπάνισσα Παναγιώτα Δοκανίκη στα Βλυζιανά Ξηρομέρου, το 2000. «Μια εικόνα,χίλιες λέξεις».   H τσοπάνισσα του Ξηρομέρου:   Η αφανής ηρωίδα της υπαίθρου. Μια ζωή λιτή, σκληρή, αξιοπρεπής. Γράφει η Μαρία Ν. Αγγέλη   Στις πλαγιές, στα βοσκοτόπια και στα κακοτράχαλα μονοπάτια του Ξηρομέρου, εκεί όπου άκμασε η κτηνοτροφία, γεννήθηκε και ρίζωσε μια από τις πιο δυνατές φιγούρες της ελληνικής υπαίθρου: η τσοπάνισσα.  Γυναίκα της υπακοής, της αντοχής, της καθημερινής πάλης για την επιβίωση της οικογένειας και των ζώων, στάθηκε για δεκαετίες, ο ακρογωνιαίος λίθος της παραδοσιακής κτηνοτροφίας της περιοχής     Η καθημερινή ζωή και ο μόχθος Η κτηνοτροφία παραδοσιακά θεωρείται ανδρική υπόθεση. Όμως πίσω από έναν κτηνοτρόφο υπάρχει μια γυναίκα που δουλεύει «ανδρίκεια». Μοιράζεται με τον άνδρα το βάρος της κτηνοτροφικής ζωής. «Πλάτη με πλάτη δουλεύ...

ΤΚ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗΣ: Αναμμα χριστουγεννιάτικου δέντρου