Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σαρρώνει τα πάντα ο αγωγός East Med στο πέρασμα του από τη Δυτική Ελλάδα

 Σαρρώνει τα πάντα ο αγωγός East Med στο πέρασμα του από τη Δυτική Ελλάδα

«Αρμαγεδδών» EastMed σε Αχαΐα, Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία

Επηρεάζει προστατευμένες περιοχές, αρχαιολογικούς χώρους και ολόκληρους οικισμούς.

Σοβαρά ερωτηματικά για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που θα αφήσει στην περιοχή η πιθανή κατασκευή του αγωγού EastMed και έντονος προβληματισμός ως προς τους κινδύνους που ελλοχεύουν, δημιουργούνται από μια απλά ανάγνωση και μόνο της σχετικής μελέτης του έργου.

Από αυτή προκύπτουν άμεσες επιπτώσεις οι οποίοι σε πολλές των περιπτώσεων είναι μόνιμες ή και αναστρέψιμες αφού χρειαστεί πρώτα να περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο μάτι του «κυκλώνα» θα βρεθεί μεγάλο μέρος των φυσικών οικοτόπων της περιοχής, συμπεριλαμβανομένης της Posidonia oceanica στο παράκτιο τμήμα, σε Αχαΐα, Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία . αλλαγές στο τοπίο, διατάραξη στην πολιτιστική κληρονομιά, επιπτώσεις στη χρήση γης και στους πόρους διαβίωσης.

Ο αγωγός EastMed με μήκος περίπου 2.000 χλμ (περισσότερα από 1.400 χλμ. υποθαλάσσια) συνδέει υποθαλάσσια το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα μέσω της Κρήτης, και αφού διατρέξει για περίπου 540 km την ηπειρωτική Ελλάδα, καταλήγει στην Ιταλία μέσω μιας υποθαλάσσιας διαδρομής 210 km εντός του Ιονίου πελάγους, μέσω του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Ο Αγωγός EastMed διέρχεται μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ στη βορειοδυτική Ελλάδα.

Το χερσαίο τμήμα στην περιοχή περιλαμβάνει χερσαίο το τμήμα του αγωγού το οποίο διασχίζει την Πελοπόννησο από το σημείο προσαιγιάλωσης στην Λακωνία, έως το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αχαΐα στη νότια ακτή του Πατραϊκού Κόλπου κοντά στην παραλία της Λακόπετρας

Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο από την θέση προσαιγιάλωσης έως την θέση προσαιγιάλωσης στην Αιτωλοακαρνανίας κοντά στον οικισμό Ευηνοχώρι. Το συνολικό χερσαίο τμήμα του αγωγού έχει μήκος περίπου 540 km.

Σοβαρά ερωτηματικά προκαλούν επίσης τόσο τα σημεία διέλευσης του αγωγού όσο και οι συνθήκες ασφαλείας, θέματα τα οποία σε συνδυασμό με τα όσα θα προκαλέσει η εγκατάσταση στο περιβάλλον απαιτούν άμεσες εξηγήσεις καθώς κάτοικοι των περιοχών και

Όσον αφορά την όδευση του αγωγού στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ο αγωγός εισέρχεται σε αυτήν στο 175ο χλμ. του χερσαίου τμήματος νοτιοανατολικά του οικισμού Θεισόα Δήμου Ανδρίτσαινας-Κρεστένων και συνεχίζει εντός της Π.Ε. Ηλείας.

Ο αγωγός διέρχεται σε απόσταση έως 10 χιλιόμετρα ανατολικά της Αρχαίας Ολυμπίας καθώς και 3 km ανατολικά της τεχνητής λίμνης του Πηνειού. Στη συνέχεια η όδευση εισέρχεται στο νομό Αχαΐας, αναπτύσσεται κατά μήκος της κορυφογραμμής του όρους Μόβρη και στη συνέχεια καταλήγει στην παραλία του Καλαμακίου στον Πατραϊκό κόλπο.

Η συγκεκριμένη θέση προσαιγιάλωσης LF4 βρίσκεται 2,8 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του οικισμού Λακκόπετρα, στη νότια ακτογραμμή του Πατραϊκού Κόλπου στον Δήμο Δυτικής Αχαΐας. Από την Πελοπόννησο προς τη Δυτική Ελλάδα, ο αγωγός διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο με βορειοανατολική κατεύθυνση. συλλογικότητες ήδη οργανώνονται.

Το μήκος αυτού του υποθαλάσσιου τμήματος θα είναι περίπου 17 km και το μέγιστο βάθος είναι περίπου 110 m. Το τμήμα του αγωγού που βρίσκεται στην Δυτική Στερεά Ελλάδα ξεκινά από τη θέση προσαιγιάλωσης LF5 που βρίσκεται περίπου 3 km νοτιότερα από τον οικισμό Γαλατά στον Δήμο Ναυπακτίας και με κατεύθυνση βόρεια-βορειοδυτική καταλήγει στην ορεινή περιοχή Φλωροβούνι που βρίσκεται ~3,5 km νοτιοανατολικά του οικισμού της Πέρδικας, στον Δήμο Ηγουμενίτσας της Π.Ε. Θεσπρωτίας, όπου πρόκειται να κατασκευαστεί ο ήδη αδειοδοτημένος Σταθμός Συμπίεσης του έργου Αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ.

Επίσης μέσα στα όρια της Δυτικής Ελλάδας θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί προσαιγιάλωσης [2,5 km βορειοδυτικά του οικισμού Καλαμάκι του δήμου Δυτικής Αχαΐας (LF4) και 3,1 km νοτιοανατολικά του οικισμού Γαλατάς του Δήμου Ναυπακτίας (LF5)]. Το σχέδιο περιλαμβάνει και δημιουργία ενός σταθμού συμπίεσης (CS3 – βόρεια του οικισμού Καλαμακίου στην Αχαΐα και τέσσερεις σταθμούς παγίδευσης ξεστροπαγίδας [στην είσοδο και την έξοδο του σταθμού συμπίεσης, στο σταθμό προσαιγιάλωσης LS5 και στο Ελαιοχώρι Αιτ/νιας.

Όπως προκύπτει και από την αποτύπωση η γενική διάταξη του σταθμού συμπίεσης CS3, η θέση προσαιγιάλωσης LF4, η θαλάσσια διαδρομή του αγωγού καθώς και ο χώρος απόρριψης των βυθοκορυμάτων, βόρεια του οικισμού Καλαμακίου στην Π.Ε. Αχαΐας.

Το Κέντρο ελέγχου θα είναι επανδρωμένο 24 ώρες την ημέρα και 365 ημέρες το χρόνο. Η προτιμώμενη μέθοδος πόντισης υποθαλάσσιου αγωγού για το έργο Eastmed θα γίνει με τον σωλήνα να εκτείνεται από το σκάφος στον πυθμένα σε σχήμα S. Για την καθοδήγηση του ο σωλήνας θα στηρίζεται σε τροχαλίες από ένα ρύγχος (ειδική δοκός) που εκτείνεται από το σκάφος στο νερό.

H φύση και η έκταση του έργου καθιστούν αδύνατο το αποτύπωμά του να μην εμπλέκεται με τα όρια κάποιων οικισμών ή πολεοδομικών σχεδίων.

Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υπάρχουν 77 οικισμοί εντός της περιοχής μελέτης του έργου με την απόστασή τους από στοιχείο του έργου να κυμαίνεται μεταξύ 118m (Αμπάρι Δ. Αρχαίας Ολυμπίας) και 1.886m (Ψηλά Αλώνια Δ. Αμφιλοχίας).

Σαρώνει ολόκληρες περιοχές Natura

Σύμφωνα με την προτεινόμενη χάραξη, όσον αφορά την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, στην περιοχή μελέτης βρίσκονται οι παρακάτω θεσμοθετημένες προστατευόμενες περιοχές του δικτύου NATURA 2000:

Μέρος του αγωγού τοποθετείται εντός του Εθνικού Πάρκου Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου Αιτωλικού κάτω ρου και εκβολών ποταμών Αχελώου και Εύηνου και νήσων Εχινάδων [καθώς και του Εθνικού Πάρκου Υγροτόπων Αμβρακικού

Ακόμη, ο αγωγός διέρχεται από τα Καταφύγια Άγριας Ζωής «Όρος Αράκυνθος-Ματαράγκας-Γαβαλού» κατά 5,62 km, «Πεταλάς (Αμφιλοχίας-Κεχρινιάς-Παπαδάτου-Στάνου)» κατά 12,44 km και «Ιερά Μονή Ρέθα και Ιερά Μονή Λόγγου Δήμων Αμφιλοχίας, Μενιδίου, Iνάχου» κατά 3,27 km.

 

Τέλος, εντός της περιοχής μελέτης του αγωγού εντοπίζονται κηρυγμένοι πόροι πολιτιστικής κληρονομιάς και συγκεκριμένα 2 στην Π.Ε. Αχαΐας, 7 στην Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας και 4 στην Π.Ε. Ηλείας.

Σχετικά με τις ενάλιες αρχαιότητες σημειώνεται ότι εκτός από τις μελέτες που έγιναν στο πλαίσιο του έργου, κατά τη συλλογή δεδομένων στη φάση της πραγματοποιήθηκε υποβρύχια έρευνα μέχρι 30 m βάθος σε συνεργασία με την Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτήτων στις τέσσερις θέσεις προσαιγιάλωσης (LF) του έργου χωρίς σχετικά ευρήματα.

dete.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι οικισμοί του Δήμου Ξηρομέρου που θα καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ

  Αυτοί είναι οικισμοί του Δήμου Ξηρομέρου που θα καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.    

Ο Μητροπολίτης Δαμασκηνός ευχαριστεί τον APON- Διέθεσε την αμοιβή από την συναυλία για την αποκατάσταση του Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Αστακού

  Το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στον Αστακό η συναυλία του γνωστού και δημοφιλούς καλλιτέχνη Apon. Το ξεχωριστό αυτής της καλλιτεχνικής εκδηλώσεως ήταν, ότι ο νεαρός τραγουδιστής, ο οποίος έλκει την καταγωγή του από τον όμορφο Αστακό, με ιδιαίτερη χαρά και ευαισθησία αφιέρωσε το σύνολο της προσωπικής του αμοιβής για την αποκατάσταση του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Αστακού, ο οποίος τον περασμένο Ιανουάριο υπέστη εκτεταμένες και βαρύτατες φθορές από πυρκαγιά. Επίσης, σε συνεργασία με την Ειδική Επιτροπή Αποκαταστάσεως του Ιερού Ναού και κατόπιν παραινέσεως του τραγουδιστή εκδόθηκαν και διατέθηκαν κατά την διάρκεια της συναυλίας, κουπόνια του εράνο...

Σαββατοκύριακο στον Αστακό – Τι κάνεις, τι βλέπεις, τι δοκιμάζεις στον γαλήνιο κόλπο

        Θαλάσσιες βόλτες στις Εχινάδες με οργανωμένο ψάρεμα και βουτιές, περίπατος ανάμεσα σε πανέμορφα νεοκλασικά, επίσκεψη στο κρυμμένο κάστρο, γεύσεις από τοπικές οικοτεχνίες και ουζάκι σε old school ψαροταβέρνες    Ψαροκάικο στον Αστακό © Χριστίνα Τσαμουρά Θαλάσσιο πέρασμα για την Ιθάκη και την Κεφαλονιά, ο Αστακός  απλώνεται στους πρόποδες του όρους Βελούτσα αγναντεύοντας τον ομώνυμο κόλπο. Απέχει 280 χιλιόμετρα από την Αθήνα και 56 από το Μεσολόγγι  και είναι από εκείνες τις περιοχές της Ελλάδας που ίσως να μην έτυχε ποτέ να επισκεφτείς, αν δεν ταξίδεψες οδικώς μέσω της ηπειρωτικής χώρας στα νησιά του Ιονίου ή δεν κατάγεσαι από εκεί τριγύρω.   Βλέπεις, η πάλαι ποτέ Σκάλα του Δραγαμέστου (όπως έγραψε τη δική του ιστορία ο Αστακός μέχρι και το τέλος της οθωμανικής κυριαρχίας) είναι από τους ελάχιστα αναπτυγμένους και προβλημένους ελληνικούς προορισμούς, ακολουθώντας τη μοίρα της υπόλοιπης Αιτωλοακαρνανίας .  Ωστόσ...

Μήνυση στον Γιώργο Καλλιακμάνη από τον Αγρινιώτη εκπαιδευτικό Βασίλη Κόκκοτο

  Μήνυση για συκοφαντική δυσφήμιση στον Γιώργο Καλλιακμάνη από τον Αγρινιώτη εκπαιδευτικό Βασίλη Κόκκοτο που, σε ανακοίνωσή του, κάνει λόγο για αδιανόητο περιστατικό τηλεοπτικού εκφοβισμού, ωμού διασυρμού και δημοσίων απειλών. Μάλιστα ενημέρωσε για το θέμα τον πρόεδρο και θα θεσμικά όργανα του Κινήματος. Αφορμή για τη συγκεκριμένη εξέλιξη,  αποτέλεσε ο σχολιασμός κάτω από ανάρτηση σχετικά με τον εορτασμό για τα 51 χρόνια από την ίδρυση του ΠΑΣΟΚ και την παρουσία του κ. Καλλιακμάνη στην εκδήλωση της Αθήνας.   Διαβάστε την επίμαχη στιχομυθία:     Τι αναφέρει η ανακοίνωση που εκδόθηκε από την πλευρά του εκπαιδευτικού με την ιδιότητα του μέλους του ΠΑΣΟΚ: Ένα πρωτοφανές περιστατικό πολιτικού εκφοβισμού και δημόσιου διασυρμού σημειώθηκε την Παρασκευή, 5 Σεπτεμβρίου 2025, προκαλώντας έντονη ανησυχία και αγανάκτηση.  Στην πανελλαδικής εμβέλειας τηλεοπτική εκπομπή «Καλοκαίρι Παρέα» του σταθμού ΑΝΤ1, ο πρώην υποψήφιος ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Καλ...

Παντρεύονται ο Γιώργος Λιβάνης και η Ανδρομάχη - Η αναγγελία του γάμου τους

  Το ζευγάρι θα πραγματοποιήσει τον γάμο του στο Κορωπί Ο Γιώργος Λιβάνης με καταγωγή από το Βασιλόπουλο Ξηρομέρου και η Ανδρομάχη αναμένεται να παντρευτούν μέσα στο επόμενο διάστημα, σύμφωνα με την αναγγελία του γάμου τους. Το ζευγάρι που έχει αποκτήσει μαζί έναν γιο, θα πραγματοποιήσει το μυστήριο στο Κορωπί. Όπως αναφέρει η αναγγελία γάμου που δημοσιεύτηκε: «Ο Λιβάνης Γεώργιος – Παναγιώτης του Γερασίμου και της Αθανασίας, το γένος Ζάρα, που γεννήθηκε στην Αθήνα και κατοικεί στο Χαϊδάρι Αττικής, και η Δημητροπούλου Ανδρομάχη του Δημητρίου και της Αγγελικής, το ...

Θα «σκάσει» δικαστική εξέλιξη στο Ξηρόμερο;

    Δικαστική εξέλιξη προβλέπεται να «σκάσει» στο Ξηρόμερο καθώς το θέμα με τους έκπτωτους αιρετούς στους δήμους Μεσολογγίου και Ξηρομέρου έχει πολλές «ουρές» που πιθανότατα θα μας απασχολήσουν και το επόμενο διάστημα. Στο δήμο Μεσολογγίου οι δημοτικοί σύμβουλοι που προσέφυγαν στο ΣτΕ, αφού κρίθηκαν έκπτωτοι λόγω οφειλών προς το δήμο και τα νομικά του πρόσωπα, κέρδισαν την αίτηση αναστολής που είχαν κάνει και επέστρεψαν με προσωρινή απόφαση στα έδρανα του δημοτικού συμβουλίου. Αν θα επιστρέψουν βέβαια μόνιμα ή προσωρινά μένει να το δούμε από τη συνέχεια της υπόθεσης. Είναι βεβαίως ένα ζήτημα ποια ακριβώς είναι η σύνθεση του δημοτικού συμβουλίου, αλλά στο δήμο Ξηρομέρου δεν αποκλείεται οι εξελίξεις γύρω από αυτό το θέμα να είναι εντελώς διαφορετικές. Η θεία μου η Αστακιώτισσα, που αν έκρινα την ηλικία της με βάση την εμπειρία της δρώμενα του δήμου θα έφτανε τα 90 -και όπως καταλαβαίνετε είναι ο σμπίρος μου στα της περιοχής- μου λέει και επιμένει ότι το επόμενο χρονικό διάστημα ...

Απαγόρευση στάθμευσης οχημάτων περιμετρικά της κεντρικής πλατείας Αστακού. Εκκίνησε το μεγάλο έργο της ανάπλασης.

  Ημερομηνία 8/9/2025 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΟΣ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ   ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ   Ενημερώνουμε τους κατοίκους και επισκέπτες του Αστακού, ότι εκκίνησε το μεγάλο έργο της ανάπλασης της κεντρικής πλατείας του Αστακού. Απαγορεύεται η στάθμευση περιμετρικά της πλατείας κατά την διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών και όσο διαρκέσει το έργο. Άλλο ένα έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης εκτελείται στο Δήμο μας, που θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών. Ευχαριστούμε για την κατανόηση.                                                                                                    ΕΚ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ       ...

Μύτικας - Κάλαμος: Γιατί μας «κρύβουν» τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια; - Διαμαρτυρία τουρίστριας

 Κραυγή αγανάκτησης από τουρίστρια σχετικά με τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια Μύτικας – Κάλαμος, καθώς και την πλήρη έλλειψη ενημέρωσης.  Μια τουρίστρια που βρέθηκε φέτος στον Μύτικα Αιτωλοακαρνανίας καταγγέλλει την πλήρη απουσία ενημέρωσης για τα δρομολόγια προς τον Κάλαμο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει: «Βρεθήκαμε φέτος το καλοκαίρι για λίγες μέρες στον όμορφο Μύτικα και θελήσαμε να πραγματοποιήσουμε μια μονοήμερη εκδρομή στον γειτονικό Κάλαμο. Ωστόσο, η αναζήτηση των δρομολογίων των πλοίων αποδείχθηκε… άθλος. Ψάξαμε σε όλο το χωριό: στη μαρίνα, στα μαγαζιά, παντού. Κανείς δεν ήξερε. Ρωτήσαμε ντόπιους, χωρίς αποτέλεσμα. Απευθυνθήκαμε ακόμη και στο Λιμεναρχείο Λευκάδας, όπου η απάντηση ήταν να καλέσουμε στο κινητό τον καπετάνιο του πλοίου για να μας ενημερώσει – κάτι που, φυσικά, δεν συνέβη ποτέ, αφού δεν σήκωσε το τηλέφωνο. Τελικά, φύγαμε χωρίς να μάθουμε ποτέ τα δρομολόγια. Και το ερώτημα παραμένει: Γιατί τόση μυστικότητα γύρω από τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια; Έχοντας ταξιδέψει σε όλη ...

Σταμνά: Μετά τη φωτιά ήρθαν οι σφήκες ,τα προβλήματα που δημιουργούν

  Μια από τις επιπτώσεις της φωτιάς που έπληξε τον Αύγουστο την περιοχή της Σταμνάς του Μεσολογγίου, είναι και η μεγάλη αύξηση των σφηκών. Την επισήμανση αυτή κάνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Βασίλης Ξεσφίγγης, σημειώνοντας πως αυτό προκαλεί σημαντική μείωση στα μελισσοσμήνη με σοβαρή επίπτωση στην τοπική μελισσοκομία. Ορθοπεδικό μαξιλάρι για σωστή στάση σώματος όταν κάθεσαι. Θα το λατρέψεις Μαξιλάρι Κόκκυγα Ορθοπεδικό μαξιλάρι για σωστή στάση σώματος όταν κάθεσαι. Θα το λατρέψεις Μαξιλάρι Κόκκυγα Το πώς γίνεται αυτό, το εξηγεί στην ανάρτηση του: «Να πούμε και κάτι που παρατηρήσαμε μετά τις φωτιές. Βλέπουμε μια τεράστια αύξηση των σφηκών στην περιοχή μας που δεν έχει προηγούμενο. Οι σφήκες κάνουν τις φωλιές τους στις κουφάλες των δέντρων και στις ρωγμές στο χώμα. Όσες φωλιές ήταν σε δέντρα ασφαλώς κάηκαν. Όσες ήταν μέσα στο χώμα όμως δεν έπαθαν τίποτα. Οι σφήκες είναι σαρκοφάγες κυρίως και τρώνε και φρούτα. Καθώς στις καμένες εκτάσεις δεν εμεινε τίποτα ...

«Σήμα κινδύνου» για το δημογραφικό στην Αιτωλοακαρνανία, όλο και λιγότεροι μαθητές σε νηπιαγωγεία-δημοτικά

  Σε μείζον ζήτημα ανάγεται η μείωση του μαθητικού πληθυσμού πανελλαδικά, με το θέμα να αναμένεται ασφαλώς να απασχολήσει έντονα και την Αιτωλοακαρνανία. Το 2010 στα θρανία της Α΄ Δημοτικού έκατσαν 115.000 παιδιά σε όλη τη χώρα. Φέτος, Σεπτέμβριο του 2025 θα περάσουν για πρώτη φορά την πόρτα του σχολείου 71.181. Η Ελλάδα έχασε σε μια δεκαπενταετία 1.760 τάξεις μαθητών, καθώς η υπογεννητικότητα βαθαίνει και το ισοζύγιο γεννήσεων – θανάτων καταρρέει. Ασφαλώς η μείωση των τάξεων επηρεάζει ως ντόμινο θέσεις εργασίας και πολλές παραμέτρους μελλοντικά, φθάνοντας μέχρι και το… εργατικό δυναμικό των επιχειρήσεων, μετά από αρκετά χρόνια. Το 2024 καταγράφηκαν στην χώρα μόλις 69.675 γεννήσεις ...