Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σαρρώνει τα πάντα ο αγωγός East Med στο πέρασμα του από τη Δυτική Ελλάδα

 Σαρρώνει τα πάντα ο αγωγός East Med στο πέρασμα του από τη Δυτική Ελλάδα

«Αρμαγεδδών» EastMed σε Αχαΐα, Ηλεία, Αιτωλοακαρνανία

Επηρεάζει προστατευμένες περιοχές, αρχαιολογικούς χώρους και ολόκληρους οικισμούς.

Σοβαρά ερωτηματικά για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που θα αφήσει στην περιοχή η πιθανή κατασκευή του αγωγού EastMed και έντονος προβληματισμός ως προς τους κινδύνους που ελλοχεύουν, δημιουργούνται από μια απλά ανάγνωση και μόνο της σχετικής μελέτης του έργου.

Από αυτή προκύπτουν άμεσες επιπτώσεις οι οποίοι σε πολλές των περιπτώσεων είναι μόνιμες ή και αναστρέψιμες αφού χρειαστεί πρώτα να περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα. Στο μάτι του «κυκλώνα» θα βρεθεί μεγάλο μέρος των φυσικών οικοτόπων της περιοχής, συμπεριλαμβανομένης της Posidonia oceanica στο παράκτιο τμήμα, σε Αχαΐα, Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία . αλλαγές στο τοπίο, διατάραξη στην πολιτιστική κληρονομιά, επιπτώσεις στη χρήση γης και στους πόρους διαβίωσης.

Ο αγωγός EastMed με μήκος περίπου 2.000 χλμ (περισσότερα από 1.400 χλμ. υποθαλάσσια) συνδέει υποθαλάσσια το Ισραήλ, την Κύπρο και την Ελλάδα μέσω της Κρήτης, και αφού διατρέξει για περίπου 540 km την ηπειρωτική Ελλάδα, καταλήγει στην Ιταλία μέσω μιας υποθαλάσσιας διαδρομής 210 km εντός του Ιονίου πελάγους, μέσω του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ. Ο Αγωγός EastMed διέρχεται μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στον αγωγό ΠΟΣΕΙΔΩΝ στη βορειοδυτική Ελλάδα.

Το χερσαίο τμήμα στην περιοχή περιλαμβάνει χερσαίο το τμήμα του αγωγού το οποίο διασχίζει την Πελοπόννησο από το σημείο προσαιγιάλωσης στην Λακωνία, έως το σημείο προσαιγιάλωσης στην Αχαΐα στη νότια ακτή του Πατραϊκού Κόλπου κοντά στην παραλία της Λακόπετρας

Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο από την θέση προσαιγιάλωσης έως την θέση προσαιγιάλωσης στην Αιτωλοακαρνανίας κοντά στον οικισμό Ευηνοχώρι. Το συνολικό χερσαίο τμήμα του αγωγού έχει μήκος περίπου 540 km.

Σοβαρά ερωτηματικά προκαλούν επίσης τόσο τα σημεία διέλευσης του αγωγού όσο και οι συνθήκες ασφαλείας, θέματα τα οποία σε συνδυασμό με τα όσα θα προκαλέσει η εγκατάσταση στο περιβάλλον απαιτούν άμεσες εξηγήσεις καθώς κάτοικοι των περιοχών και

Όσον αφορά την όδευση του αγωγού στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ο αγωγός εισέρχεται σε αυτήν στο 175ο χλμ. του χερσαίου τμήματος νοτιοανατολικά του οικισμού Θεισόα Δήμου Ανδρίτσαινας-Κρεστένων και συνεχίζει εντός της Π.Ε. Ηλείας.

Ο αγωγός διέρχεται σε απόσταση έως 10 χιλιόμετρα ανατολικά της Αρχαίας Ολυμπίας καθώς και 3 km ανατολικά της τεχνητής λίμνης του Πηνειού. Στη συνέχεια η όδευση εισέρχεται στο νομό Αχαΐας, αναπτύσσεται κατά μήκος της κορυφογραμμής του όρους Μόβρη και στη συνέχεια καταλήγει στην παραλία του Καλαμακίου στον Πατραϊκό κόλπο.

Η συγκεκριμένη θέση προσαιγιάλωσης LF4 βρίσκεται 2,8 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του οικισμού Λακκόπετρα, στη νότια ακτογραμμή του Πατραϊκού Κόλπου στον Δήμο Δυτικής Αχαΐας. Από την Πελοπόννησο προς τη Δυτική Ελλάδα, ο αγωγός διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο με βορειοανατολική κατεύθυνση. συλλογικότητες ήδη οργανώνονται.

Το μήκος αυτού του υποθαλάσσιου τμήματος θα είναι περίπου 17 km και το μέγιστο βάθος είναι περίπου 110 m. Το τμήμα του αγωγού που βρίσκεται στην Δυτική Στερεά Ελλάδα ξεκινά από τη θέση προσαιγιάλωσης LF5 που βρίσκεται περίπου 3 km νοτιότερα από τον οικισμό Γαλατά στον Δήμο Ναυπακτίας και με κατεύθυνση βόρεια-βορειοδυτική καταλήγει στην ορεινή περιοχή Φλωροβούνι που βρίσκεται ~3,5 km νοτιοανατολικά του οικισμού της Πέρδικας, στον Δήμο Ηγουμενίτσας της Π.Ε. Θεσπρωτίας, όπου πρόκειται να κατασκευαστεί ο ήδη αδειοδοτημένος Σταθμός Συμπίεσης του έργου Αγωγού ΠΟΣΕΙΔΩΝ.

Επίσης μέσα στα όρια της Δυτικής Ελλάδας θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί προσαιγιάλωσης [2,5 km βορειοδυτικά του οικισμού Καλαμάκι του δήμου Δυτικής Αχαΐας (LF4) και 3,1 km νοτιοανατολικά του οικισμού Γαλατάς του Δήμου Ναυπακτίας (LF5)]. Το σχέδιο περιλαμβάνει και δημιουργία ενός σταθμού συμπίεσης (CS3 – βόρεια του οικισμού Καλαμακίου στην Αχαΐα και τέσσερεις σταθμούς παγίδευσης ξεστροπαγίδας [στην είσοδο και την έξοδο του σταθμού συμπίεσης, στο σταθμό προσαιγιάλωσης LS5 και στο Ελαιοχώρι Αιτ/νιας.

Όπως προκύπτει και από την αποτύπωση η γενική διάταξη του σταθμού συμπίεσης CS3, η θέση προσαιγιάλωσης LF4, η θαλάσσια διαδρομή του αγωγού καθώς και ο χώρος απόρριψης των βυθοκορυμάτων, βόρεια του οικισμού Καλαμακίου στην Π.Ε. Αχαΐας.

Το Κέντρο ελέγχου θα είναι επανδρωμένο 24 ώρες την ημέρα και 365 ημέρες το χρόνο. Η προτιμώμενη μέθοδος πόντισης υποθαλάσσιου αγωγού για το έργο Eastmed θα γίνει με τον σωλήνα να εκτείνεται από το σκάφος στον πυθμένα σε σχήμα S. Για την καθοδήγηση του ο σωλήνας θα στηρίζεται σε τροχαλίες από ένα ρύγχος (ειδική δοκός) που εκτείνεται από το σκάφος στο νερό.

H φύση και η έκταση του έργου καθιστούν αδύνατο το αποτύπωμά του να μην εμπλέκεται με τα όρια κάποιων οικισμών ή πολεοδομικών σχεδίων.

Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υπάρχουν 77 οικισμοί εντός της περιοχής μελέτης του έργου με την απόστασή τους από στοιχείο του έργου να κυμαίνεται μεταξύ 118m (Αμπάρι Δ. Αρχαίας Ολυμπίας) και 1.886m (Ψηλά Αλώνια Δ. Αμφιλοχίας).

Σαρώνει ολόκληρες περιοχές Natura

Σύμφωνα με την προτεινόμενη χάραξη, όσον αφορά την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, στην περιοχή μελέτης βρίσκονται οι παρακάτω θεσμοθετημένες προστατευόμενες περιοχές του δικτύου NATURA 2000:

Μέρος του αγωγού τοποθετείται εντός του Εθνικού Πάρκου Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου Αιτωλικού κάτω ρου και εκβολών ποταμών Αχελώου και Εύηνου και νήσων Εχινάδων [καθώς και του Εθνικού Πάρκου Υγροτόπων Αμβρακικού

Ακόμη, ο αγωγός διέρχεται από τα Καταφύγια Άγριας Ζωής «Όρος Αράκυνθος-Ματαράγκας-Γαβαλού» κατά 5,62 km, «Πεταλάς (Αμφιλοχίας-Κεχρινιάς-Παπαδάτου-Στάνου)» κατά 12,44 km και «Ιερά Μονή Ρέθα και Ιερά Μονή Λόγγου Δήμων Αμφιλοχίας, Μενιδίου, Iνάχου» κατά 3,27 km.

 

Τέλος, εντός της περιοχής μελέτης του αγωγού εντοπίζονται κηρυγμένοι πόροι πολιτιστικής κληρονομιάς και συγκεκριμένα 2 στην Π.Ε. Αχαΐας, 7 στην Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας και 4 στην Π.Ε. Ηλείας.

Σχετικά με τις ενάλιες αρχαιότητες σημειώνεται ότι εκτός από τις μελέτες που έγιναν στο πλαίσιο του έργου, κατά τη συλλογή δεδομένων στη φάση της πραγματοποιήθηκε υποβρύχια έρευνα μέχρι 30 m βάθος σε συνεργασία με την Εφορεία Ενάλιων Αρχαιοτήτων στις τέσσερις θέσεις προσαιγιάλωσης (LF) του έργου χωρίς σχετικά ευρήματα.

dete.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα πεζοδρόμια του Αστακού έχουν μετατραπεί σε πάρκινγκ

    Η πόλη του Αστακού ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες αντιμετωπίζει σοβαρότατο πρόβλημα από την άναρχη στάθμευση οχημάτων, σε πεζοδρόμια και πλατείες προκαλώντας σημαντικές ζημιές σε αυτούς τους χώρους, αλλά και υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της πόλης. Μάλλον για κάποιους οδηγούς στον Αστακό, η έννοια πεζοδρόμιο δεν υπάρχει στο λεξιλόγιο τους. Αυτό το συμπεραίνουμε όλοι μας καθημερινά στους δρόμους του Αστακού, και κυρίως της αγοράς, όπου ο καθένας καβαλάει κι ένα πεζοδρόμιο είτε για να κάνει τα ψώνια του είτε για να πάει για καφέ είτε γιατί εκεί τον βόλεψε, δίχως όμως να τον νοιάζει όπως φαίνεται, αν δεν μπορούν να περάσουν οι πεζοί και κυρίως οι ηλικιωμένοι, οι μητέρες με τα καροτσάκια και τα μικρά παιδιά, που αναγκάζονται να πάνε από τον δρόμο με τον φόβο να τους χτυπήσει κάποιο διερχόμενο αυτοκίνητο ή μηχανάκι. Βλέπουμε οδηγούς να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους πάνω στο πεζοδρόμιο έξω ακριβώς από το καφενείο που πίνουν τον καφέ τους, μπροστά ...

ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ:Δύο εστίες φωτιάς ξέσπασαν σήμερα στις 1:40 μ.μ. περίπου, στις θέσεις Σουπί - διαταύρωση προς Πηγάδια και Μαργωνέικα πλησίον εγκατάστασης Απ. Βελόνα.

  Δύο εστίες φωτιάς ξέσπασαν σήμερα στις 1:40 μ.μ. περίπου, στις θέσεις Σουπί - διαταύρωση προς Πηγάδια και Μαργωνέικα πλησίον εγκατάστασης Απ. Βελόνα. Ημερομηνία 16.7.2025 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΟΣ ΑΙΤ/ΝΙΑΣ ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ Δύο εστίες φωτιάς ξέσπασαν σήμερα στις 1:40 μ.μ. περίπου, στις θέσεις Σουπί - διαταύρωση προς Πηγάδια και Μαργωνέικα πλησίον εγκατάστασης Απ. Βελόνα. Παρόν άμεσα στα σημεία της φωτιάς, μαζί με την Πυροσβεστική υπηρεσία Μεσολογγίου, ο Δήμος Ξηρομέρου, με τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Σωτήρη Μακρή συνδράμοντας με τα δικά του μέσα και το προσωπικό πυροπροστασίας. Αυτή την στιγμή οι εστίες της φωτιάς έχουν ελεγχθεί απόλυτα. Εφιστούμε ξανά προσοχή σε όλους τους πολίτες. Δεν ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε σε αντιπυρική περίοδο και δεν ανάβουμε φωτιά για κανένα λόγο. Ζητάμε από τους πολίτες να ενημερώνουν άμεσα την Πυροσβεστική Υπηρεσία και τον Δήμο Ξηρομέρου, όταν αντιλαμβάνονται ότι σε κάποιο σημείο έχει πιάσει φωτιά. Προανάκριση για τα αίτια της φωτιάς, διενεργεί η Πυ...

Αυτή τη λακκούβα ποιος θα τη φτιάξει;

 Λακκούβα στον δρόμο : Μπορεί να την μπαλώσει πολίτης ή όχι; Τι ισχύει    Αυτή τη λακκούβα ποιος θα τη φτιάξει; Αυτό είναι το μόνιμο ερώτημα των Ελλήνων πολιτών, ειδικά στις γειτονιές των πόλεων και των χωριών, όπου παρατηρούνται οι περισσότερες κακοτεχνίες. Η απάντησή ωστόσο, είναι, δυστυχώς, περίπλοκη Ο λόγος έγκειται στο γεγονός πως για την επιδιόρθωση του οδοστρώματος, εμπλέκονται από την αρμόδια Περιφέρεια, έως τον Δήμο και φυσικά το υπουργείο Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.  Αυτές οι υπηρεσίες, διαθέτουν επιπλέον διευθύνσεις και αρμόδιους υπαλλήλους, μετατρέποντας το κλείσιμο μιας λακκούβας σε γόρδιο δεσμό, αφού πρώτα πρέπει να εγκριθεί το έργο, μετά να βρεθούν το χρήματα και τέλος, να το φτιάξει κάποιος από όλους τους εμπλεκόμενους. Αγανακτισμένοι πολίτες που βλέπουν μόνιμα την κακοτεχνία στη γειτονιά τους, σκέφτονται να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Να αγοράσουν δηλαδή τα υλικά που απαιτούνται και να την μπαλώσουν έστω προσωρινά, προκειμένου να μην...

Nautilus Project: Στρατηγική επένδυση μεταμορφώνει τον Αστακό σε διεθνή προορισμό mega yachts

Μια νέα δυναμική επενδυτική πρωτοβουλία βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας, με δυνατότητες που ξεπερνούν τα τοπικά όρια και αγγίζουν την ευρύτερη περιφερειακή οικονομία. Το φιλόδοξο Nautilus Project αναδεικνύεται ως μία από τις πιο ελπιδοφόρες στρατηγικές επενδύσεις της Δυτικής Ελλάδας, φιλοδοξώντας να μετατρέψει τον λιμένα της ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. Πλατυγιαλίου σε διεθνή προορισμό για mega yachts υψηλών απαιτήσεων. Με τη διαδικασία του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ) να έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η προοπτική για ένα τουριστικό, επιχειρηματικό και πολυτελές συγκρότημα μαρίνας, ξενοδοχειακών μονάδων και κατοικιών στον Αστακό αποτελεί πλέον περισσότερο από μια υπόσχεση: είναι ένα σχέδιο σε εξέλιξη με προφανή αναπτυξιακή αξία. Ακολουθεί το αναλυτικό ρεπορτάζ από έγκυρη οικονομική ιστοσελίδα powergame.gr για τα βασικά στοιχεία και τη μέχρι τώρα πορεία της επένδυσης: Σε στάδιο προέγκρι...

Έτσι δρούσε το κύκλωμα αρχαιοκαπηλίας και στην Αιτωλοακαρνανία, δεσμεύονται περιουσίες εμπλεκόμενων

  Με ανιχνευτές μετάλλων τελευταίας τεχνολογίας στα χέρια «κυνηγών θησαυρών» και μεθοδικό σχεδιασμό, που εκτεινόταν από τα χωράφια της ελληνικής υπαίθρου μέχρι τις προθήκες οίκων δημοπρασιών σε ΗΠΑ και Γερμανία, οργανωμένο κύκλωμα αρχαιοκαπήλων φέρεται να διακινούσε επί σειρά ετών αρχαιότητες μεγάλης αξίας, αποκομίζοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Η υπόθεση, που αποκαλύπτεται έπειτα από πολύμηνη έρευνα των Αρχών, περιλαμβάνει πολυεπίπεδη δράση, διακριτούς ρόλους και διαδρομές νομιμοποίησης εσόδων, ενώ ήδη έχουν διαταχθεί δεσμεύσεις περιουσιών σε βάρος 58 προσώπων, που συνδέονται με τo κύκλωμα. Ένα άριστα οργανωμένο κύκλωμα αρχαιοκαπηλίας, με διεθνικό χαρακτήρα και πολυετή δράση, φέρνουν στο φως οι αποκαλύψεις της Υποδιεύθυνσης Δίωξης και Εξιχνίασης Εγκλημάτων Πατρών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, που έχει στη διάθεση του το protothema.gr, από τις αρχές του 2023 έως και τον Ιούνιο του 2025, τουλάχιστον δύο διακριτές εγκλημα...

βοσκότοπος το λιμάνι του Αστακού

  Φωνή απόγνωσης. Τα χορτάρια στο λιμάνι του Αστακού την 15η Ιουλίου 2025, εκπέμπουν SOS. Φωνάζουν και ζητούν την περιποίηση που τους αρμόζει. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση λόγω επικαιρότητας, να δηλώνονται στον ΟΠΕΚΕΠΕ, σαν βοσκότοπος και περιμένουν επιδότηση!!!

Η δυσοσμία ως κόρη οφθαλμού…

  Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και τα συνεργεία του Δήμου, οφείλουν να  προχωρήσουν  σε παρεμβάσεις εξωραϊσμού και καθαριότητας στο λιμάνι του Αστακού   Να καθαριστεί ο  χώρος του λιμανιού,να ασπριστούν  όλοι οι χώροι περιμετρικά , να απομακρυνθούν σκουπίδια, παρατημένα εργαλεία και κυρίως τα δίχτυα που εκπέμπουν μια δυσάρεστη μυρωδιά που σε συνδυασμό με τη διάθεση των ανεπεξέργαστων λυμάτων στη θαλάσσια περιοχή πολλάκις μετατρέπουν την ατμόσφαιρα  σε αποπνικτική  ..

OΠΕΚΕΠΕ: Εισαγγελείς σε Αγρίνιο, Ιωάννινα, Ηράκλειο και Λάρισα αναλαμβάνουν με στόχο «σαρωτικούς ελέγχους και απόδοση ευθυνών»

 Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η μεγάλη έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO) για το σκάνδαλο των ευρωπαϊκών αγροτικών ενισχύσεων, που αφορά τον τρόπο με τον οποίο χορηγήθηκαν επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ την τελευταία τετραετία σε όλη τη χώρα.  Στο στόχαστρο της δικαιοσύνης μπαίνουν πλέον και αγρότες της Λάρισας, οι οποίοι αναμένεται να κληθούν να καταθέσουν εντός του καλοκαιριού στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης, όπως μεταδίδει το onlarissa.gr. Η έρευνα, που διενεργείται σε συνεργασία με την Οικονομική Αστυνομία και τις κατά τόπους εισαγγελικές αρχές, αφορά πληρωμές σε αγροτεμάχια που, σύμφωνα με καταγγελίες και ευρήματα, είτε δεν καλλιεργούνταν είτε δεν υπήρχαν καν.  Η υπόθεση σχετίζεται με ενδεχόμενη πλαστογράφηση δηλώσεων ΟΣΔΕ, ψευδείς καταχωρήσεις και συμμετοχές σε προγράμματα χωρίς πραγματική αγροτική δραστηριότητα. Οι πρώτες κλήσεις απεστάλησαν ήδη στον Έβρο, όπου δεκάδες παραγωγοί καλούνται να δώσουν εξηγήσεις στον εισαγγελέα Ορεστιάδας για επιδοτήσεις εκατο...

"Αμαζόνιος" τα παρτέρια στο λιμάνι του Αστακού

  Φωνή απόγνωσης. Τα χορτάρια στο λιμάνι του Αστακού την 15η Ιουλίου 2025, εκπέμπουν SOS. Φωνάζουν και ζητούν την περιποίηση που τους αρμόζει. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση λόγω επικαιρότητας, να δηλώνονται στον ΟΠΕΚΕΠΕ, σαν βοσκότοπος και περιμένουν επιδότηση!!!

ΞΗΡΟΜΕΡΟ: Alert ειδικό όχημα πλύσης κάδων

Μ ία ομολογουμένως καλή είδηση για το τομέα της καθαριότητας που πιστέψαμε ότι θα βελτιώσει την καθαριότητα του Δήμου  Ξηρομέρου  ήταν η  προμήθεια τον Ιούνιο του 2024  του νέου   ειδικού οχήματος πλύσης κάδων (καδοπλυντήριο)  με καυστήρα ζεστού νερού για τις ανάγκες του τμήματος Καθαριότητας. Και ενώ όλοι περιμέναμε ότι η Δημοτική Αρχή θα  σχεδιάσει το τακτικό πλύσιμο των κάδων σε όλη την περιοχή, γεγονός που θα διασφαλίζει τις συνθήκες υγιεινής των κατοίκων του... 👉το ειδικό όχημα  πλύσης κάδων   έχει αποσυρθεί  (;)  από τους οικισμούς ...  👉 και στη θέση του εργάτες του Δήμου κάνουν τις εργασίες πλυσίματος των κάδων