Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ξηρομερίτικος παραδοσιακός γάμος ...

 

Τα ήθη και έθιμα του γάμου στο Ξηρόμερο, είναι πάρα πολλά. Ο γάμος διαρκούσε μέρες όπως και οι ετοιμασίες. Ξεκινούσε  σχεδόν ένα μήνα πρίν,με το πλύσιμο της προίκας της νύφης.

Προικιά

Μαζεύονταν ,γυναίκες- συγγενείς της νύφης και έπλεναν τα λευκά είδη,με πράσινο σαπούνι δάφνη και λουλάκι,στη βρύση του χωριού(δεν υπήρχαν,βρύσες στα σπίτια):τραπεζομάντηλα ,καρέ,σεντόνια,κουρτίνες .κ.λ.π. όλα χειροποίητα.

Αργότερα,με την ύδρευση στα στα χωριά,οι γυναίκες μαζεύονταν στο σπίτι της νύφης και έπλεναν τα προικιά. Αφού τα  στέγνωναν,όλες μαζί τα σιδέρωναν,με  κάρβουνα ,ενώ αργότερα με ηλεκτρικό...

15 μέρες,πριν το γάμο,γινόταν η έκθεση της προίκας. Τα πλυμένα και σιδερωμένα λευκά είδη ,ήταν ετοιμα,για επίδειξη.

Στο κέντρο του σπιτιού και αργότερα στο σαλόνι,έβαζαν το νυφικό χειροποίητο στρώμα ,γεμισμένο με ξασμένο πρόβειο μαλλί.

Πανω σ ‘αυτό,έστρωναν την κουβέρτα και το κεντημένο σεντόνι,συνήθως το πιο εντυπωσιακό,με τα οποία ,θα έστρωναν το νυφικό κρεβάτι. 

Εκεί,άπλωναν, ένα- ένα ,τα λευκά είδη και πάνω σ αυτά οι συγκεντρωμένες γυναίκες,σχεδόν όλο το χωριό- έριχναν τα δώρα τους.

Τότε,για δώρα έδιναν ,καρέ,κάλτσες  και ποδιές. Δώρα απλά, που εκτιμούσαν ….ιδιαίτερα. Η νύφη σήκωνε ένα -ένα τα δώρα και ρώταγε ποιάς είναι…  αμέσως έπαιρνε απάντηση,από την δωρήτρια.

Στα  προικιά οι γυναίκες τραγουδούσαν.

Αργότερα,η έκθεση αυτή,άλλαξε .Τα φρεσκοπλυμένα και κολλαριστά πλέον,λευκά είδη, καρφιτσώνονταν, στις κουρτίνες  και εκθέτονταν σε όλους τους τοίχους του σαλονιού, ενώ οι πετσέτες και τα σεντόνια, διπλωμένα, πάνω στον καναπέ η το τραπέζι. Οι κουβέρτες και τα χαλιά παρέμεναν διπλωμένα,στο ίδιο δωμάτιο.

Κι εκεί μαζεύονταν ,μόνο γυναίκες,κι αφού θαύμαζαν την προίκα  με  υπόκρουση δημοτικής μουσικής,έστρωναν πάνω απο το κιλίμι ή το χαλί, την κουβέρτα και το νυφικό σεντόνι,οπως παλιότερα.

Πάνω στα σκεπάσματα ,βάζουν ένα μικρό αγοράκι.

Πάνω στο σεντόνι οι γυναίκες έριχναν ροδοπέταλα ρύζι , αμύγδαλα και χρήματα.Οι κοντινοί συγγενείς έδιναν μεγάλα ποσά. Σε μια λίστα, η μάνα της νύφης συνήθως, κατέγραφε   το χρηματικό ποσό και τα ονόματα  των δωρητών. Η λίστα αυτή διαβάζονταν δυνατά ,αφού μάζευαν τα νυφικά σκεπάσματα.

Το βράδυ ή την επόμενη μέρα,τα ρούχα αυτά μαζεύονταν σε «μπάλες»,δηλαδή τυλίγονταν οι κουβέρτες  και τα υφαντά , με άλλα  μικρότερα κομμάτια όπως τάπητα ή μάλλινες μαντανίες ,παλιότερα.,ενώ τα χαλιά δένονταν με κορδέλες. Τα λευκά είδη,τα έβαζαν σε ξύλινο σκαλιστό μπαούλο,ενώ αργότερα,σε συρταριέρα,κλειδωμένα.

Επίσης,τα προικιά, περιελάμβαναν και  διάφορα λουλούδια σε γλάστρες, ενώ παλιότερα,σε ασβεστωμένα ντενεκέδια. Γαρυφαλλιές, δεν έδιναν,για να μην κάνει η νύφη, κορίτσια.

Συνήθως η έκθεση προίκας,γινόταν μεσημέρι και τελείωνε απόγευμα.

Μετά από λίγες μέρες, μαζεύονταν γυναίκες και στα δυο σπίτια για να φτιάξουν τα γλυκά του γάμου,ραβανί και κουραμπιέδες.

Μια βδομάδα αργότερα από την έκθεση-επίδειξη ,στο σπίτι του γαμπρού μαζεύονταν οι συγγενείς ,για να πάνε να πάρουν τα προικιά απο το σπίτι της νύφης. Παλιότερα,πήγαιναν με άλογα η γαϊδούρια,ενώ αργότερα με αγροτικά αυτοκίνητα.

Και στο σπίτι της νύφης,είχαν μαζευτεί συγγενείς και φίλοι  ,με τις «μπάλες» έτοιμες,το σαλόνι άδειο για περισσότερο χώρο,(καρέκλες  γύρω- γύρω  για να κάθεται ο κόσμος).

Οι καλεσμένοι άντρες και γυναίκες,περνούσαν στο σαλόνι, όπου τους σέρβιραν λικέρ και γλυκό ,συνήθως τυλιγμένοι  κουραμπιέδες. Μέχρι να έρθουν οι συμπεθέροι ,χόρευαν ,πρός τιμήν της νύφης. Εκείνη,προσκαλούσε τους παρευρισκομένους, σε χορό ,μαζί της.

Οι συμπέθεροι,φτάνουν στο σπίτι της νύφης.

Τους υποδέχονται με χαρά και με τραγούδια.Περνάνε στο σαλόνι όπου τους προσφέρουν ποτό και γλυκό, συνήθως ,  ανύπαντρα κορίτσια … ενώ αργότερα…όλοι μαζί χορεύουν.  Πρώτη, χορεύει η νύφη  με  τα πεθερικά της και τα κουνιάδια της . 

Εκείνη τη μέρα οι συμπέθεροι..» κλέβουν» πράγματα από το σπίτι της νύφης, αλλά…φεύγοντας , παραδίδουν  υπερήφανοι τα «λάφυρά  «τους…γι αυτό οι σπιτίσιοι τους…προσέχουν . Όλοι πάνε στο σπίτι της νύφης,εκτός από τον γαμπρό ,που περιμένει στο σπίτι τους… ανταποκριτές του. Εκεί το γλέντι έχει ανάψει.

Κι έρχεται η ώρα του φορτώματος,της προίκας.Ολοι βοηθάνε. 

Δύο συγγενείς,της νύφης,κάθονται ,πάνω στο ξύλινο μπαούλο, κρατώντας το κλειδί του… και δεν σηκώνονται,αν δεν τους δώσει κέρασμα,(χρήματα),ο πατέρας του γαμπρού.

 Στον καθρέφτη ή στην κεραία κάθε αυτοκινήτου,η νύφη δένει λευκό μαντηλάκι.Οι συμπέθεροι έρχονται και φεύγουν… κορνάροντας.

Φτάνουν στο σπίτι του γαμπρού.. ξεφορτώνουν,τους σερβίρουν ποτό και γλυκό,για να ευχηθούν …και…αρχίζει το γλέντι.Πολλές φορές ακολουθεί και τραπέζι.

Ένα ή δύο άτομα απο το σπίτι της νύφης,πάνε στο σπίτι του γαμπρού-με γλυκά – για να βάλουν τα πράγματα στη θέση τους.Το κλειδί του μπαούλου,παραδίδεται στο γαμπρό.

Την τελευταία βδομάδα του γάμου

Ο γαμπρός απαγορεύεται,να πάει στο σπίτι της νύφης και αντίστροφα…γιατί οι συμπεθέροι τους γανώνουν,δηλ.τους μουτζουρώνουν στο πρόσωπο,με μαύρο χρώμα,που βγαίνει από τα μαγειρικά σκεύη της φωτιάς.

Να σημειώσουμε,ότι παλιά,μόνο ο γαμπρός πήγαινε στο σπίτι της νύφης και ποτέ δεν έμεναν μόνοι τους. 

Για το γαμπρό,έσφαζαν κόκκορα και του έφτιαχναν πίτα. Η νύφη, πήγαινε, μόνο για να δεί το σπίτι με συνοδεία κι έφευγε.

 Πολλές φορές,η νύφη αντίκρυζε το μέλλοντα σύζυγό της,για πρώτη φορά στην εκκλησία. Με την πάροδο του χρόνου τα ήθη αλλάζουν.

Ετσι και στο Ξηρόμερο.Ο γαμπρός, επισκέπτεται πιο συχνά την νύφη και κάθε Κυριακή, κοιμάται σπίτι της,σε χωριστά δωμάτια.

Όσο περνάv τα χρόνια τα αρραβωνιασμένα, αποκτούν περισσότερα,  δικαιώματα.

Και η νύφη ,επισκέπτεται το σπίτι του γαμπρού, διασκεδάζουν μαζί,χωρίς επιτηρητές. 

Σήμερα,μια κοπέλα,όταν αρραβωνιάζεται, μετακομίζει σχεδόν,στο σπίτι του γαμπρού.

Καλέσματα δεν υπήρχαν παλιά,πήγαινε κάποιος από την οικογένεια του ζευγαριού στα σπίτια και τους προσκαλούσε. Τα καλέσματα- προσκλήσεις, αργότερα, τα μοίραζαν από σπίτι σε σπίτι η νύφη με κάποιον δικό της (μάνα, αδερφός).Αφού τους σέρβιραν, έφευγαν  για το επόμενο σπίτι...

Προζύμια

Την Τρίτη, αναπιάνονται τα προζύμια στο σπίτι του γαμπρού.
Μαζεύονται οι προσκεκλημένοι συγγενείς… και μια κοπέλα ανύπαντρη, κοσκινίζει το αλεύρι,με ψιλή σίτα,φορώντας μαντήλι. 

Οι υπόλοιποι,εύχονται,ρίχνοντας λεφτά,μέσα στη σίτα κι όσο κοσκινίζει τραγουδάνε…
Τα λεφτά,που μαζεύει η κοπέλα τα μοιράζει με τα μικρά παιδιά.
Με το αλεύρι αυτό,αναπιάνουν το προζύμι,για τα κουλούρια( μεγάλα ψωμιά για το γάμο). Την Τετάρτη,αναπιάνουν προζύμια,στο σπίτι της νύφης.Ακολουθούσε και τραπέζι …και γλεντι ως το πρωί.

Την Πέμπτη,ζυμώνουν και ψήνουν τα κουλούρια του γάμου.

Παραμονές του γάμου

Το βράδυ στα σπίτια του ζευγαριού,έχουν τραπέζι. Τραπέζι ξηρομερίτικο,με γλέντι, ως το πρωί. Είναι καλεσμένοι όλοι,οι συγγενείς ενώ παλιότερα,σπάνια καλούσαν φίλους. Ως καλεσμένος στο τραπέζι πριν και μετά το γάμο,έχεις υποχρέωση να πάς κανίσκι.

Το κανίσκι περιλαμβάνει κουλούρι,σφάγιο,γλυκά, ραβανί ή κουραμπιέδες σε δίσκο(φτιαγμένα από την νοικοκυρά) και κρασί,μέσα σε μεγάλη κόφα. Την κόφα,αυτή σκεπάζουν μ ένα εντυπωσιακό κεντημένο καρέ. Και στα δύο σπίτια μαζεύονται συγγενείς.
 

Άλλοι βοηθάνε στη συλλογή των κανισκιών,άλλοι για να ανάψουν φωτιά και να ετοιμάσουν τα σφάγια. Κάθε οικογένεια πήγαινε στο γάμο,ένα κανίσκι. Το ομαδικό ψήσιμο,ξεκινούσε απ το πρωί και τελείωνε το βράδυ,με γέλια τραγούδια και κρασί…

Τα κοκορέτσια και το ζυμωτό ψωμί,σερβίρονταν στους ψήστες κυρίως.
Οι γυναίκες,ετοιμάζουν πίτες και συνοδευτικά για το τραπέζι.
Όλοι βοηθάνε στο τραπέζι του σπιτιού.

 Δυο-τρείς άντρες,αναλαμβάνουν το λιάνισμα του κρέατος,βγάζοντας στην άκρη,τις πλάτες ολόκληρες,για την επιστροφή του κανισκιού. Όσοι έφερναν κανίσκι,μέσα στην κόφα τους έβαζαν μία ψημένη πλάτη,ένα ή μισό κουλούρι και γλυκά.

Το τραπέζι στρώνεται,ο κόσμος κάθεται ενώ,οι γυναίκες,είναι στην κουζίνα και 5-6 άτομα,βοηθάνε στο σερβίρισμα. Παλιότερα,μετά το φαγητό,τραγουδούσαν….τραγούδια της τάβλας....τραγούδια με το στόμα…έτσι τα έλεγαν. Τα τραγούδια αυτά,ήταν βαριά δημοτικά,συνήθως της ξενιτιάς γι αυτούς που έλειπαν μακριά.

Αλλά και άλλα ,πιο χαρούμενα τραγούδια…όταν τελείωνε ο ένας…άρχιζε ο επόμενος και τα ρεφραίν ,όλοι μαζί… Διαρκούσαν κανένα δύωρο κι όταν άρχιζαν….άρχιζε και η νύστα…

Ημέρα του γάμου

Φτάνει η μέρα του γάμου.
Μαζευονται οι καλεσμένοι στα σπίτια του ζευγαριού.
Στο σπίτι του γαμπρού,σερβίρεται ποτό και γλυκό. Αργότερα χορεύουν. Χορεύει ο πεθερός…η πεθερά…η κουνιάδα….οικουμπάροι…κι ο γαμπρός….χορεύουν και οι υπόλοιποι..

Και στο τέλος…ξυρίζουν το γαμπρό…ο κουρέας…και οι άνδρες τραγουδάνε ...μέσα στο δοχείο με το ξυράφι,οι καλεσμένοι ρίχνουν κέρματα,ενώ τα χαρτονομίσματα στο δίσκο….


Στο σπίτι της νύφης,από το πρωί,μαζεύονται γυναίκες,να στολίσουν την νύφη. Η κομμώτρια,έχει πολύωρη δουλειά… και εκεί αφήνουν χρήματα,
Την χτενίζουν,την βάφουν και τέλος την ντύνουν,τραγουδώντας.

Η πιο ευτυχισμένη στιγμή,για τους γονείς! Μια ανύπαντρη φίλη της νύφης ,της φοράει τα εσώρουχα και το νυφικό της.Πρίν τα στέφανα,ο ανύπαντρος αδερφός του γαμπρού,με δυό τρεις συγγενείς πηγαίνουν στο σπίτι της νύφης,για να της φορέσουν το παπούτσι,το κρατούσαν στο κουτί του,μαζί με ρύζι και κουφέτα.

  Κάτω από το παπούτσι,οι ανύπαντρες,έγραφαν το όνομά τους κι όποιας έσβηνε πρώτο,παντρευόταν πρώτη.  Τώρα πετάει την ανθοδέσμη η νύφη.
Πολύ παλιά,ο γάμος γινόταν πρωί. Η νύφη κι ο γαμπρός πήγαιναν καβάλα στ άλογα και στο σαμάρι ή την σέλα,έστρωναν λευκή ,βαμβακερή κουβέρτα. Άν ήταν στο ίδιο χωριό,πήγαιναν με τα πόδια,με πλήθος καλεσμένων να τους ακολουθεί,τραγουδώντας…

Την νύφη κρατά από το δεξί μπράτσο ο πατέρας της κι από το αριστερό ο αδερφός της. Η νύφη,με τα μάτια χαμηλά…Σαν να την παρέδιδαν στο εκτελεστικό απόσπασμα.

 Αργότερα,η νύφη ξεθαρρεύει,γιατί ,έχει αποκτήσει δικαιώματα.
Τα σημαντικά σημεία του μυστηρίου ο Ησαΐας και «η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα».. Από το δίσκο με τα στέφανα τα ανύπαντρα κορίτσια,έπαιρναν κουφέτα,για να τα βάλουν κάτω από το μαξιλάρι τους.
Όποιο όνομα ονειρεύονταν,αυτόν παντρεύονταν.

Το μυστήριο τελειώνει ,μοιράζονται μπομπονιέρες ή και γλυκά,ακολουθούν οι ευχές ,η φωτογράφιση…Ακολουθεί το γλέντι στο σπίτι του γαμπρού.

Οι γονείς του γαμπρού,καλούν τους συγγενείς της νύφης,γύρω στα δεκαπέντε άτομα . Αν δε σε καλέσουν,δε μπορείς να πάς ακόμα κι αν είσαι γονιός της νύφης. Στο σπίτι την νύφης,επιστρέφουν οι συγγενείς κι αποφασίζουν ποιοί θα πάνε στο τραπέζι.

 Τρώνε πρόχειρα, ό,τι απέμεινε γιατί θα πάνε στα μισά του γαμπριάτικου γλεντιού.Στο σπίτι του γαμπρού. Η πεθερά,στέκεται μέσα από πόρτα,φορώντας λευκό μαντήλι,ενώ κάτω από το χαλί,κρύβει ένα μαχαίρι ή χαντζάρα(!!!),για να το πατήσει η νύφη.

Έπειτα, δίνει στην νύφη ένα ρόδι ,που το σπάζει μπαίνοντας και σκορπάει τα αμυγδαλα το ρύζι και τα κουφέτα του μαντηλιού.
Η νύφη περνάει στο σαλόνι,όπου την σερβίρει ο ανύπαντρος κουνιάδος,γλυκό και καφέ …επί πληρωμή… Έπειτα πρώτη σέρνει το χορό,πλάι στον άντρα της . Επιτέλους χαμογελά…Μετά κρατάει τα πεθερικά,τους κουμπάρους,για να χορέψουν κι αντίστροφα.

Να σημειώσουμε οτι παλιά,περίμενες να σε «καλέσει» η νύφη ή ο γαμπρός,για να χορέψεις, μετά από την προτροπή των γονιών τους.
Αργότερα,φτάνουν και οι συγγενείς της νύφης και το γλέντι,συνεχίζεται ως το πρωί.

Υποχρεώσεις των μελλόνυμφων.

Την άλλη μέρα,η νύφη πάει στον κουμπάρο τα δώρα.- Το κόσμημα,-υποχρέωση της νύφης το δίνει πλαισιωμένο με στολίδια στην εκκλησία.

Επίσης,άλλο έθιμο του γάμου,είναι τα δώρα της νύφης προς τα πεθερικά και τους κουμπάρους. Μέσα σε κόφα βάζει πουκάμισα, για τον πεθερό και τον κουνιάδο,παντόφλες και νυχτικό ,για την πεθερά και την κουνιάδα,γλυκά και κρασί ή μπύρες.

 Στους κουμπάρους,έδινε πουκάμισα στους άντρες ,παντόφλες και νυχτικό για τις γυναίκες. Η νύφη έδινε και στους αρραβώνες δώρα.Πουκάμισα,στον κουμπάρο, στον πεθερό,στον κουνιάδο (ή τον αδερφό του πεθερού),κουβέρτες και σεντόνια( και στον γαμπρό,μετά το γάμο τα έπαιρνε πίσω).

Αργότερα ( στο γάμο) στην πεθερά και στην κουνιάδα ,η μάνα της νύφης αγόραζε τα ρούχα που θα φόραγαν στα στέφανα και παπούτσια για την συμπεθέρα. Η μάνα του γαμπρού αγοράζει στη συμπεθέρα της παπούτσια για το γάμο.

Άλλη υποχρέωση της νύφης,είναι η αγορά των επίπλων του σπιτιού ,το γαμπριάτικο ντύσιμο. Η κρεβατοκάμαρα ,το νυφικό,το δεύτερο νυφικό φόρεμα,τα νυφικά παπούτσια,τα νυφικά εσώρουχα και το χτένισμα της νύφης,ήταν υποχρεώσεις του γαμπρού.

Άλλα έθιμα: Οι συμπέθεροι,δεν έδιναν γάτες,για να μην τσακώνονται μεταξύ τους. Οι γονείς της νύφης,πριν το χρόνο δεν της έδιναν κρεμμύδια,για να μην έχει δάκρυα στο γάμο της.

Πριν το χρόνο το ζευγάρι δεν παρακολουθούσε το μυστήριο άλλου γάμου,ούτε μπορούσε να στεφανώσει,δηλ.να γίνουν κουμπάροι. Άλλη πρόληψη ήταν η "απαγόρευση" στο ζευγάρι να φάει κόλυβα, ή να πάει σε κηδεία.

Μετά το γάμο,οι συγγενείς ή φίλοι,πήγαιναν στο σπίτι του ζευγαριού,(που συνήθως ,ήταν το πατρικό του,με συγκατοίκους ,τους γονιούς ή και τα αδέρφια του γαμπρού), πιάτο ως κάλεσμα για τη κοντινή μελλοντική ,ονομαστική γιορτή  .

Το πιάτο,ήταν στολισμένο με αμύγδαλα,ρύζι και κουφέτα για καλορίζικες ευχές και ως δώρο για το καινούργιο σπιτικό.Η νύφη είχε υποχρέωση να πάει στα σπίτια,που της έστελναν πιάτο ,ως επίσκεψη.

Άλλο έθιμο του γάμου, ήταν τα "πιστρόφια" (από το επιστρέφω),δηλ.τραπέζι των γονιών της νύφης ,προς τιμήν ,των νεόνυμφων. Μερικά από τα έθιμα του γάμου,διατηρούνται,μέχρι σήμερα.
Ο Ξηρομερίτικος γάμος, προ δεκαετίας, ήταν ακόμα… παραδοσιακός….

Μερικοί ακόμα κρατάνε τις παραδόσεις!

 πηγή xiromeritissa.wordpress.com

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Η ΒΕΛΟΥΤΣΑ ΝΕWS θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Εάν παρόλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail veloutsaxiromerou@gmail.com προς αποκατάσταση.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΚΘΕΣΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΝΕΡΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ

 ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΚΘΕΣΗ  ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΠΟΙΟΤΗΤΑ  ΝΕΡΟΥ  ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ    ΕΚΘΕΣΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ-ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΝΕΡΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΠΕΡΙΟΧΩΝ Δ. ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ – ΛΗΨΗ ΕΞΥΓΙΑΝΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΕΝΤΟΛΗ ΕΛΕΓΧΟΥ: Η αρ. ΠΔΕ/ΔΔΥΚΜΠΕΑΙΤ/285567/4099/10-9-2024 μετα ́την αρ. ΕΜΠ 137/26- 8-2024 καταγγελία πολίτη ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ: Η ΚΥΑ αρ. Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829 / ΦΕΚ 3525 τΒ/25-5-2023 «Ποιότητα νερού ανθρώπινης κατανάλωσης σε συμμόρφωση προς τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/2184 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2020 (L435/1, 23.12.2020)», η ΥΔ Γ3α/761/68 , η ΥΔ ΥΜ 5673/57 και ομ Υγειονομικός Κανονισμός ως ισχύει ΙΣΤΟΡΙΚΟ : 1.Στοιχεία υπηρεσιακού φακέλου «Ύδρευση Δ. Ξηρομέρου-Αστακού» 2. Τα αποτελέσματα αναλύσεων δειγμάτων νερού δικτύων Δ. Ξηρομέρου μετά τη δειγματοληψία και την από 10-9-2024 πρόσφατη υγειονομική αναγνώριση Πρόκειται για έναν μικρό Δήμο (10206 κατοίκων σε 20 Δημοτικές Κοινότητες- απογραφή 2021-) με παράκτιους και κυρί

Ηρακλής Αστακού: ευχαριστίες στον επιχειρηματία Αποστόλη Πανταζή

   Το Δ.Σ. του Ηρακλή Αστακού εκφράζει τις θερμές και ειλικρινείς ευχαριστίες στον επιχειρηματία και συντοπίτη μας Αποστόλη Πανταζή καθώς και στη σύζυγο του Άννυ Μπακομιχάλη, για την πολύτιμη συνεισφορά τους, στο σύλλογό μας.  Ευχαριστούμε για την εξ'ολοκλήρου ένδυση όλων των τμημάτων της ομάδας μας (ακαδημίες Κ8, Κ12, Κ14, Κ16 και αντρική ομάδα ) σε φόρμες, μπουφάν, αντιανεμικά, εμφανίσεις και τσάντες.  Αποστόλη η προσφορά σου στην ομάδα μας, μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε με περισσότερη αγάπη και κουράγιο στην υλοποίηση του στόχου μας. Χαιρόμαστε που σε αυτή την πορεία μας έχουμε έναν θερμό υποστηρικτή που έχει αποδείξει επανειλημμένα μεγάλη ευθύνη και αγάπη για τον τόπο του. Ευχαριστούμε και πάλι από καρδιάς.

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ Ε.ΓΑΛΟΥΝΗ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ Ε.ΓΑΛΟΥΝΗ ΣΤΟ ΔΗΜΑΡΧΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ Κύριε Δήμαρχε Κατά την πενταετία Διοίκησης του Δήμου υπό την ηγεσία σας δαπανήθηκαν με απευθείας αναθέσεις και κατεπειγουσες διαδικασίες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για    καθαρισμό  των δεξαμενών  για χλωριώσεις  για   συντήρηση και επισκευή    των   δικτύων   ύδρευσης    κοινοτήτων του Δήμου μας. Πρόκειται ουσιαστικά εκ του αποτελέσματος  για σπατάλη χρημάτων χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα  Στις 20 Σεπτεμβρίου στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με θέμα την τροποποίηση του κανονισμού ύδρευσης διαβεβαιώσατε δημόσια τόσο τους Δημοτικούς Συμβούλους όσο και τους δημότες ότι " ότι η ποιότητα του νερού στις Κοινότητες  είναι διασφαλισμένη  με επιστημονικά δεδομένα που λαμβάνει ο Δήμος από τα ιδιωτικά  εργαστήρια   " https://youtu.be/pU1C1tfZLdk si=RFVBkElNaejnZXRJ     https://www.youtube.com/live/V8RC28BJQ0Qsi=M1_7L3Y87QICCq3e Το ψέμα   όμως   έχει   κοντά   ποδάρια... Κι αυτό    γιατί  η   Διεύθυνση    Υγιεινής  με  έγγραφο 

Προλήψεις και δεισιδαιμονίες του Ξηρομέρου...

 Προλήψεις και δεισιδαιμονίες του Ξηρομέρου ... Π αλιά, κάθε κίνηση των ανθρώπων,στοιχειώνονταν από προλήψεις και δεισιδαιμονίες. Κάθε εκδήλωση, κάθε φάση της ζωής του ανθρώπου  βασίζονταν πάνω σ’ αυτές. 👉Όταν κάποιος αρραβωνιάζονταν και το σπίτι είχε δυο πόρτες ,οι επισκέπτες ,έφευγαν απο την πόρτα που μπήκαν… για να μη χαλάσει το προξενειό. 👉 Όταν άλλαζαν τα στέφανα και η κορδέλα καιγόταν από την λαμπάδα ,όλοι οι προσκεκλημένοι τρόμαζαν γιατί το θεωρούσαν κακό σημάδι…δηλαδή  χωρισμό ή θάνατο… 👉 Το ζευγάρι ,ώσπου να χρονίσει απαγορεύονταν να παρακολουθήσει το μυστήριο άλλου γάμου,κηδείας ή να γίνουν κουμπάροι. Επίσης οι νιόπαντροι δεν έτρωγαν κόλυβα. 👉 Αν κάποιος πέθαινε σε σπίτι που είχαν κανονίσει γάμο και δεν γινόταν ν’ ακυρωθεί,έβγαζαν το νεκρό από το παράθυρο για να μπεί η νύφη από την πόρτα ή το αντίστροφο. Αυτό γινόταν αν δεν είχε περάσει ένας χρόνος από το θάνατό του «σπιτίσιου». 👉 Τα κόλυβα που έφερναν από άλλο  σπίτι δεν τ’ άφηναν μέσα όταν επέστρεφαν  στο σ

ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ: Βαν τυλίχτηκε στις φλόγες.

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ Στο κεντρικό δρόμο Αστακού - Αγρινίου στο υψος του χωριού Βασιλοπουλου(Αχιλλιο) στη στροφή που βρίσκεται το εκκλησάκι της Παναγίας Οδηγητριας ενα Βαν τυλίχτηκε στις φλόγες. Ευτυχώς ο οδηγός πρόλαβε και βγήκε υγιής από το αυτοκίνητό του. Στο τόπο του ατυχήματος βρίσκεται ενα οχημα της αστυνομίας, γιατι γίνονται εκρήξεις. Η κυκλοφορία γίνεται από διπλανό χωμάτινο δρόμο. Δείτε φωτογραφίες τραβηγμένες πριν από λίγο από τον τόπο του ατυχήματος. ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ: Tzenny Papadimitrioy

ΞΗΡΟΜΕΡΟ ΔΥΝΑΜΗ ΕΛΠΙΔΑΣ:Οι εποχές της διάλυσης της ύδρευσης τελειώσανε οριστικά.

  Οι εποχές της διάλυσης της ύδρευσης τελειώσανε οριστικά. Στον επικεφαλής των ‘’ΚΑΘΑΡΩΝ ΧΕΡΙΩΝ’’ κ. Ερωτόκριτο Γαλούνη, τελεσίδικα  καταδικασθέντα για συκοφαντική δυσφήμιση και τελεσίδικα καταδικασθέντα για  παράβαση καθήκοντος (με απόφαση του Αρείου Πάγου - δεν έγιναν δεκτές οι αιτήσεις  αναίρεσης), που επί της θητείας του η ύδρευση ήταν σε τραγική κατάσταση απ’ όλες τις  απόψεις, δεν αξίζει να απαντήσουμε. Ως έχουμε υποχρέωση ενημερώνουμε τους δημότες για να γνωρίζουν την αλήθεια:  Με αυτή την δημοτική αρχή οι δεξαμενές και τα δίκτυα καθαρίζονται και  χλωριώνονται. Οι δαπάνες προμήθειας χλωρίου το αποδεικνύουν. Άλλοι δεν  προμηθεύονταν καθόλου χλώριο στη θητεία τους. Τα στοιχεία υπάρχουν.  Με αυτή την δημοτική αρχή υπάρχουν συστηματικές μετρήσεις ποιότητας, από  πιστοποιημένο με ISO εργαστήριο, που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του Δήμου,  κάτι που δεν γινόταν ποτέ πριν.  Με αυτή την δημοτική αρχή άρθηκε μετά από μία 10ετία το απαγορευτικό του  νερού του Αστακού.  Με αυτή τη δημ

Γιορτή κάστανου: καυγάδισαν στο Κεράσοβο Μαυρομμάτης – Καλλιακμάνης

Τι ενόχλησε τον Αντιπεριφερειάρχη, που φέρεται να αποκάλεσε απαξιωτικά «χωροφύλακα» τον γνωστό συνδικαλιστή και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ Συμπεριφορές που δεν προάγουν και τόσο τον πολιτικό πολιτισμό, φαίνεται πως  καταγράφτηκαν σήμερα Κυριακή στην Γιορτή Κάστανου, στο Ανω Κεράσοβο της Μακρυνείας. Μια εκδήλωση με πολύ μεγάλη συμμετοχή, που προσέλκυσε όπως ήταν λογικό και το ενδιαφέρον αυτοδιοικητικών, αιρετών, πολιτευτών κλπ.Ανάμεσά τους, ήταν και ο Γιώργος Καλλιακμάνης, γνωστός συνδικαλιστής της Αστυνομίας και υποψήφιος ευρωβουλευτής με το ΠΑΣΟΚ, που δεν κρύβει το ενδιαφέρον του να πολιτευτεί στην Αιτωλοακαρνανία. Η παρουσία του στην εκδήλωση φαίνεται πως αποτέλεσε «αιτία πολέμου» για τον Θανάση Μαυρομμάτη, που διασκέδαζε και εκείνος στην πλατεία του χωριού με μεγάλη παρέα. Και όλα φαίνεται πως ξεκίνησαν, όταν ο γνωστός τραγουδιστής Γιώργος Βελισάρης, που ήταν παρέα με τον Αντιπεριφερειάρχη, θέλησε να γνωρίσει την παρέα του στον κ. Καλλιακμάνη , που μόλις περνούσε από εκεί. Ο

Θα πρέπει πρώτα να θρηνήσουμε θύματα;

 Διαβάζουμε τις τελευταίες ημέρες ένα σωρό από ευχαριστήρια των τοπικών παραγόντων του Δήμου Ξηρομέρου προς τη Περιφερειακή Αρχή για την παρέμβαση της μετά  τις καταστροφές από τη πρόσφατη νεροποντή.Λες και την ευθύνη για όσα επακολούθησαν της νεροποντής την έχει ο θεός που εβρεξε ... Στο Ρίβιο και σε αρκετά χωριά του δήμου Ξηρομέρου,  υπερχείλισαν χείμαρροι,  έσπασαν ρέματα, έκλεισαν δρόμοι ή/και κόπηκαν στα δύο, με αποτέλεσμα να υπάρξουν καταστροφές, με πλημμυρισμένα σπίτια, επιχειρήσεις, στάνες, αποθήκες, αγροτικές εγκαταστάσεις και καλλιέργειες ακόμα και παρασύρσεις οχημάτων.  Τρανή απόδειξη ότι  οι αρμόδιοι δεν μερίμνησαν να γίνουν  τα  απαραίτητα έργα, για να υπάρχει ολοκληρωμένη προστασία των κατοίκων, των περιουσιών τους και των υποδομών. Σε άθλια κατάσταση βρίσκεται  ο δρόμος Βασιλόπουλο -Μπαμπίνη   ,  μια εξαιρετικά απογοητευτική και άκρως επικίνδυνη εικόνα για τους διερχόμενους οδηγούς των Ι.Χ. λόγω της μεγάλης κυκλοφορίας μικρών και μεγάλων αυτοκινήτων Σε μεγαλύτερο κίνδυνο

Διαμαρτυρίες γονέων για το Βρεφονηπιακό Σταθμό Κανδήλας

   Συνεχείς οι διαμαρτυρίες γονέων και κηδεμόνων για την έλλειψη προσωπικού στο  Βρεφονηπιακό Σταθμό Κανδήλα  . Αναφέρουν μάλιστα ότι από τον Απρίλιο έχουν υποβάλει και  γραπτό αίτημα ενίσχυσης  του σταθμού με επιπλέον προσωπικό, στο Δήμο Ξηρομέρου αλλά αγνοούνται.  Κάθε φορά που επαναφέρουν το θέμα  στην Δημοτική Αρχή λαμβάνουν έωλες   δεσμεύσεις, ότι ο Δήμος θα προσλάβει"άμεσα" το απαραίτητο επιπλέον προσωπικό για την εύρυθμη λειτουργία  του σταθμού χωρίς μέχρι και  σήμερα  να υλοποιούνται   , αναδεικνύοντας το εύρος της αδιαφορίας των υπεύθυνων σε ένα ευαίσθητο θέμα που χρίζει  πέραν των άλλων και της ασφάλειας των παιδιών τους  Κάνουν ύστατη  έκκληση προς το Δήμαρχο Ξηρομέρου κ.Γιάννη Τριανταφυλλάκη  να επιληφθεί προσωπικά του θέματος για την άμεση επίλυση του  Εμείς θα θυμίσουμε ότι η εύρυθμη λειτουργία ενός σταθμού ,είναι σημαντική για την εκπαιδευτική διαδικασία,  την ανάπτυξη δεξιοτήτων  και έχει  μεγάλη σημασία για την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιώ