Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χριστουγεννιάτικα έθιμα στα χωριά του Ξηρομέρου

 


Οι άγιες μέρες της γέννησης του Χριστού πλησιάζουν και μαζί με αυτές ακολουθούν έθιμα του λαού μας που οι καταβολές τους εντοπίζονται σε βάθος αιώνων. 

Η χώρα μας είναι πλούσια σε παραδόσεις στενά συνδεδεμένες με τις θρησκευτικές εορτές των Ελλήνων. Έτσι και στο Ξηρόμερο, την περίοδο των Χριστουγέννων συναντάμε διάφορα έθιμα, αρκετά από τα οποία συνεχίζουν να διατηρούνται και στις μέρες μας ενώ άλλα χάνονται στο πέρασμα του χρόνου.

Πολλές παραδόσεις είναι κοινές με άλλες περιοχές της Ελλάδας αλλά συναντώνται και τοπικές, που σε αρκετές περιπτώσεις μπορούν να καταγράφονται διαφορές ακόμη και στα έθιμα κοντινών χωριών.

Τα ήθη και τα έθιμα είναι βαθιά ριζωμένα στην ιδιοσυγκρασία του λαού μας, η μελέτη τους μας δίνει στοιχεία για την αντίληψη των ανθρώπων απένταντι στη θρησκεία, την οικογένεια, τη φύση κ.α και σίγουρα αξίζει έστω να τα γνωρίζουμε.

Έθιμα την Παραμονή των Χριστουγέννων

Χριστόψωμο

Την Παραμονή των Χριστουγέννων οι γυναίκες σηκώνονταν από τα χαράματα και ζύμωναν το Χριστόψωμο, το οποίο πήγαιναν στην εκκλησία ανήμερα των Χριστουγέννων. Αφού το ζύμωναν το σταύρωναν και σε κάθε άκρη του σταυρού έβαζαν από ένα αμύγδαλο, μετά το σφράγιζαν με τη σφραγίδα και από πάνω έβαζαν σουσάμι. Από την ίδια ζύμη έφτιαχναν και λειτουρ(γ)ιά (πρόσφορο). Άλλες φορές έβαζαν και ένα νόμισμα μέσα στο Χριστόψωμο που όποιος το τύχαινε στο κομμάτι του θα ήταν ο τυχερός της χρονιάς, σαν την Βασιλόπιτα που κόβουμε και σήμερα (καταγραφή στην Κατούνα). Ανήμερα των Χριστουγέννων πήγαιναν τα Χριστόψωμα στην εκκλησία όπου ο παπάς τα ευλογεί και μετά τα “σ’κών” όταν λέει “Πλούσιοι επτώχευσαν και επείνασαν”, δηλαδή βγάζει το αντίδωρο και το βρέχει με κρασί (ύψωμα). Τα Χριστόψωμα κόβονταν στο οικογενειακό τραπέζι.

Κουλούρα (Κ’λούρα) του τσοπάνη ή Βλαχοκ’λούρα

Την Παραμονή, σε όσα σπίτια υπήρχε κάποιος τσοπάνης, οι γυναίκες ζύμωναν και την βλαχοκ’λούρα. Στην ουσία ήταν ένα ψωμί που έπαιρνε μαζί του ο ποιμένας πάνω στο οποίο σχεδίαζαν με κομμάτια από ζυμάρι τα πρόβατα, τον τσοπάνη, την στρούγκα και τα στρουγκολίθια και το στόλιζαν με αμύγδαλα, καρύδια και σουσάμι.

Κάλαντα

Όπως και σήμερα έτσι και παλιότερα τα παιδιά σχημάτιζαν ομάδες που ξεκινούσαν στις 5 το πρωί και έλεγαν τα κάλαντα στις νοικοκυρές την ώρα που ζύμωναν το Χριστόψωμο. Βέβαια τότε σπάνια έπαιρναν λεφτά, καθώς δεν υπήρχαν και πολλά, με την ανταμοιβή τους να είναι γλυκά όπως η ραβανί, αυγά ή φρούτα. Τα κάλαντα που τραγουδάμε έχουν μια θρησκευτική εισαγωγή και ακολουθούν παινέματα για το νοικοκύρη και το σπίτι καθώς και στίχοι για την αμοιβή:

Εισαγωγή

Χριστούγεννα πρωτόγεννα, πρώτη γιορτή του χρόνου.

Για βγάτε, ιδέστε, μάθετε οπού Χριστός γεννιέται,
γεννιέται κι’ ανατρέφεται στο μέλι και στο γάλα.
Το γάλα τρώνε οι άρχοντες το μέλι οι αφεντάδες
και τα μελισσοβότανα τα λούζονται οι κυράδες.

Παινέματα νοικοκυράς

Πολλά είπαμε τ’ αφέντη μας, να ειπούμε της κυράς μας;
– Κυρά σεμνή, κυρά τρανή, κυρά καμαρωμένη,
κυρά μου όταν βούλεσαι για να ντυθείς να αλλάξεις,
η φάσσα φέρνει το νερό και η κίσσα το σαπούνι
και η πέρδικα η ωριόπλουμη φέρνει τα τρία ρούχα:
Το κόκκινο, το πράσινο, τ’ άσπρο και το χιονάτο.

Παινέματα του σπιτιού
Εδώ που τραγουδήσαμε πέτρα να μην ραΐσει
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού χρόνους πολλούς να ζήσει.

Να ζήσει σαν τα ψ’λα βουνά, να ασπρίσει σαν τα χιόνια,
να ζήσει χρόνους εκατό και ναν τους απεράσει,
να ζήσει με το ταίρι του και να καλοπεράσει
να ζήσουν τα παιδάκια του να τα νοικοκυρέψει
κι αγγόνια και δισέγγονα να πιάσει να χαϊδέψει

Για την αμοιβή
Ανοίξτε το πουγκάκι σας το μαργαριταρένιο
κι απλώστε το χεράκι σας το μοσχοβολιασμένο.
Κι αν είναι γρόσια δ’ωστε μας, κι αν είναι και παράδες
κι αν είναι και γλυκό κρασί, δώστε μας να το πιούμε.

Αν είστε απ΄τους πλούσιους, γρόσια μην τα λυπάστε
αν είστε απ΄τους δεύτερους ξηντάρες* και ζολότες*,
κι αν είστε απ΄τους θεόφτωχους, ένα ζευγάρι κότες.

Και σας καληνυχτίζουμε, πάτε να κοιμηθείτε,
ολίγον ύπνο πάρετε πάλι να σηκωθείτε,
στην εκκλησιά να τρέξετε με άκρα προθυμία
και του Θεού να ακούσετε τη Θεία Λειτουργία
Και του χρόνου

Ακόμη τραγουδιόταν και το “Καλήν ημέρα άρχοντες” κλπ.

*παλαιότερα νομίσματα

Σφαγή του γουρουνιού ή Γουρνοχαρά

Εκείνη τη μέρα γινόταν και ένα από τα σπουδαιότερα γεγονότα του έτους, η σφαγή του χριστουγεννιάτικου γουρουνιού, το οποίο μάλιστα μεγάλωνε με ιδιαίτερη φροντίδα και προσοχή. Σχηματίζονταν μικρές ομάδες από φίλους, συγγενείς ή γείτονες σφαχτάδες που πήγαιναν στο σπίτι του καθενός και έσφαζαν το γουρούνι της οικογένειας. Μετά τη σφαγή κρεμούσαν το γουρούνι, αφαιρούσαν την καρδιά, τα έντερα, το συκώτι και το σπλήνα αλλά δεν έκοβαν το κρέας αμέσως.

Μάλιστα στα πόδια του γουρουνιού κρέμαγαν και ένα πηρούνι για να μην φάνε το σφάγιο τα Πάγανα (καλικάντζαροι), σύμφωνα με την παράδοση. Αφού κρύωνε το κρέας αφαιρούσαν το ξύγκι που αποθηκευόταν για να χρησιμοποιηθεί αντί λαδιού, το οποίο τότε δεν υπήρχε ή ήταν ελάχιστο. Με το ξύγκι και ψαχνό έφτιαναν και τσιγαρίδες.

Με τα εντόσθια έφτιαναν σπληνάντερο για τα Χριστούγεννα, ενώ τα έντερα τα χρησιμοποιούσαν και αλλιώς˙ αφού τα έβραζαν, τα τηγάνιζαν ή τα περνούσαν στη σούφλα ως μεζέ. Το ψαχνό το έκαναν παστό με αλάτι για να διατηρηθεί ελλείψει ψυγείων, ενώ οι γυναίκες έφτιαναν κιμά και κεφτέδες χτυπώντας το κρέας με χατζάρι (βάκισμα).

Τέλος τα κόκκαλα αφού βράζονταν τοποθετούνταν μέσα σε λίπος για να διατηρηθούν για μελλοντικό μαγείρεμα και κομμάτια όπως τα πόδια ή τα αφτιά γίνονταν πατσάς. Με λίγα λόγια τίποτα δεν πετιόταν από το γουρούνι με το οποίο περνούσαν αρκετό καιρό. Ακόμα και η κύστη του γινόταν μπάλα ποδοσφαίρου για τα παιδιά!

Περιποίηση τάφων

Την Παραμονή πήγαιναν στο νεκροταφείο όπου άσπριζαν τα μνήματα των συγγενών, άναβαν τα καντήλια και έβαζαν λάδι για να τα ανάβουν σε όλες τις γιορτές.

Μοίρασμα φαγητού από τις χήρες

Εκείνη τη μέρα, όσες χήρες έχασαν το άντρα τους που δεν είχε κλείσει ακόμα χρόνο πήγαιναν στην εκκλησία ψωμί και φασολάδα ή μπακαλιάρο που το μοίραζαν στους πιο άπορους.

Πάντρεμα της φωτιάς

Το βράδυ της Παραμονής έβαζαν στη φωτιά δύο κούτσουρα, ένα βελανιδιάς και ένα πουρναριού ώστε να διατηρηθεί η φωτιά, να τη βρει ο Ιωσήφ και να ζεστάνει τον νεογέννητο Χριστό.

Την ημέρα των Χριστουγέννων

Νωρίς το πρωί χτυπούσε η καμπάνα της εκκλησίας και ο κόσμος πήγαινε στην λειτουργία. Γυρνώντας ετοίμαζαν το γιορτινό οικογενειακό τραπέζι. Έψηναν το σπληνάντερο και το μεσημέρι έτρωγαν συχνά σούπα από κότα, τράγο ή άλλο κρέας. Στο κέντρο του τραπεζιού υπήρχε ένας μαστραπάς με κρασί, έκοβαν το Χριστόψωμο σε ένα δίσκο σε κομμάτια όσα και τα μέλη της οικογένειας, τοποθετούσαν τον δίσκο πάνω στο κρασί και ο καθένας έπαιρνε το κομμάτι του. Το απόγευμα γινόνταν επισκέψεις σε όποιον είχε γιορτή.

Τα Πάγανα (Καλικάντζαροι)

Όπως και σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας, έτσι και στη δική μας πίστευαν πως το δωδεκαήμερο κυκλοφορούσαν τα Πάγανα (καλικάντζαροι). Σύμφωνα με την παράδοση ήταν κατάμαυροι, άσχημοι και πατσαλοί, εμφανίζονταν την Παραμονή των Χριστουγέννων και έφευγαν τα Φώτα με τον αγιασμό των σπιτιών από τον παπά.

Όλο το χρόνο πολεμούσαν να κόψουν το δέντρο της ζωής που στην κορυφή του είναι ο Θεός. Όταν κόντευαν να το κόψουν έρχονταν τα Χριστούγεννα και έβγαιναν να τρομάξουν τον κόσμο. Μέχρι να επιστρέψουν το δέντρο είχε θεριέψει και άρχιζαν από την αρχή. Έλεγαν ότι έμπαιναν από το μπουχαρί (τζάκι) και ανακάτωναν τα αλεύρια, τρόμαζαν τον κόσμο και έκαναν ζημιές. Γι’ αυτό οι νοικοκυρές το πρωί των Χριστουγέννων έριχναν τη στάχτη της φωτιάς στα τέσσερα σημεία του σπιτιού για να τα διώξουν ή έβαζαν λιβάνι στο τζάκι για να μην κατέβουν από την καπνοδόχο.

Έλεγαν επίσης ότι γυρνούσαν στις γειτονιές με διάφορες μορφές (ως δαίμονες, άλλοτε ως γαϊδούρια ή σαν παρέες που έπαιζαν μουσική) και μόλις άκουγαν ανθρώπινη λαλιά, την έπαιρναν και ο άνθρωπος έμενε βουβός. Ακόμη υπήρχαν διάφορες δοξασίες και μύθοι που έλεγαν ότι το Δωδεκαήμερο δεν έπρεπε να περπατάμε νύχτα για να μην μας πάρουν τα Πάγανα ή να μην φωνάζουμε δυνατά ή να προσέχουμε μην καούμε γιατί η πληγή δεν γύρευε.

Άλλα έθιμα

Από τις 25 Δκέμβρη και ύστερα ο κόσμος δεν άρχιζε καμιά καινούρια δουλειά αλλά περίμενε να μπει ο καινούριος χρόνος για να αρχίσει και έλεγε:

“κινούριους χρόνους, κινούριου αδράχτ’”.

Πηγές:

  • Β. Ζορμπά, Συλλογή λαογραφικού υλικού από το χωριό Χρυσοβίτσα,της επαρχίας Βονίτσης-Ξηρομέρου (1983), Πέργαμος Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης ΕΚΠΑ
  • Δ. Καλτσούλας, Συλλογή λαογραφικής ύλης εκ των χωρίων της επαρχίας Ξηρομέρου, του νομού Αιτωλοακαρνανίας (1971), Πέργαμος Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης ΕΚΠΑ
  • Κ. Βγενή, Συλλογή λαογραφικής ύλης εκ του χωρίου Κατούνης, της επαρχίας Ξηρομέρου νομού Αιτωλοακαρνανίας (1969), Πέργαμος Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης ΕΚΠΑ
  • Α. Σάββας, Ξηρομερίτικα Δημοτικά Τραγούδια (1984), Σύνδεσμος Χρυσοβιτσάνων Ξηρομέρου “Τα Κόροντα”
  • Προσωπικές καταγραφές

 Επιμέλεια: Τιμολέων Ντέμος, 

Δημοσίευση: akarnaniasperiigisi.blogspot.com

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νεκρός 65χρονος άνδρας από το Ξηρόμερο

  Τραγικό περιστατικό σημειώθηκε σε χωριό στο Ξηρόμερο, με τον 65χρονο Ε.Τ να χάνει την ζωή του αιφνίδια, το απόγευμα της Κυριακής (21.12.24). Σύμφωνα με πληροφορίες του sinidisi.gr , ο άτυχος άνδρας αισθάνθηκε έντονη αδιαθεσία, με αποτέλεσμα να κληθεί ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ για την μεταφορά του στο νοσοκομείο Αγρινίου. Όταν ο άνδρας έφτασε στα επείγοντα, συνοδεία συγγενικού του προσώπου, διαπιστώθηκε ότι ήταν ήδη αργά. Φως στα αίτια του θανάτου θα δώσει η ιατροδικαστική υπηρεσία, μετά τα αποτελέσματα της νεκροψίας- νεκροτομής.

Ακούει κανείς;

  Ακούει κανείς; Την επικινδυνότητα του δρόμου από τον κόμβο Πλατυγιαλίου μέχρι τον Αστακό υπογραμμίζoυν οι κάτοικοι της περιοχής και οι διερχόμενοι οδηγοί  Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί  από τη διάβρωση του εδάφους την απουσία στήριξης, τη συχνή διέλευση βαρέων οχημάτων τα ρέματα και τις καθιζήσεις του εδάφους Ένας απαρχαιωμένος δρόμος, με πολλές και επικίνδυνες στροφές που έχει εδώ και χρόνια καταστεί προβληματικός και ανεπαρκής για κάθε όχημα, λόγω της κακής κατασκευής του και της παντελούς έλλειψης συντήρησης. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά "κερασάκι στη  τούρτα"  η αποκατάσταση του οδοστρώματος από την ανάδοχο  εταιρεία    που  παρουσιάζει  σημαντικά προβλήματα (βλέπε φώτο)  μετά την  κατασκευή του νέου αγωγού ύδρευσης Πόσο να αντέξει και αυτός ο μαύρο – δρόμος...  Θέμα χρόνου η ολική κατάρρευση του ... Ένα λιμάνι στο πουθενά, το οποίο ετοιμάζετε κα...

Από 27 Δεκεμβρίου οι αιτήσεις για έξι προσλήψεις ΙΔΟΧ στον Δήμο Ξηρομέρου

  Ο Δήμος Ξηρομέρου προτίθεται να προβεί στην πρόσληψη έξι  ατόμων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα (άρθρο 107 Ν. 4483/2017) και γι αυτό ανακοινώνει την υπ’ αριθμόν ΣΟΧ 2/2025. Η προθεσµία υποβολής των αιτήσεων δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δέκα (10) ηµερών (υπολογιζόµενων ηµερολογιακά) και αρχίζει από την επόµενη ηµέρα της τελευταίας δηµοσίευσης της παρούσας σε τοπικές εφηµερίδες ή της ανάρτησής της στον χώρο των ανακοινώσεων του δηµοτικού καταστήµατος του Δήµου Ξηροµέρου και στον διαδικτυακό τόπο αυτού ( www.dimosxiromerou.gr ), εφόσον η ανάρτηση είναι τυχόν µεταγενέστερη της δηµοσίευσης στις εφηµερίδες. Η ανωτέρω προθεσµία λήγει µε την παρέλευση ολόκληρης της τελευταίας ηµέρας και εάν αυτή είναι, κατά νόµο, εξαιρετέα (δηµόσια αργία) ή µη εργάσιµη, τότε η λήξη της προθεσµίας µετατίθεται την επόµενη εργάσιµη ηµέρα. Έναρξη και προθεσμία υποβολής αιτήσεων από 27.12.2025 έως Παρασκευή 9/1/2026. ...

ΟΙ ΟΜΟΡΦΙΈΣ ΤΟΥ ΑΣΤΑΚΟΥ ΠΟΛΛΕΣ...

  Ο ΠΕΡΊΠΑΤΟΣ ΣΥΝΕΧΊΖΕΤΑΙ... ΟΙ ΟΜΟΡΦΙΈΣ ΤΟΥ ΑΣΤΑΚΟΥ ΠΟΛΛΕΣ... ΟΙ ΠΡΟΚΛΉΣΕΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ... ΑΠΟΛΑΎΣΤΕ ΤΙΣ ΕΙΚΌΝΕΣ... ΣΥΝΕΧΊΖΟΥΜΕ Τιμολεων Τσαμποδημος

παραμονή Χριστουγέννων...

  Η παραμονή Χριστουγέννων είναι μια από τις πιο μαγικές και πολυαναμενόμενες στιγμές του χρόνου. Ο κόσμος ετοιμάζεται πυρετωδώς για το βραδινό ρεβεγιόν Οι κουζίνες γεμίζουν αρώματα από παραδοσιακά πιάτα,τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες έχουν την τιμητική τους Τα σπίτια είναι στολισμένα με χριστουγεννιάτικα δέντρα, λαμπάκια, και γιορτινές συνθέσεις, δημιουργώντας μια ζεστή ατμόσφαιρα. Το ρεβεγιόν είναι μια ευκαιρία για οικογένειες και φίλους να βρεθούν, να γιορτάσουν μαζί, και να μοιραστούν στιγμές χαράς. Είναι μια μέρα γεμάτη προσμονή, χαρά, και ζεστασιά, που κορυφώνεται με το εορταστικό δείπνο και την ανταλλαγή ευχών. Ο   Δήμος Ξηρομέρου με έκτακτο Δελτίο ενημερώνει   τους Δημότες για την επιδείνωση καιρού   και τους εφιστα την προσοχή Κι όμως κάπου εκεί   έξω, τώρα που ο υδράργυρος κατεβαίνει κάποιες αδέσποτες ψυχούλες αναζητούν φαγητό στα σκουπίδια και ένα   πρόχειρο καταφύγιο να προστατευτούν από το κρύο και τη βροχή   Είτε γεννήθηκαν αδέ...

Χρήστος Μπόνης : Πολλα ερωτηματικα μου προκαλει η αναγνωση στα τοπικα blogs για το πρωτο ΠανΞηρομεριτικο Συνεδριο πριν 40 χρονια στον Αστακο.

Χρήστος Μπόνης : Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Ξηρομέρου (ΟΠΣΥΞ) Πολλα ερωτηματικα μου προκαλει η αναγνωση μιας ειδησης που #παιζει# εδω και λιγα 24ωρα περιπου στα τοπικα blogs με #χορηγο<# την ΟΠΣΥΞ και που υπενθυμιζει το πρωτο  ΠανΞηρομεριτικο Συνεδριο πριν 40 χρονια στον Αστακο.  Τα ερωτηματικα προερχονται αφ ενος μεν απο καποιες σκεψεις του αρθρογραφου που σχολιαζει το ιστορικο αυτο γεγονος οπως επισης και απο τις προθεσεις για το μελλον της ΟΠΣΥΞ οπως εμμεσα τις μεταφερει . Κατα την ταπεινη μου αποψη η μονη χρησιμη προσφορα της ΟΠΣΥΞ στους Ξηρομεριτες ειναι μια και μοναδικη   Η υπενθυμιση  της παλαι ποτε ιστορικης αυτης διοργανωση του συνεδριου σε εκατονταδες των  συμπατριωτων μας , που ειμαι απολυτα  σιγουρος οτι η πλειοψηφια αυτων  αγνοούσαν( η αγνοουν) το σπουδαιο αυτο ιστορικο γεγονος ,παραλληλα δε και σε καποιους που πιθανον να  συμμετειχαν  και το εχουν λησμονήσει  (( και πως να μη...

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΑΧΑΙΡΙΩΤΩΝ : ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΑΡΧΑΙΡΕΣΙΩΝ

  ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΨΗΦΙΣΑΝ: 112 ΕΓΚΥΡΑ: 111 ΛΕΥΚΑ: 1 ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΒΟΤΣΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ: 45 ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ: 45 ΜΠΑΡΜΠΑΡΟΥΣΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ: 52 ΜΠΟΥΡΧΑ ΑΘΗΝΑ: 58 ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: 48 ΠΟΥΛΗ ΠΑΝΩΡΑΙΑ: 52 ΤΡΙΑΝΤΗΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ: 80 ΕΞΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΡΡΕ ΣΟΦΙΑ: 73 ΠΟΥΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ: 60 ΡΟΥΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ: 48 ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΙ ΣΤΗΝ ΟΠΣΥΞ ΚΟΥΒΕΛΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ: 68 ΚΟΥΤΡΟΥΜΆΝΟΣ ΙΩΆΝΝΗΣ 55. Η ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΠΙΚΥΡΩΝΟΝΤΑΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ .

Η πρόοδος της επένδυσης στο Πλατυγιάλι – σε φάση ανάθεσης σύμβασης

  Για την πρόοδο της mega – τουριστικής επένδυσης στο Πλατυγιάλι του Αστακού ενημερώνει με ανάρτηση του ο δήμαρχος Ξηρομέρου Γιάννης Τριανταφυλλάκης, αντλώντας στοιχεία από την πλατφόρμα erga.gov.gr της Ελληνικής Κυβέρνησης. Σύμφωνα με την πλατφόρμα, το project που έχει ενταχθεί στις στρατηγικές επενδύσεις,  βρίσκεται σε φάση ανάθεσης σύμβασης. Προβλέπει την ανάπλαση περιοχής συνολικής έκτασης περί των 1.797.496,28μ2 στην περιοχή της Ναυτικής Βιομηχανικής Περιοχής (ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ.) Πλατυγιαλίου, στον κόλπο του Αστακού/Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, και μετατροπή της υφιστάμενης ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. σε τουριστικό λιμένα για Mega Yachts (δυναμικότητας 350 θέσεων ελλιμενισμού, εκ των οποίων οι 105 θα αφορούν σε σκάφη άνω των 40 μέτρων), με ταυτόχρονη ανάπτυξη Επιχειρηματικού Πάρκου, παραθεριστικών κατοικιών καθώς και την παροχή υπηρεσιών τουρισμού και αναψυχής υψηλών προδιαγραφών. Χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης προσδιορίζεται το… 2040 με συνολικό προϋπολογισμό 524.000.000€.    ...

Το Πλατυγιάλι στην πλατφόρμα των ονείρων για το 2040

  Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι η κυβερνητική πλατφόρμα των έργων ανά την Ελλάδα, το erga.gov.gr, έχει συμπεριλάβει πλέον και το «Nautilus project», που αφορά τη μετατροπή του λιμανιού στο Πλατυγιάλι του Αστακού σε μαρίνα για mega yachts. Το συγκεκριμένο σχέδιο εντάχθηκε πριν λίγους μήνες στο καθεστώς των Στρατηγικών Επενδύσεων, αφού πρόκειται ομολογουμένως για μία μεγάλη επένδυση με κόστος που ξεπερνά του μισό δισεκατομμύριο… Όμως μέχρι στιγμής λείπουν πολλά βασικά κομμάτια του παζλ για να υπάρχουν ρεαλιστικές ελπίδες να προχωρήσει η συγκεκριμένη επένδυση. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι εκκρεμεί η έγκριση του Ειδικού Χωρικού της Στρατηγικής Επένδυσης, γιατί αυτό έχει εγκριθεί για την ανάλογη τουριστική επένδυση στην Πογωνιά της Παλαίρου, αλλά ούτε εκεί έχουν τα προχωρήσει τα πράγματα, καθώς λείπει ο επενδυτής.  Το ίδιο συμβαίνει και με την περίπτωση του λιμανιού στο Πλατυγιάλι. Ποιος θα βάλει τα λεφτά για την επένδυση ακόμα δεν γνωρίζουμε…. Ενώ στο ΦΕΚ για την υπαγω...

Τμηματικές τσιμεντοστρώσεις σε Κοινότητες του Δήμου Ξηρομέρου

Τμηματικές τσιμεντοστρώσεις σε Κοινότητες του Δήμου  Ξηρομέρου  Πηγή: F/b Δημάρχου  Ξηρομέρου