Σαράντα περίπου αρνητικά ευρήματα σοκ για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2023 από το Ελεγκτικό Συνέδριο!
Τη στιγμή που η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, όπως κι όλες κατά την τελευταία πεντηκονταετία, ωραιολογούσε χαρούμενα για τα θετικά αποτελέσματα του κρατικού προϋπολογισμού του 2024, το Ελεγκτικό Συνέδριο με τη νέα έκθεσή του έκανε … «ρόμπα» τον κρατικό προϋπολογισμό του 2023 με ευρήματα ελέγχου που συνοδεύονταν από … ποσά «φαντομά» ή «αδέσποτα» δεκάδων δις. ευρώ στο σκέλος των εσόδων και των δαπανών!!!
Στην φωτογραφία το … «ιστορικό» σκίτσο του Κώστα Μητρόπουλου (δημοσιεύτηκε στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στις 31 Δεκεμβρίου του 1987 ύστερα από σχετικό άρθρο μου για τον τότε … «ιστορικό» Προϋπολογισμό του 1988 στην εφημερίδα «Νέα» και συζήτηση μαζί του…) Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης , ο υφυπουργός Αθανάσιος Πετραλιάς και ο υφυπουργός Χρίστος Δήμας (ουκ εν τω πολλώ το ευ, όπως θα διαπιστώσετε στη συνέχεια!) κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων προς συζήτηση τον κρατικό προϋπολογισμό του έτους 2025 με το καθιερωμένο συνοδευτικό κείμενο γεμάτο από τις μόνιμες επί … πενήντα χρόνια ωραιολογίες και χαρούμενες διαπιστώσεις και προβλέψεις, όπω, μεταξύ πολλών άλλων, ότι:-«Σε αυτό το δυσμενές και αβέβαιο διεθνές περιβάλλον η ελληνική οικονομία αποδεικνύεται ανθεκτική…»-«Τα ανωτέρω θετικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία επιτυγχάνονται στη βάση της δημοσιονομικής σύνεσης. Παράλληλα, ενισχύεται το κοινωνικό κράτος και εφαρμόζεται ένα πλέγμα δημοσιονομικών παρεμβάσεων, το οποίο βελτιώνει το πραγματικό εισόδημα των πολιτών και μειώνει τις κοινωνικές ανισότητες…»-«Σε αυτό το πλαίσιο το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί σε 2,5% το 2024 και 2,4% το 2025 και το συνολικό αποτέλεσμα σε -0,7% το 2024 και -0,6% το 2025…» -« Ο προϋπολογισμός του 2025 καλείται να συγκεράσει τον στόχο της δημοσιονομικής σταθερότητας με την ανάγκη για αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών καθώς και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων, όπως είναι το δημογραφικό και το στεγαστικό πρόβλημα, η κλιματική κρίση, αλλά και να καλύψει τις αναγκαίες δαπάνες για την ενίσχυση του συστήματος Υγείας και της Εθνικής Άμυνας…» -«Βασικοί στόχοι του προϋπολογισμού είναι η διασφάλιση της ισχυρής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών, η ενίσχυση των επενδύσεων, η μείωση του χρέους και η περαιτέρω αναβάθμιση του αξιόχρεου της χώρας, για την επίτευξη των οποίων, απαιτείται η διοχέτευση των πεπερασμένων δημοσιονομικών πόρων με τη μέγιστη δυνατή οικονομική και κοινωνική αποτελεσματικότητα.» Διαβάστε και μειδιάστε… Διάβασα όλα αυτά και … μειδίασα για τρεις λόγους. Πρώτον, διότι τα ίδια κατά πιστή σχεδόν αντιγραφή (χωρίς κανένα σχόλιο ή κριτική!) διάβασα και σ΄όλο τον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο και …ιστοσελίδες! Δεύτερον, διότι σήμερα τελείωσα τη μελέτη της τελευταίας (νέας) ετήσιας νέας έκθεσης (άνω των 170 σελίδων!) του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί του προϋπολογισμού, απολογισμού και ισολογισμού του κράτους το 2023, η οποία εγκρίθηκε από την Ολομέλεια του παραπάνω ανωτάτου ελεγκτικού δικαστηρίου στις 13 Νοεμβρίου 2024. Τρίτον, διότι σ΄αντίθεση με τη δημοσίευση στον ελληνικό Τύπο του κειμένου της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ματαίως προσπάθησα να βρω έστω και μια λέξη για την πολυσέλιδη νέα έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί του κρατικού προϋπολογισμού του 2023, διότι είναι ακατάλληλη για στρουθοκαμήλους, είναι ακατάλληλη για εκείνους που αποστρέφονται από φόβο ή σκοπιμότητα το πρόσωπό τους από την πραγματικότητα, την αλήθεια. Και όλη την αλήθεια για όλους τους κρατικούς προϋπολογισμούς της τελευταίας πεντηκονταετίας λέει μόνο το Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά, δυστυχώς, ούτε ο Τύπος και ούτε (το κυριότερο) κανένας βουλευτής της αντιπολίτευσης θα αρθρώσει τον λόγο της αληθείας και της πραγματικότητας και κατά τη γνωστή συνταγματική διαδικασία συζήτησης του προϋπολογισμού του 2025 σε μερικές ημέρες στη Βουλή. Σημειώνω (και συγχωρήστε με για την προσωπική αναφορά) ότι η ταπεινότητά μου πριν από τον σχολιασμό στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», στα «Νέα» και το «Βήμα» επί τριάντα χρόνια και στη συνέχεια στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» και σε πολλές άλλες εφημερίδες κάθε κρατικού προϋπολογισμού μετά το 1974 προσέφευγα στη μελέτη της αντίστοιχης έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σεβόμενος τους δεκάδες χιλιάδες τότε αναγνώστες μου και βοηθώντας βουλευτές να φέρουν το θέμα στη Βουλή. Αυτή η ενοχλητική συνήθεια του σχολιασμού του κρατικού προϋπολογισμού κι όχι μόνο με παράθεση δεκάδων αρνητικών ευρημάτων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει περιοριστεί (δεν δημοσιεύονται!!!) τα τελευταία χρόνια με δημοσίευσή τους μόνο στην ταπεινή και αδύναμη προσωπική μου σελίδα και σε φιλόξενες ηλεκτρονικές εφημερίδες, χωρίς κανένα σχεδόν αναγνωστικό ενδιαφέρον! Είναι κι αυτή μια μελαγχολική διαπίστωση καθώς θυμάμαι ότι τέτοια άρθρα ή σχόλια στα παραπάνω έντυπα συνοδεύονταν από δεκάδες επιστολές αναγνωστών ημερησίως, από ευαισθησίες υπουργών με επιστολές ή συζητήσεις και, φυσικά, από τη χρησιμοποίησή τους από βουλευτές στη Βουλή!.. και αγανακτήστε… Ναι, μειδίασα! Και είμαι σίγουρος ότι κι εσείς όχι μόνο θα μειδιάσετε, αλλά και θα απογοητευθείτε όταν διαβάσετε τα 40 περίπου αρνητικά ευρήματα που εντόπισα μελετώντας τη νέα έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τα οποία αρχίζουν με αντίστοιχα σαράντα … «δεν»!!! «Δεν» για την εφαρμογή της «αρχής της καθολικότητας», «δεν» για την εφαρμογή της «αρχής της νομιμότητας», «δεν» για την εφαρμογή της «αρχής» της ειλικρίνειας», δεν», δεν», δεν»….Όλα αυτά τα «δεν» συνοδεύονται με ποσά εκατοντάδων και δεκάδων δις. ευρώ που δεν περιλαμβάνονται στα έσοδα και τα έξοδα, που παρουσιάζουν ανάλογα υπερεκτιμημένα τα … έσοδα και υποεκτιμημένα τα … έξοδα, που δεν ελέγχονται κι άλλα πολλά, όπως θα δείτε από την παράθεση των ευρημάτων σε … δόσεις για να μην πάθετε σοκ! Κι ύστερα, μας διαβεβαιώνει ο αρμόδιος υπουργός για πλεονάσματα, για ανθεκτικότητα, δυναμικότητα και άλλα τέτοια ηχηρά!Σε επίρρωση όλων αυτών που, σκοπίμως, πλατείασα για να σας προετοιμάσω, παραθέτω στη συνέχεια τα ευρήματα της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου που αφορούν την τήρηση του δημοσιονομικού πλαισίου, όπως καθορίζεται από τα άρθρα 99, παράγ. 1 και 85 του Οργανικού Νόμου 4820/2021 περί Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δηλαδή, πρόκειται για υποχρεωτικό ετήσιο έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο που καταλήγει στη διατύπωση ελεγκτικής γνώμης ως προς την αξιοπιστία λογαριασμού, νομιμότητας και κανονικότητας των πράξεων και αποτελεσματικότητας του συστήματος εσωτερικού ελέγχου ως προς τη δυνατότητά του να ελαχιστοποιήσει τους δημοσιονομικούς κινδύνους και σε ελέγχους ευθείας διαπίστωσης της μη τήρησης από τον ελεγχόμενο φορέα των κανόνων που οφείλει να τηρεί. Κι όμως! Ενώ πρόκειται για έλεγχο με ασφαλιστικές δικλίδες για κινδύνους και χάραξη σωστής δημοσιονομικής πολιτικής και για την αναγκαία χρηστή διαχείριση, αμφιβάλλω αν δεν διαβάζεται ακόμα και από τους αρμόδιους υπουργούς, ακόμα κι από αυτούς που το Ελεγκτικό Συνέδριο εγκαλεί για παραλείψεις και λάθη!!!Πρώτη … «δόση» με … 13 «δεν» σε νομιμότητα, καθολικότητα κλπ Τα ευρήματα της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου που αφορούν την τήρηση της δημοσιονομικής, κανονικότητας, αξιοπιστίας κλπ κατά την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού είναι τα ακόλουθα: 1. Μη αναγραφή εσόδων συνολικού ύψους 334,72 εκατ. ευρώ στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Δεν περιλαμβάνονται επίσης ούτε στον Προϋπολογισμό ούτε στον Απολογισμό τα έσοδα που προέρχονται από την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία. 2. Μη σύναψη Μνημονίων Συνεργασίας των Υπουργείων με το Υπουργείο Οικονομικών μέχρι 15.1.2023 (άρθρο 70 ν. 4270/2014). 3. Κατά παράβαση της αρχής της καθολικότητας, δεν περιλαμβάνονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό οι δαπάνες των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, που συνιστούν Υπηρεσίες (μονάδες) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, κατά το μέρος που σχετίζονται με την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. 4. Δεν τηρήθηκαν από τη συντριπτική πλειονότητα των Υπουργείων τα ανώτατα όρια δαπανών (άρθρα 43 περ. δ΄ και 48 παρ. 3 ν. 4270/2014, ν. 4813/2021). 5. Μη νόμιμη χρήση μέρους των συνολικών πιστώσεων του Αποθεματικού (ενδεικτικά, για εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων ύστερα από επανειλημμένη υποεκτίμηση των αντίστοιχων προϋπολογισθέντων εξόδων, για πληρωμές οφειλών παρελθόντων ετών που ανάγονταν στη συνήθη δραστηριότητα των φορέων και ήταν γνωστές κατά τον χρόνο έγκρισης του Προϋπολογισμού κ.λπ.). Επιπλέον, μεταφερθείσες στους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης πιστώσεις από το Τακτικό και Ειδικό Αποθεματικό στο τέλος της χρήσης (179,47 εκατ. ευρώ και 49,10 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα) παρέμειναν αδιάθετες, γεγονός που αναιρεί κατ’ αποτέλεσμα την πραγματική ανάγκη χορήγησής τους. 6. Δεν έχει συσταθεί Μητρώο Μελών Επιτροπών Ελέγχου, με αποτέλεσμα να καθυστερεί και η σύσταση των Επιτροπών Ελέγχου στα Υπουργεία, που αποτελούν εγγύηση για την ανεξαρτησία των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου και τη διασφάλιση της ποιότητας του έργου τους (άρθρο 8 ν. 4795/2021). 7. Η πλειονότητα των Φορέων της Κεντρικής Διοίκησης δεν έχει συγκροτήσει όργανο διαχείρισης κινδύνων (άρθρο 22Γ ν. 4795/2021, όπως προστέθηκε με το άρθρο 22 ν. 5013/19.1.2023). 8. Έλεγχος νομιμότητας δαπανών. (α) Μη νόμιμη καταβολή κρατικής χρηματοδότησης σε πολιτικό κόμμα συνολικού ύψους 240,69 χιλ. ευρώ. (β) Mη ορθή τήρηση της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων (απευθείας αναθέσεις, κατατμήσεις, μη έγκαιρος προγραμματισμός δημοσίων προμηθειώνυπηρεσιών). (γ) Μη νόμιμες δαπάνες μετακινήσεων. Έκθεση επί του Απολογισμού και του Ισολογισμού (2023) 9. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν καταχωρεί στο Μητρώο Δεσμεύσεων ούτε περιλαμβάνει ενιαία στις σχετικές δημοσιονομικές αναφορές που παράγει και αποστέλλει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ( Γ.Λ.Κ. ) τις απλήρωτες και ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των Στρατιωτικών Νοσοκομείων (79,06 και 64,27 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα), οι οποίες παρακολουθούνται σε παράλληλα λογιστικά συστήματα των εν λόγω μονάδων (άρθρο 8 Π.Δ. 80/2016). 10. Υφίστανται απλήρωτες υποχρεώσεις του Υπουργείου Υγείας παρελθόντων ετών (2021, 2022, 2023) από προμήθειες αντιιικών φαρμάκων (85,21 εκατ. ευρώ) που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης της νόσου COVID-19, οι οποίες δεν έχουν καταχωρηθεί στο σύστημα δημοσιονομικής διαχείρισης (ΟΠΣΔΠ Γ.Λ.Κ.), δεν έχουν πραγματοποιηθεί οι αναγκαίες δεσμεύσεις πιστώσεων και δεν έχουν αναληφθεί τα αντίστοιχα ποσά ως υποχρεώσεις του φορέα υπέρ τρίτων. Στο επόμενο: Άλλα εννιά αρνητικά ευρήματα αναξιοπιστίας με υπερεκτίμηση εσόδων και υποεκτίμηση δαπανών!
Τη στιγμή που η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, όπως κι όλες κατά την τελευταία πεντηκονταετία, ωραιολογούσε χαρούμενα για τα θετικά αποτελέσματα του κρατικού προϋπολογισμού του 2024, το Ελεγκτικό Συνέδριο με τη νέα έκθεσή του έκανε … «ρόμπα» τον κρατικό προϋπολογισμό του 2023 με ευρήματα ελέγχου που συνοδεύονταν από … ποσά «φαντομά» ή «αδέσποτα» δεκάδων δις. ευρώ στο σκέλος των εσόδων και των δαπανών!!!
Στην φωτογραφία το … «ιστορικό» σκίτσο του Κώστα Μητρόπουλου (δημοσιεύτηκε στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στις 31 Δεκεμβρίου του 1987 ύστερα από σχετικό άρθρο μου για τον τότε … «ιστορικό» Προϋπολογισμό του 1988 στην εφημερίδα «Νέα» και συζήτηση μαζί του…)
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης , ο υφυπουργός Αθανάσιος Πετραλιάς και ο υφυπουργός Χρίστος Δήμας (ουκ εν τω πολλώ το ευ, όπως θα διαπιστώσετε στη συνέχεια!) κατέθεσαν στη Βουλή των Ελλήνων προς συζήτηση τον κρατικό προϋπολογισμό του έτους 2025 με το καθιερωμένο συνοδευτικό κείμενο γεμάτο από τις μόνιμες επί … πενήντα χρόνια ωραιολογίες και χαρούμενες διαπιστώσεις και προβλέψεις, όπω, μεταξύ πολλών άλλων, ότι:
-«Σε αυτό το δυσμενές και αβέβαιο διεθνές περιβάλλον η ελληνική οικονομία αποδεικνύεται ανθεκτική…»
-«Τα ανωτέρω θετικά αποτελέσματα για την ελληνική οικονομία επιτυγχάνονται στη βάση της δημοσιονομικής σύνεσης. Παράλληλα, ενισχύεται το κοινωνικό κράτος και εφαρμόζεται ένα πλέγμα δημοσιονομικών παρεμβάσεων, το οποίο βελτιώνει το πραγματικό εισόδημα των πολιτών και μειώνει τις κοινωνικές ανισότητες…»
-«Σε αυτό το πλαίσιο το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί σε 2,5% το 2024 και 2,4% το 2025 και το συνολικό αποτέλεσμα σε -0,7% το 2024 και -0,6% το 2025…»
-« Ο προϋπολογισμός του 2025 καλείται να συγκεράσει τον στόχο της δημοσιονομικής σταθερότητας με την ανάγκη για αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών καθώς και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων, όπως είναι το δημογραφικό και το στεγαστικό πρόβλημα, η κλιματική κρίση, αλλά και να καλύψει τις αναγκαίες δαπάνες για την ενίσχυση του συστήματος Υγείας και της Εθνικής Άμυνας…»
-«Βασικοί στόχοι του προϋπολογισμού είναι η διασφάλιση της ισχυρής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών, η ενίσχυση των επενδύσεων, η μείωση του χρέους και η περαιτέρω αναβάθμιση του αξιόχρεου της χώρας, για την επίτευξη των οποίων, απαιτείται η διοχέτευση των πεπερασμένων δημοσιονομικών πόρων με τη μέγιστη δυνατή οικονομική και κοινωνική αποτελεσματικότητα.»
Διαβάστε και μειδιάστε…
Διάβασα όλα αυτά και … μειδίασα για τρεις λόγους. Πρώτον, διότι τα ίδια κατά πιστή σχεδόν αντιγραφή (χωρίς κανένα σχόλιο ή κριτική!) διάβασα και σ΄όλο τον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο και …ιστοσελίδες!
Δεύτερον, διότι σήμερα τελείωσα τη μελέτη της τελευταίας (νέας) ετήσιας νέας έκθεσης (άνω των 170 σελίδων!) του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί του προϋπολογισμού, απολογισμού και ισολογισμού του κράτους το 2023, η οποία εγκρίθηκε από την Ολομέλεια του παραπάνω
ανωτάτου ελεγκτικού δικαστηρίου στις 13 Νοεμβρίου 2024.
Τρίτον, διότι σ΄αντίθεση με τη δημοσίευση στον ελληνικό Τύπο του κειμένου της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ματαίως προσπάθησα να βρω έστω και μια λέξη για την πολυσέλιδη νέα έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου επί του κρατικού προϋπολογισμού του 2023, διότι είναι ακατάλληλη για στρουθοκαμήλους, είναι ακατάλληλη για εκείνους που αποστρέφονται από φόβο ή σκοπιμότητα το πρόσωπό τους από την πραγματικότητα, την αλήθεια. Και όλη την αλήθεια για όλους τους κρατικούς προϋπολογισμούς της τελευταίας πεντηκονταετίας λέει μόνο το Ελεγκτικό Συνέδριο, αλλά, δυστυχώς, ούτε ο Τύπος και ούτε (το κυριότερο) κανένας βουλευτής της αντιπολίτευσης θα αρθρώσει τον λόγο της αληθείας και της πραγματικότητας και κατά τη γνωστή συνταγματική διαδικασία συζήτησης του προϋπολογισμού του 2025 σε μερικές ημέρες στη Βουλή.
Σημειώνω (και συγχωρήστε με για την προσωπική αναφορά) ότι η ταπεινότητά μου πριν από τον σχολιασμό στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», στα «Νέα» και το «Βήμα» επί τριάντα χρόνια και στη συνέχεια στον «Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής» και σε πολλές άλλες εφημερίδες κάθε κρατικού προϋπολογισμού μετά το 1974 προσέφευγα στη μελέτη της αντίστοιχης έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σεβόμενος τους δεκάδες χιλιάδες τότε αναγνώστες μου και βοηθώντας βουλευτές να φέρουν το θέμα στη Βουλή. Αυτή η ενοχλητική συνήθεια του σχολιασμού του κρατικού προϋπολογισμού κι όχι μόνο με παράθεση δεκάδων αρνητικών ευρημάτων της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου έχει περιοριστεί (δεν δημοσιεύονται!!!) τα τελευταία χρόνια με δημοσίευσή τους μόνο στην ταπεινή και αδύναμη προσωπική μου σελίδα και σε φιλόξενες ηλεκτρονικές εφημερίδες, χωρίς κανένα σχεδόν αναγνωστικό ενδιαφέρον! Είναι κι αυτή μια μελαγχολική διαπίστωση καθώς θυμάμαι ότι τέτοια άρθρα ή σχόλια στα παραπάνω έντυπα συνοδεύονταν από δεκάδες επιστολές αναγνωστών ημερησίως, από ευαισθησίες υπουργών με επιστολές ή συζητήσεις και, φυσικά, από τη χρησιμοποίησή τους από βουλευτές στη Βουλή!
.. και αγανακτήστε…
Ναι, μειδίασα! Και είμαι σίγουρος ότι κι εσείς όχι μόνο θα μειδιάσετε, αλλά και θα απογοητευθείτε όταν διαβάσετε τα 40 περίπου αρνητικά ευρήματα που εντόπισα μελετώντας τη νέα έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τα οποία αρχίζουν με αντίστοιχα σαράντα … «δεν»!!! «Δεν» για την εφαρμογή της «αρχής της καθολικότητας», «δεν» για την εφαρμογή της «αρχής της νομιμότητας», «δεν» για την εφαρμογή της «αρχής» της ειλικρίνειας», δεν», δεν», δεν»….
Όλα αυτά τα «δεν» συνοδεύονται με ποσά εκατοντάδων και δεκάδων δις. ευρώ που δεν περιλαμβάνονται στα έσοδα και τα έξοδα, που παρουσιάζουν ανάλογα υπερεκτιμημένα τα … έσοδα και υποεκτιμημένα τα … έξοδα, που δεν ελέγχονται κι άλλα πολλά, όπως θα δείτε από την παράθεση των ευρημάτων σε … δόσεις για να μην πάθετε σοκ! Κι ύστερα, μας διαβεβαιώνει ο αρμόδιος υπουργός για πλεονάσματα, για ανθεκτικότητα, δυναμικότητα και άλλα τέτοια ηχηρά!
Σε επίρρωση όλων αυτών που, σκοπίμως, πλατείασα για να σας προετοιμάσω, παραθέτω στη συνέχεια τα ευρήματα της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου που αφορούν την τήρηση του δημοσιονομικού πλαισίου, όπως καθορίζεται από τα άρθρα 99, παράγ. 1 και 85 του Οργανικού Νόμου 4820/2021 περί Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δηλαδή, πρόκειται για υποχρεωτικό ετήσιο έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο που καταλήγει στη διατύπωση ελεγκτικής γνώμης ως προς την αξιοπιστία λογαριασμού, νομιμότητας και κανονικότητας των πράξεων και αποτελεσματικότητας του συστήματος εσωτερικού ελέγχου ως προς τη δυνατότητά του να ελαχιστοποιήσει τους δημοσιονομικούς κινδύνους και σε ελέγχους ευθείας διαπίστωσης της μη τήρησης από τον ελεγχόμενο φορέα των κανόνων που οφείλει να τηρεί. Κι όμως! Ενώ πρόκειται για έλεγχο με ασφαλιστικές δικλίδες για κινδύνους και χάραξη σωστής δημοσιονομικής πολιτικής και για την αναγκαία χρηστή διαχείριση, αμφιβάλλω αν δεν διαβάζεται ακόμα και από τους αρμόδιους υπουργούς, ακόμα κι από αυτούς που το Ελεγκτικό Συνέδριο εγκαλεί για παραλείψεις και λάθη!!!
Πρώτη … «δόση» με … 13 «δεν» σε νομιμότητα, καθολικότητα κλπ
Τα ευρήματα της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου που αφορούν την τήρηση της δημοσιονομικής, κανονικότητας, αξιοπιστίας κλπ κατά την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού είναι τα ακόλουθα:
1. Μη αναγραφή εσόδων συνολικού ύψους 334,72 εκατ. ευρώ στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Δεν περιλαμβάνονται επίσης ούτε στον Προϋπολογισμό ούτε στον Απολογισμό τα έσοδα που προέρχονται από την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. από τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία.
2. Μη σύναψη Μνημονίων Συνεργασίας των Υπουργείων με το Υπουργείο Οικονομικών μέχρι 15.1.2023 (άρθρο 70 ν. 4270/2014).
3. Κατά παράβαση της αρχής της καθολικότητας, δεν περιλαμβάνονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό οι δαπάνες των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, που συνιστούν Υπηρεσίες (μονάδες) του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, κατά το μέρος που σχετίζονται με την παροχή υγειονομικών υπηρεσιών σε ασφαλισμένους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ..
4. Δεν τηρήθηκαν από τη συντριπτική πλειονότητα των Υπουργείων τα ανώτατα όρια δαπανών (άρθρα 43 περ. δ΄ και 48 παρ. 3 ν. 4270/2014, ν. 4813/2021).
5. Μη νόμιμη χρήση μέρους των συνολικών πιστώσεων του Αποθεματικού (ενδεικτικά, για εκτέλεση δικαστικών αποφάσεων ύστερα από επανειλημμένη υποεκτίμηση των αντίστοιχων προϋπολογισθέντων εξόδων, για πληρωμές οφειλών παρελθόντων ετών που ανάγονταν στη συνήθη δραστηριότητα των φορέων και ήταν γνωστές κατά τον χρόνο έγκρισης του Προϋπολογισμού κ.λπ.). Επιπλέον, μεταφερθείσες στους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης πιστώσεις από το Τακτικό και Ειδικό Αποθεματικό στο τέλος της χρήσης (179,47 εκατ. ευρώ και 49,10 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα) παρέμειναν αδιάθετες, γεγονός που αναιρεί κατ’ αποτέλεσμα την πραγματική ανάγκη χορήγησής τους.
6. Δεν έχει συσταθεί Μητρώο Μελών Επιτροπών Ελέγχου, με αποτέλεσμα να καθυστερεί και η σύσταση των Επιτροπών Ελέγχου στα Υπουργεία, που αποτελούν εγγύηση για την ανεξαρτησία των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου και τη διασφάλιση της ποιότητας του έργου τους (άρθρο 8 ν. 4795/2021).
7. Η πλειονότητα των Φορέων της Κεντρικής Διοίκησης δεν έχει συγκροτήσει όργανο διαχείρισης κινδύνων (άρθρο 22Γ ν. 4795/2021, όπως προστέθηκε με το άρθρο 22 ν. 5013/19.1.2023).
8. Έλεγχος νομιμότητας δαπανών.
(α) Μη νόμιμη καταβολή κρατικής χρηματοδότησης σε πολιτικό κόμμα συνολικού ύψους 240,69 χιλ. ευρώ.
(β) Mη ορθή τήρηση της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων (απευθείας αναθέσεις, κατατμήσεις, μη έγκαιρος προγραμματισμός δημοσίων προμηθειώνυπηρεσιών).
(γ) Μη νόμιμες δαπάνες μετακινήσεων. Έκθεση επί του Απολογισμού και του Ισολογισμού (2023)
9. Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν καταχωρεί στο Μητρώο Δεσμεύσεων ούτε περιλαμβάνει ενιαία στις σχετικές δημοσιονομικές αναφορές που παράγει και αποστέλλει στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ( Γ.Λ.Κ. ) τις απλήρωτες και ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των Στρατιωτικών Νοσοκομείων (79,06 και 64,27 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα), οι οποίες παρακολουθούνται σε παράλληλα λογιστικά συστήματα των εν λόγω μονάδων (άρθρο 8 Π.Δ. 80/2016).
10. Υφίστανται απλήρωτες υποχρεώσεις του Υπουργείου Υγείας παρελθόντων ετών (2021, 2022, 2023) από προμήθειες αντιιικών φαρμάκων (85,21 εκατ. ευρώ) που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο αντιμετώπισης της νόσου COVID-19, οι οποίες δεν έχουν καταχωρηθεί στο σύστημα δημοσιονομικής διαχείρισης (ΟΠΣΔΠ Γ.Λ.Κ.), δεν έχουν πραγματοποιηθεί οι αναγκαίες δεσμεύσεις πιστώσεων και δεν έχουν αναληφθεί τα αντίστοιχα ποσά ως υποχρεώσεις του φορέα υπέρ τρίτων.
Στο επόμενο: Άλλα εννιά αρνητικά ευρήματα αναξιοπιστίας με υπερεκτίμηση εσόδων και υποεκτίμηση δαπανών!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Η ΒΕΛΟΥΤΣΑ ΝΕWS θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Εάν παρόλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail veloutsaxiromerou@gmail.com προς αποκατάσταση.