Σε Ολομέτωπη επίθεση κατά της Δημοτικής Αρχής προχωρά ο Ανεξάρτητος Δημοτικός Σύμβουλος κ. Ν . Ζώγας. Αντικείμενο της προσφυγής -που απευθύνεται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση- είναι τα δημοτικά τελη καθαρισμού φωτισμού για το έτος 2025
Δεδομένου ότι αύριο συνεδριάζει η Δημοτική Επιτροπή του Δήμου Ξηρομέρου για τον προϋπολογισμό του 2025
Ζητούμενο είναι κατά πόσο η κατάθεση ένστασης από τον Ανεξάρτητο Δημοτικό Σύμβουλο κ. Ν. Ζώγα για τα Δημοτικά τέλη θα επηρεάσει τη συζήτηση για το προϋπολογισμό στη Δημοτική Επιτροπή δεδομένου ότι σε περίπτωση που γίνει δεκτή θα ακυρωθεί και η απόφαση -εισήγηση για το Προϋπολογισμό της Επιτροπής στο Δημοτικό Συμβούλιο
Θα θυμίσουμε ότι είναι Θέμα χρόνου είναι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου να εκδώσει τη διαπιστωτική πράξη, σύμφωνα με την οποία δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι του Δήμου Ξηρομέρου τίθενται σε έκπτωση, καθώς δεν προχώρησαν στην εξόφληση ή ρύθμιση των οικονομικών τους υποχρεώσεων έως την ημερομηνία εγκατάστασης της δημοτικής αρχής, όπως προβλέπει η σχετική νομοθεσία.
ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ
ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΥΓΗ
(κατ’ άρθρο 227 του ν. 3852/2010)
- του Νικόλαου Ζώγα του Αριστόδημου, ανεξάρτητου δημοτικού συμβούλου του Δήμου Ξηρομέρου, κατοίκου Αστακού Ξηρομέρου
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΗ
-
της υπ’ αριθμ. 27/2025 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του ΟΤΑ α’
βαθμού με την επωνυμία «ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ» (ΑΔΑ: 6ΙΔ6ΩΚΖ-Υ04)
Είμαι
δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Ξηρομέρου. Την παρούσα προσφυγή ασκώ υπό
αυτή την ιδιότητά μου, επομένως εν προκειμένω ενεργώ με πρόδηλο έννομο
συμφέρον (μεταξύ πολλών ΣτΕ 770/2021, 2081/2009, Γνωμ ΝΣΚ 270/2017) προς
διαφύλαξη της νομιμότητας και των συμφερόντων του Δήμου και των δημοτών
του.
Με
την υπ’ αριθμ. 27/2025 απόφασή του (ΑΔΑ: 6ΙΔ6ΩΚΖ-Υ04) το δημοτικό
συμβούλιο του Δήμου Ξηρομέρου καθόρισε τους συντελεστές για τα τέλη
καθαριότητας και φωτισμού του έτους 2025 για την αντιμετώπιση των
δαπανών παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και
φωτισμού.
Η απόφαση αυτή αποτελεί την τελική πράξη σύνθετης διοικητικής ενέργειας, που στηρίχθηκε στην υπ’ αριθμ. 90/2025 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου Ξηρομέρου (ΑΔΑ: 9Α92ΩΚΖ-ΟΒΩ). Η τελευταία αυτή απόφαση έχει απωλέσει την αυτοτέλεια και την εκτελεστότητά της και έχει ενσωματωθεί στην προσβαλλόμενη απόφαση, αν και κατά την έρευνα της νομιμότητας της τελευταίας παραδεκτά προβάλλονται λόγοι ακύρωσης που αφορούν την προαναφερθείσα ενδιάμεση πράξη της Δημοτικής Επιτροπής.
Από
την επισκόπηση της υπ’ αριθμ. 27/2025 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου
και της υπ’ αριθμ. 90/2025 απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής, επί της
οποίας ερείδεται, προκύπτουν σοβαρές παραβιάσεις της κείμενης νομοθεσίας
που κλονίζουν τη νομιμότητα της προσβαλλόμενης απόφασης. Επομένως, η
προσβαλλόμενη απόφαση ως έχει θίγει τα συμφέροντα του Δήμου και των
δημοτών του. Ζητώ λοιπόν να ακυρωθεί για τους ακόλουθους λόγους:
Ι. Η ΠΡΟΣΒΑΛΛΟΜΕΝΗ ΠΡΑΞΗ ΚΕΙΤΑΙ ΕΚΤΟΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ
ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗΣ, ΔΙΟΤΙ ΕΓΙΝΕ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΧΡΗΣΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ
Όπως
παγίως έχει κριθεί (ΣτΕ 550/2016, 274/2014 7μ. , 60/2010 7μ.
609/2004 7μ. κ.ά.) , το κατά το άρθρο 25 παρ. 12 του ν. 1828/1989
ενιαίο τέλος, το οποίο προβλέπεται από τον νόμο ως ανταποδοτικό και
επιβάλλεται για παρεχόμενες από τους δήμους ή τις κοινότητες υπηρεσίες
καθαριότητας
των οδών, πλατειών και κοινόχρηστων εν γένει χώρων, περισυλλογής,
αποκομιδής και διαθέσεως απορριμμάτων, κατασκευής και λειτουργίας
κοινοχρήστων αποχωρητηρίων, φωτισμού των κοινοχρήστων χώρων, καθώς και
για κάθε άλλη παγίως παρεχομένη στους πολίτες δημοτική ή κοινοτική
υπηρεσία ανταποδοτικού χαρακτήρα, έχει πράγματι ανταποδοτικό χαρακτήρα
και δεν συνιστά φόρο δεδομένου ότι οι εν λόγω υπηρεσίες ωφελούν
προεχόντως τους εγκατεστημένους στην περιοχή του οικείου οργανισμού
τοπικής αυτοδιοίκησης που βαρύνονται με την καταβολή του.
Εν
όψει δε του ανταποδοτικού χαρακτήρα του ως άνω τέλους, η απόφαση του
δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου για τον καθορισμό, κατά κατηγορίες
υποχρέων, συντελεστών του τέλους αυτού ελέγχεται από της
άποψης της
ύπαρξης μιας, κατά προσέγγιση, αναλογικής σχέσης μεταξύ προβλεπομένων
εσόδων και εξόδων των σχετικών δημοτικών υπηρεσιών.
Για την διενέργεια του ως άνω ελέγχου απαιτείται η ορίζουσα τους συντελεστές κανονιστική απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να αιτιολογείται επαρκώς, είτε στο κείμενό της είτε με αναφορά στα στοιχεία που την συνοδεύουν, με την παράθεση, εν όψει επικαίρων διαπιστώσεων και συγκεκριμένων στοιχείων, των προβλεπομένων εσόδων και εξόδων για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, κατά τον χρόνο στον οποίο αφορά η απόφαση αυτή (ΣτΕ 36/2017, 550/2016, 60/2010 7μ., 3626/2006, 609/2004 7μ., 981/1992, 3850/1985 κ.ά.).
Εξάλλου, σύμφωνα με το καθιερωθέν με το ν. 25/1975 σύστημα υπολογισμού, το συνολικό ποσό της δαπάνης των δημοτικών υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού, για την κάλυψη των οποίων επιβάλλεται, όπως προεξετέθη, το επίμαχο τέλος, επιμερίζεται μεταξύ των υποχρέων όχι κατόπιν βεβαίωσης ως προς έναν έκαστο του βαθμού της υπ' αυτού χρήσης των παρεχομένων υπηρεσιών, αλλά με έμμεσο τρόπο επί τη βάσει, προκειμένου περί στεγασμένων χώρων, της επιφανείας του εξυπηρετουμένου ακινήτου σε συνδυασμό με συντελεστή, ο οποίος καθορίζεται, κατ’ εξουσιοδότηση του ιδίου νόμου, με απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου αναλόγως, κατ’ αρχήν, της χρήσης των εξυπηρετουμένων ακινήτων, ενώ περαιτέρω παρέχεται η δυνατότητα προσδιορισμού μειωμένου εμβαδού δια την πέραν των 1000 τετραγωνικών μέτρων επιφανείας και επιβάλλεται ελαττωμένος συντελεστής για το πέραν των 6000 τετραγωνικών μέτρων εμβαδόν (βλ. ΣτΕ 1603, 35-6/2017, 550/2016 πρβλ. επίσης αποφάσεις του ΔΕΕ της 16.7.2009, C-254/08, Futura Immobiliare srl Hotel Futura κλπ. κατά Commune di Casoria, της 18.12.2014, C-551/13, Società Edilizia Turistica Alberghiera Residenziale (SETAR) SpA κατά Comune di Quartu S. Elena, της 30.3.2017, C-335/16, VG Čistoća d.o.o. κατά Đuro Vladika και Ljubica Vladika).
Η
ως άνω ρύθμιση του νόμου αναφορικά με τον επιμερισμό της συνολικής
δαπάνης μεταξύ των υποχρέων δεν παραβιάζει την αρχή της
ανταποδοτικότητας και της ίσης μεταχείρισης. Τούτο διότι, εν πρώτοις, το
επίμαχο τέλος καταβάλλεται κατά νόμο για την κάλυψη όχι μόνον της
δαπάνης
αποκομιδής των απορριμμάτων που παράγουν οι κατοικίες και οι
επιχειρήσεις, αλλά και των δαπανών για την εν γένει καθαριότητα, καθώς
και τον φωτισμό των κοινοχρήστων χώρων των δήμων, υπηρεσίες οι οποίες,
πέραν των κατοικιών που κείνται στην περιφέρεια του οικείου δήμου,
εξυπηρετούν και την λειτουργία των εγκατεστημένων στην ίδια περιοχή
επιχειρήσεων και των προσώπων (προσωπικό, συνεργάτες, πελάτες) που αυτές
συγκεντρώνουν, περαιτέρω δε, τα θεσπισθέντα ως άνω από το ν. 25/1975
κριτήρια κατανομής της ανωτέρω συνολικής δαπάνης μεταξύ των υποχρέων,
ήτοι, κατ’ αρχήν, το εμβαδόν και το είδος της χρήσης των ακινήτων, είναι
αντικειμενικά και σχετίζονται/συναρτώνται, κατά κοινή πείρα, προς την
έκταση της χρήσης, μικρής ή μεγάλης, των σχετικών δημοτικών υπηρεσιών
(βλ. ΣτΕ 36/2017, 550/2016, πρβλ. ΣτΕ 3486, 1038/1980, 2064/1978,
4422/1977, 2823/1973, 1569/1990, επίσης ΣτΕ 3210/1981 και 4280/1980).
Στην
κρινόμενη περίπτωση, δια της υπ’ αριθμ. 27/2025 απόφασής του (ΑΔΑ:
6ΙΔ6ΩΚΖ- Υ04) το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ξηρομέρου καθόρισε τους
συντελεστές για τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού του έτους 2025 για την
αντιμετώπιση των δαπανών παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού.
Μεταξύ άλλων ορίστηκε: «(1) ΓΙΑ ΤΗ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΣΤΑΚΟΥ: - Στο ποσό των 2,00 €, γενικώς και αδιακρίτως, ανά τ.μ., για την Δημοτική Κοινότητα Αστακού, ως το έτος 2024, - Στο ποσό των 1,80 €, γενικώς και αδιακρίτως, ανά τ.μ., για τις υπόλοιπες Τοπικές Κοινότητες της Δ.Ε. αυτής, ως το έτος 2024.
(2) ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΛΥΖΙΑΣ - Στο ποσό των 1,80 €, γενικώς και αδιακρίτως, ανά τ.μ., για όλες τις Τοπικές Κοινότητες της Δ.Ε. Αλυζίας, ως το έτος 2024.
(3) ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΦΥΤΕΙΩΝ - Στο ποσό των 1,80 €, γενικώς και αδιακρίτως, ανά τ.μ., για όλες τις Τοπικές Κοινότητες της Δ.Ε. Φυτειών, ως το έτος 2024.
(4) ΕΙΔΙΚΟ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ - Την δημιουργία ειδικού τιμολογίου 1,20 € ανά τ.μ., για τις κάτωθι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες: α. Μονογονεϊκές Οικογένειες με ανήλικα τέκνα β. ΑΜΕΑ με ποσοστό αναπηρίας από και άνω των 80% με ετήσιο εισόδημα μικρότερο των 20.000 €, ως το έτος 2024 γ. Πολύτεκνες Οικογένειες με ετήσιο εισόδημα μικρότερο των 22.000 € και προσαύξηση κατά 2.000 € για κάθε τέκνο πάνω από τέσσερα τέκνα, ως το έτος 2024».
Δηλαδή
με την προσβαλλόμενη απόφαση καθορίστηκαν δύο διακριτές χρεώσεις ανά
κατηγορία ακινήτων ανάλογα με το αν μια οικία ή ένας επαγγελματικός
χώρος αντίστοιχα κείται εντός ή εκτός της δημοτικής κοινότητας Αστακού.
Οι επιβαλλόμενοι συντελεστές διαφέρουν δηλαδή ανά γεωγραφική περιοχή ως προς τις κατοικίες και τις εν γένει επαγγελματικές δραστηριότητες, παρότι αφορούν ίδιες κατηγορίες ακινήτων και χρήσεις. Έτσι, στην περίπτωση των τελών του έτους 2025 ο Δήμος προέβη στον καθορισμό συντελεστών όχι επί τη βάσει του κατά τα ανωτέρω νομίμου κριτηρίου της χρήσης των βαρυνομένων ακινήτων αποκλειστικά, αλλά επί τη βάσει -κατά κύριο λόγο- της τοποθεσίας αυτών (δημοτική κοινότητα).
Κατά το μέρος, όμως, που η εν λόγω απόφαση έκανε χρήση του ως άνω κριτηρίου της τοποθεσίας των ακινήτων, που δεν προβλέπεται στις προαναφερθείσες εξουσιοδοτικές διατάξεις του ν. 25/1975, ευρίσκεται εκτός των ορίων της παρασχεθείσας με αυτές νομοθετικής εξουσιοδότησης, ενώ, εξάλλου, η διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 25 του ν. 2539/1997, η οποία παρείχε εν μέρει έρεισμα σε μια τέτοια ρύθμιση υπό το σχέδιο «Καποδίστριας» (ν. 2539/1997), πάντως δεν ισχύει υπό το οργανωτικό σύστημα του Προγράμματος Καλλικράτη (ν. 3852/2010).
Για
τον λόγο αυτό, η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, με την οποία
καθορίστηκαν τέλη καθαριότητας και φωτισμού για το έτος 2025, είναι
ακυρωτέα. Δοθείσης δε της έκτασης των εν λόγω ρυθμίσεων, που
καταλαμβάνουν ευρύτατες κατηγορίες ακινήτων μέσα στην διοικητική
περιφέρεια του Δήμου, και, συνακόλουθα, των συνεπειών τους στην γενομένη
μεταξύ των υπόχρεων του επιδίκου τέλους κατανομή του κόστους των
δαπανών καθαριότητας και φωτισμού, η εν λόγω απόφαση είναι παράνομη στο
σύνολό της.
Τα
παραπάνω έχουν κριθεί και από το Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ’
αριθμ. 1384/2018 απόφασή του. Με την συγκεκριμένη δικαστική απόφαση
κρίθηκε ότι το δημοτικό συμβούλιο ΟΤΑ α’ βαθμού ενεργεί εκτός
νομοθετικής εξουσιοδότησης όταν καθορίζει τα δημοτικά τέλη καθαριότητας
και φωτισμού με βάση το γεωγραφικό κριτήριο, πράγμα που δεν είναι
νόμιμο. Έκρινε δε το Ανώτατο Ακυρωτικό ότι είναι τόσο σοβαρή η
πλημμέλεια αυτή που παρασύρει σε ακυρότητα το σύνολο της κανονιστικής
πράξης. Ακριβώς τις ίδιες πλημμέλειες εμφανίζει και η εδώ κρίσιμη
απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ξηρομέρου.
ΙΙ. ΠΑΡΑΝΟΜΗ Η ΠΑΡΑΛΕΙΨΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΩΝ
ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΕΙΣΠΡΑΞΕΩΝ
Όπως
προεκτέθηκε, το ενιαίο ανταποδοτικό τέλος έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα
και επιβάλλεται για παρεχόμενες από τους δήμους υπηρεσίες καθαριότητας
οδών, πλατειών και κοινόχρηστων εν γένει χώρων, περισυλλογής, αποκομιδής
και διάθεσης απορριμμάτων, κατασκευής και λειτουργίας κοινόχρηστων
αποχωρητηρίων, φωτισμού των κοινόχρηστων
χώρων, καθώς και για κάθε άλλη παγίως παρεχόμενη στους πολίτες δημοτική υπηρεσία ανταποδοτικού χαρακτήρα.
Δεδομένου
του ανταποδοτικού χαρακτήρα του εν λόγω τέλους, η σχετική απόφαση του
δημοτικού συμβουλίου, με την οποία καθορίζονται οι συντελεστές του
τέλους αυτού, πρέπει να αποβλέπει στην πραγματοποίηση εσόδων κατά βάση
ανάλογων προς τα προβλεπόμενα αντίστοιχα έξοδα της ως άνω δημοτικής
υπηρεσίας. Η αναλογία, ωστόσο,
αυτή εκφράζεται, όχι με την απόλυτη
ισοσκέλιση των δύο κονδυλίων (εσόδων - εξόδων), αλλά με μία κατά
προσέγγιση αναλογική μεταξύ τους σχέση, η οποία υπόκειται αναγκαία και
στις διαφοροποιήσεις από την επαλήθευση ή μη των προβλέψεων
(ΣτΕ 1384/2018, 609/2004).
Εξάλλου, για να είναι εφικτός ο έλεγχος της αναλογικής αυτής σχέσης, απαιτείται, κατά την έννοια των παραπάνω διατάξεων, η κανονιστική απόφαση, που προβλέπει τους συντελεστές του οικείου τέλους, να αιτιολογείται επαρκώς, είτε στο κείμενό της είτε με αναφορά σε συνοδεύοντα στοιχεία (ΣτΕ 739/2021, 1603/2017, 539/2017, 60/2010 επταμ., 3625/2006, 981/1992) και ειδικότερα στο μεν σκέλος των εσόδων να παρατίθενται συγκεκριμένα στοιχεία, βάσει επίκαιρων διαπιστώσεων, για το πραγματικό εμβαδόν των χώρων, κατά κατηγορίες και συνολικά, επί των οποίων υπολογίζονται οι συντελεστές, ώστε τα προβλεπόμενα έσοδα να ανταποκρίνονται με την μεγαλύτερη δυνατή προσέγγιση, δεδομένων των υπαρχουσών πράγματι επιφανειών, στις συνθήκες που υφίστανται κατά τον χρόνο λήψης της απόφασης περί καθορισμού των συντελεστών του εν λόγω τέλους, ενώ στο σκέλος των εξόδων να παρατίθενται ακριβή στοιχεία για τις επιμέρους δαπάνες που είναι αναγκαίες για την οργάνωση και λειτουργία των υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού, ώστε να απεικονίζονται τα ακριβή χρηματικά ποσά που είναι απαραίτητα προς κάλυψη των δαπανών αυτών κατά τον χρόνο λήψης της απόφασης, καθώς και οι κατά προσέγγιση προβλεπόμενες για τη χρονική περίοδο που αφορά το τέλος αυξήσεις αυτών (ΣτΕ 3850/1985, 3263/1982).
Διαφορετικά, αν δηλαδή στην απόφαση του δημοτικού συμβουλίου δεν περιλαμβάνεται διαπίστωση για την επικαιρότητα των στοιχείων που ελήφθησαν υπόψη για τον υπολογισμό των εμβαδών, βάσει των οποίων έγινε ο καθορισμός των συντελεστών και των εσόδων, καθώς και τα συγκεκριμένα κονδύλια για τις αναγκαίες δαπάνες, η απόφαση με την οποία θεσπίζεται η σχετική ρύθμιση είναι πλημμελώς αιτιολογημένη, η δε νομιμότητα της κανονιστικής απόφασης, από την άποψη της πληρότητας της αιτιολογίας μπορεί να ελέγχεται είτε ευθέως, κατόπιν άσκησης αίτησης ακύρωσης, είτε παρεμπιπτόντως από τα διοικητικά δικαστήρια κατά την εκδίκαση διαφορών από την επιβολή των τελών αυτών (ΣτΕ 1823/2016).
Περαιτέρω,
το εν λόγω τέλος επιβάλλεται τόσο για ηλεκτροδοτούμενους όσο και για μη
ηλεκτροδοτούμενους χώρους, κατά τα ειδικότερα αναφερόμενα στις κείμενες
διατάξεις, ειδικά δε για τους χώρους που στερούνται ηλεκτρικής
εγκατάστασης, το τέλος καθαριότητας και φωτισμού υπολογίζεται κατά τις
διατάξεις των άρθρων 21 και 22 του β.δ. της 24.9/20-10-1958 (βλ. άρθρο 3
του ν. 25/1975).
Στην κρινόμενη περίπτωση, από το περιεχόμενο της προσβαλλόμενης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ξηρομέρου προκύπτει ότι δεν παρατίθενται αναλυτικά και δεν προσδιορίζονται ανά κατηγορία, βάσει συγκεκριμένων επίκαιρων στοιχείων, τα αναμενόμενα έσοδα από την επιβολή των ένδικων τελών για το χρόνο που αφορά η εν λόγω απόφαση, καθώς αναφέρεται μόνο το συνολικό τους ποσό, το οποίο προσδιορίζεται στις 927.519,03 ευρώ, χωρίς ανάλυση ανά κατηγορία ακινήτων και χωρίς οποιαδήποτε αναφορά ως προς το υφιστάμενο, κατά το χρόνο λήψης της απόφασης, συνολικό πραγματικό εμβαδό των χώρων των κατά κατηγορία υπόχρεων, επί των οποίων υπολογίστηκαν οι συντελεστές, ώστε να καθίσταται δυνατό να ελεγχθεί ότι το εν λόγω προβλεπόμενο έσοδο ανταποκρίνεται με τη μεγαλύτερη δυνατή προσέγγιση, ενόψει των υπαρχουσών πράγματι επιφανειών, στις συνθήκες που υφίσταντο κατά το χρόνο λήψης της απόφασης.
Επιπρόσθετα, δεν περιλαμβάνεται στην προσβαλλόμενη απόφαση αναλυτική παράθεση του εμβαδού των χώρων κατά κατηγορίες, επί των οποίων επιβάλλεται ο εκάστοτε συντελεστής, ούτε μνημονεύεται το ποσό του τέλους που προβλέπεται να εισπραχθεί από την επιβολή του εκάστοτε συντελεστή (ΔΕφΑθ 1882/2014).
Ακόμη, στην προσβαλλόμενη απόφαση δεν μνημονεύονται οι επιφάνειες για τα μη ηλεκτροδοτούμενα και μη χρησιμοποιούμενα (κλειστά) ακίνητα, που, όμως, επιβαρύνονται με το επίδικο τέλος, ο συντελεστής του οποίου καθορίστηκε στο ίδιο ύψος με αυτόν που ισχύει για τους αντίστοιχους ηλεκτροδοτούμενους και χρησιμοποιούμενους χώρους, μέχρι την υποβολή δήλωση περί διακοπής ηλεκτροδότησης από τον εκάστοτε ενδιαφερόμενο.
Εξαιτίας
της έλλειψης αυτής, δεν μπορεί να ελεγχθεί αν τα προβλεπόμενα έσοδα της
οικείας δημοτικής υπηρεσίας ανταποκρίνονται στις συνθήκες που πράγματι
υφίσταντο κατά τον χρόνο λήψης της ως άνω απόφασης και, συνακόλουθα, αν ο
καθορισμός των συντελεστών του τέλους στο ύψος που προέκρινε το
Δημοτικό Συμβούλιο οδηγεί στον επιμερισμό του εν λόγω βάρους μεταξύ των
υποχρέων αναλόγως του βαθμού χρήσης τωνπαρεχόμενων υπηρεσιών από αυτούς
(ΔΕφΤριπ 40/2020, 379/2019). Επομένως, η προσβαλλόμενη απόφαση είναι
ακυρωτέα και για αυτούς τους λόγους.
ΙΙΙ. ΠΑΡΑΝΟΜΗ Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗ ΕΛΛΕΙΠΟΝΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΑΠΟ ΤΡΙΤΕΣ ΠΗΓΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Έχει
κριθεί (ΣτΕ 649/2022) ότι ενόψει της επιβαλλόμενης σχέσης αντιστοιχίας
μεταξύ των προβλεπόμενων στον προϋπολογισμό κάθε δήμου κονδυλίων εξόδων
και εσόδων των δημοτικών υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού, οι
διατάξεις, με τις οποίες ανατίθενται στα
δημοτικά συμβούλια ο
καθορισμός των συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους, πρέπει να
ερμηνευθούν σε συμφωνία με την ισχύουσα (δημοτική) νομοθεσία [βλ.,
μεταξύ άλλων, άρθρα 156 του ν. 3463/2006 (Α΄ 114), 77 του ν. 4172/2013
(Α΄167), 33, 49 και 64 του ν. 4270/2014 (Α΄143)], κατά την οποία οι
προϋπολογισμοί των δήμων πρέπει να συντάσσονται κατ’ έτος για το επόμενο
έτος σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, της
διαφάνειας και της ειλικρίνειας και να είναι ρεαλιστικοί και
ισοσκελισμένοι, ώστε η σχετική
απόφαση να ερείδεται και να
ανταποκρίνεται σε επικαιροποιημένα στοιχεία του προϋπολογισμού του
οικείου δήμου για το συγκεκριμένο έτος με στόχο την κάλυψη πραγματικών
και αναγκαίων για την εύρυθμη λειτουργία των ανταποδοτικών υπηρεσιών
δαπανών (πρβλ. ΣτΕ 539/2017).
Επομένως, ενόψει των ανωτέρω, η απόφαση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου για τον καθορισμό του ύψους των ανταποδοτικών τελών πρέπει να αιτιολογείται επαρκώς, είτε στο κείμενό της, είτε με αναφορά στα στοιχεία που τη συνοδεύουν, με την παράθεση, βάσει επικαίρων διαπιστώσεων και συγκεκριμένων στοιχείων, των προβλεπομένων εσόδων και εξόδων για τις παρεχόμενες υπηρεσίες κατά το έτος στο οποίο αφορά η απόφαση αυτή, τα δε έσοδα πρέπει να είναι ισοσκελισμένα προς τα έξοδα, ώστε να μην δημιουργούνται ελλείμματα ή πλεονάσματα, η ύπαρξη των οποίων δεν είναι κατ' αρχήν συμβατή προς την αρχή της ανταποδοτικότητας.
Εξάλλου,
έχει κριθεί (ΔΠρΧαν 441/2018) ότι ως έσοδα κατά την έκδοση της
κανονιστικής απόφασης καθορισμού τελών δεν μπορεί νανυπολογίζονται ποσά
που δεν προκύπτουν ως έσοδα από την παροχή αυτών των ανταποδοτικών
υπηρεσιών, διότι αυτό κείται εκτός της νομοθετικής εξουσιοδότησης του
άρθρου 20 του ν. 2539/1997 η παροχή εξουσιοδότησης προς τα οικεία
δημοτικά ή κοινοτικά συμβούλια.
Στην κρινόμενη περίπτωση, η προσβαλλόμενη απόφαση αναφέρει επί λέξει: «Η διαφορά εσόδων – εξόδων ύψους 1.011.291,86 € (2.038.810,89 δαπάνες 2025– 927.519,03 έσοδα ανταποδ. ) θα καλυφθεί: α) από ποσό ύψους 423.250 €, από επιχορηγήσεις του ΟΑΕΔ συμμετοχής στα Προγράμματα , ως ο Πίνακας ΙΙ, και ειδικά: 1) μακροχρονίων ανέργων 55-67 (ΚΑ Εσόδων 4319.001) ύψους 305.250€ και 2 ) ωφελουμένων με αναπηρία (Κ.Α. εσόδων 4319.002) ύψους 118.000 € β) από ποσό συνολικού ύψους 82.932,50, και συγκεκριμένα από επιχορήγηση του ΥΠ.ΕΣ.: 1) έτους 2025 ύψους 56.699,05, για δαπάνες κάλυψης αποκομιδής απορριμμάτων οδικών δικτύων αρμοδιότητας περιφερειών (Κ.Α. Εσόδων 0619.001) και 2) από υπόλοιπο του έτους 2024 ύψους 26.233,45 αντίστοιχης επιχορήγησης (χρηματικό υπόλοιπο -Κ.Α. ΕΣ. 5113.002), ως ο Πίνακας IV, και γ) από ποσό ύψους 585.109,36 € από διάφορα τακτικά έσοδα του Δήμου μας, ως ο Πίνακας ΙΙΙ …».
Δηλαδή από την σχέση εσόδων εξόδων που υπολογίζει ο Δήμος προκύπτει αδιαμφισβήτητα έλλειμμα 1.011.291,86 ευρώ, το οποίο υπολογίζεται να καλυφθεί εν πολλοίς από άσχετες, τρίτες πηγές που δεν αποτελούν έσοδα από την παροχή των ανταποδοτικών υπηρεσιών της καθαριότητας και του φωτισμού (ιδίως από επιχορηγήσεις του ΟΑΕΔ ύψους 423.250 ευρώ και από διάφορα τακτικά έσοδα του Δήμου ύψους 585.109,36 ευρώ).
Αυτή
όμως η επιλογή, η οποία σε καμμία περίπτωση δεν διασφαλίζει την
προβλεπόμενη σχέση αναλογίας, δεν έχει κανένα έρεισμα στην κείμενη
νομοθεσία και κείται εκτός της νομοθετικής εξουσιοδότησης που
αναγνωρίζει ο νομοθέτης στο Δημοτικό Συμβούλιο, με συνέπεια την
παρανομία της προσβαλλόμενης απόφασης και για τον λόγο αυτόν.
ΙV. ΠΑΡΑΝΟΜΗ Η ΠΑΡΑΛΕΙΨΗ ΚΛΗΤΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΕΔΡΩΝ
ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΛΗΨΗ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ, ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΕΡΕΙΔΕΤΑΙ Η ΠΡΟΣΒΑΛΛΟΜΕΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
Σύμφωνα
με το άρθρο 75§8 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει μέχρι σήμερα ιδίως μετά
την τροποποίησή του από το άρθρο 77 του ν. 4555/2018, «στις συνεδριάσεις
των επιτροπών, όταν συζητούνται θέματα που αφορούν δημοτική κοινότητα ή
δημοτικές κοινότητες του δήμου, προσκαλούνται υποχρεωτικά και οι
πρόεδροι των συμβουλίων ή οι πρόεδροι των αντίστοιχων κοινοτήτων, οι
οποίοι δικαιούνται να λαμβάνουν τον λόγο».
Με
την εν λόγω διάταξη καθιερώνεται η υποχρέωση πρόσκλησης των Προέδρων
των δημοτικών κοινοτήτων, όταν συζητείται θέμα της κοινότητάς τους, ως
ουσιώδης τύπος της διοικητικής διαδικασίας που
κατατείνει στην αποτελεσματική εφαρμογή της δημοκρατικής αρχής κατά την διαδικασία λήψης των αποφάσεων της Δημοτικής Επιτροπής.
Με τον τρόπο αυτόν διασφαλίζονται ουσιώδη δικαιώματα των πολιτών και των εκλεγμένων αντιπροσώπων τους, οι οποίοι δύνανται να θέτουν υπόψη της Δημοτικής Επιτροπής τα στοιχεία και τις πληροφορίες, που κρίνουν ως σημαντικά, πριν την λήψη της εκάστοτε απόφασης που αφορά στην δημοτική τους κοινότητα.
Η
υποχρέωση επαναλαμβάνεται και στην υπ’ αριθμ. 303/2024 εγκύκλιο του
Υπουργείου Εσωτερικών (ΑΔΑ: Ψ2ΞΝ46ΜΤΛ6-Χ03), που αφορά στα θέματα
λειτουργίας της Δημοτικής Επιτροπής, με την ρητή αναφορά (σημείο Γ.3 –
σελίδα 11) ότι, σε περίπτωση μη κλήτευσης του Προέδρου της οικείας
Κοινότητας, η οικεία συνεδρίαση δεν είναι νόμιμη.
Στην κρινόμενη περίπτωση, η προσβαλλόμενη απόφαση ερείδεται επί της υπ’ αριθμ. 90/2025 απόφασης της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου Ξηρομέρου. Παρότι η λήψη της προσβαλλόμενης απόφασης αφορά όλες τις δημοτικές κοινότητες του Δήμου και δη αυτήν του Αστακού, την οποία επιβαρύνει περισσότερο συγκριτικά με τις υπόλοιπες, εντούτοις, όπως προκύπτει από την υπ’ αριθμ. πρωτ. 3066/19-03-2025 πρόσκληση της Δημοτικής Επιτροπής για την συγκεκριμένη συνεδρίαση της 23-03-2025, κατά την οποία ελήφθη η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής, επί της οποίας ερείδεται η προσβαλλόμενη, κανένας πρόεδρος δημοτικής κοινότητας και δη η πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας Αστακού, Αρετή Γριτσίπη, δεν κλήθηκε να παραστεί κατά την οικεία συνεδρίαση κατά παράβαση του άρθρου 75§8 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, και βέβαια δεν ήταν παρόντες κατά την λήψη της οικείας απόφασης.
Αυτά επιβεβαιώνονται σαφώς από το σώμα της προσβαλλόμενης απόφασης,όπου αναφέρονται οι συμμετέχοντες στην συνεδρίαση, στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνεται κανένας πρόεδρος, ενώ δεν υφίστανται αποδεικτικά κλήτευσης των προέδρων προς απόδειξη του αντιθέτου.
Κατά τούτο, η προσβαλλόμενη απόφαση είναι ακυρωτέα, διότι ερείδεται επί παράνομης απόφασης της Δημοτικής Επιτροπής, το κύρος της οποίας ελέγχεται επ’ ευκαιρία της προσβολής της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου, αφού η τελευταία απόφαση είναι προϊόν σύνθετης διοικητικής ενέργειας.
Έτσι,
αν και η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής έχει απωλέσει την αυτοτέλειά
της και την εκτελεστότητά της και έχει ενσωματωθεί στην τελική απόφαση,
που προσβάλλεται με την παρούσα, εντούτοις κατά την έρευνα της
νομιμότητάς της προσβαλλόμενης απόφασης είναι δυνατός ο έλεγχος και
λόγων ακύρωσης που αναφέρονται σε πλημμέλειες των ενδιάμεσων πράξεων,
όπως η απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής.
Επειδή η παρούσα ασκείται
νόμιμα και εμπρόθεσμα, δεδομένου ότι έλαβα πλήρη γνώση της
προσβαλλόμενης απόφασης και της αιτιολογίας της στις 27-03-2025 μέσω
ανάρτησής της στον ιστότoπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», δεν έχει παρέλθει δε
δεκαπενθήμερο έκτοτε.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
(και με τη ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματος και αξιώσεώς μου)
ΖΗΤΩ:
Να γίνει δεκτή η παρούσα προσφυγή. Να ακυρωθεί η υπ’ αριθμ. 27/2025
απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του ΟΤΑ α’ βαθμού με την επωνυμία
«ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ» για τους στο ιστορικό αναλυτικά αναφερόμενους λόγους
και αιτίες.
Αστακός, την 27 η Μαρτίου 2025
Ο Προσφεύγων
Να βγουν τα ονόματα αυτών που χρωστούν. Τίποτα παραπάνω. Και ας μην εκπεσουν. Δε βλέπω κινητικότητα απ τν αντιπολίτευση και ανησυχώ.ειδωμεν
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα κανει τι η αντιπολίτευση ρε μεγάλε ;Ειναι θέμα αποκεντρωμένης ..
ΔιαγραφήΔημαρχε βγαλε τα ονοματα σε οσους χρωστουν τωρα μην παιζεις αλλο με την κοσμο
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικά δεν θέλω τη δημοσιοποίηση των ονομάτων που χρωστούν είναι παραβίαση προσωπικών δεδομένων. Εσείς που την ζητάτε θα θέλατε να γίνει κάτι αντίστοιχο σε εσάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο καλύτερο είναι να τους ενημερώσει ο Δήμαρχος και να παραιτηθούν. Δεν γίνεται να ζητούν την ψήφο μας άνθρωποι που δεν είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Πώς περιμένουμε να είναι σε ζήτημα του Δήμου.