Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ξηρόμερο – «Μαναστράκια»: Μνημονικός τόπος κτηνοτροφίας…

 Ξηρόμερο – «Μαναστράκια»: Μνημονικός τόπος κτηνοτροφίας… 

Γράφει: η Δρ Μαρία Ν. Αγγέλη

ΤΟΠΩΝΥΜΙΟ: Τα «Μαναστράκια» είναι ένα μικρό τοπωνύμιο στην περιοχή του Μαχαιρά Ξηρομέρου. Δεν θα το βρει κανείς σε χάρτες ή λεξικά. Υπάρχει χαραγμένο στη μνήμη των ανθρώπων του τόπου.

Η λέξη ίσως έχει ρίζα από τη λέξη μοναστήρι ή μαναστήρι, όπως το λένε στο Ξηρόμερο. Για παράδειγμα χρησιμοποιούν την παροιμιακή φράση: «Το μαναστήρι νάναι καλά κι από καλογέρους χίλιους!».

Ακόμη και σε στίχο στο μοιρολόγι αναφέρεται: «να πας κι απ’ άλλες εκκλησιές κι απ’ άλλα μαναστήρια…».

Σκέφτομαι ότι μεταφορικά η στάνη είναι «μαναστήρι», αφού στον χώρο της βρίσκουν φιλοξενία κάθε λογής άνθρωποι, όπως συμβαίνει πραγματικά στα μοναστήρια. Αξίζει να αναφέρουμε, ότι οι τσοπάνηδες φιλοξένησαν και στήριξαν τους κλέφτες και αρματωλούς κατά την Επανάσταση του 1821.

«Οι τσοπάνηδες στα χρόνια της Επανάστασης του 1821 εκδήλωσαν συμπαράσταση και φιλοξενία στους κλέφτες και αρματωλούς. Στις στάνες τους βρήκαν ένα χώρο να ακουμπήσουν και ένα ζεστό φαγάκι για να τονωθούν και να συνεχίσουν την πορεία τους. Ο φιλέλληνας, Claude Fauriel γράφει: «Η ανάγκη, ένα παρόμοιο σχεδόν μίσος για τους Τούρκους, τους κοινούς καταπιεστές, έκανε να υπάρχουν σχέσεις αδελφικές και φιλία ανάμεσα στους βοσκούς και τους κλέφτες. Ετούτοι δεν πείραζαν καθόλου τα κοπάδια τους, κι εκείνοι κρατούσαν μυστικό ό, τι μπορούσαν να ξέρουν για τους καταυλισμούς και τις πορείες τους…».

Η ατομική και συλλογική μνήμη διασώζει την σημαντική προσφορά των τσοπάνηδων στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής. Έσωσαν  κόσμο από την πείνα:

«Ο ξηρομερίτης ιστοριογράφος Αλέξανδρος Θ. Κυριαζής  σε ένα σχεδόν αυτοβιογραφικό κείμενο γράφει: «Άλλοι πάλι χωριανοί μας που είχαν ζώα, πρόβατα, γίδια, και ήταν πολλοί αυτοί, δεν δυσκολεύτηκαν στη μαύρη αυτή περίοδο να δείξουν την αλληλεγγύη τους σε πολλούς από εμάς με ό, τι μπορούσαν. Τους μνημονεύω και θαυμάζω τον ψυχικό τους κόσμο κάθε φορά που έρχομαι στις στιγμές εκείνες». Ο ίδιος σε σχετική συζήτηση μου είπε: «Μας μοίραζαν ένα μπακράτσ’ γάλα. Μας στέλνανε δυο πατσούλες. Λίγο είναι αυτό;» (Μ. Ν. Αγγέλη, Κτηνοτροφικά του Ξηρομέρου,  Αγρίνιο 2022, σελίδες 23-24).

Με αυτές τις μαρτυρίες, μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί δόθηκε αυτό το όνομα στον συγκεκριμένο τόπο.

Ίσως, το τοπωνύμιο να υποδηλώνει και την παρουσία ιερού χώρου. Δεν βρέθηκαν, βέβαια, ίχνη μοναστηριού ή εκκλησίας.

Μνημονικός τόπος κτηνοτροφίας: Στα Μαναστράκια είχαν τη στάνη τους διάφοροι τσοπάνηδες από τον Μαχαιρά. Η συλλογική μνήμη διασώζει τη στάνη του Γεωργίου Κουβέλη «Πλιάκου», τη στάνη του Σπύρου Μπιτσώρη «Σπλιά» και τελευταία τη στάνη του Νικολάου Αγγέλη «Χαντζάρα», ο οποίος έχει αφήσει έντονο το αποτύπωμά του στον τόπο αυτό:

«Ο Ν. Αγγέλης, με καταγωγή από τα Βλυζιανά Ξηρομέρου, μετοίκησε στον Μαχαιρά. Επέλεξε τότε να στήσει τα μαντριά του, «κατοικιά» του μεγάλου γιδοκόπαδου που είχε, στα Μαναστράκια. Ήταν ένα μέρος που πληρούσε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για τα ζώα τα οποία θα φυλάσσονταν εκεί. 

Απείχε από το χωριό περίπου  μισή ώρα δρόμο. Υπολογίζω την απόσταση που κάναμε με τα πόδια και όχι με αυτοκίνητο. Ακολουθούσαμε ένα ανηφορικό μονοπάτι που μας έβγαζε σε ένα πλάτωμα. Εκεί στο πάνω  επικλινές μέρος ήταν τα μαντριά.

 Ο πατέρας έκανε αυτή τη διαδρομή καθημερινά πρωί και βράδυ. Είχε φτερά στα πόδια τότε. Έφευγε σαν ζαρκάδι, όπως μου είχε πει, μετά από χρόνια, ο ιερέας Κ. Σιάσος που με συνάντησε στο Αγρίνιο… 

Η μάνα και εμείς τα παιδιά κάναμε αυτό το δρομολόγιο με το γάιδαρο ή και πεζοί. Ο αδελφός μου σχεδόν πετούσε! Εγώ βάδιζα πιο αργά και με λιγότερο ενθουσιασμό. Είναι αλήθεια, πως δεν ένιωθα πολύ δεμένη  με τα ζώα. Προτιμούσα να μένω σπίτι, να αναλαμβάνω δουλειές του νοικοκυριού και κυρίως να διαβάζω…

Ο τσοπάνης είχε την ανάγκη να κατασκευάσει ένα ξύλινο χώρο, «κατοικιό», για να στεγάσει τα ζώα. Μέσα σ’ αυτό το χώρο τα κλείνει για να τα προστατεύει από τις καιρικές συνθήκες και από τα «ζουλάπια», τα τσακάλια, τους λύκους κ.λπ.

Ο τόπος, το ίδιο το περιβάλλον καθοδηγούν τον τσοπάνη που και με τι υλικά θα το φτιάξει. Η επιλογή του χώρου δεν ήταν τυχαία. Έπρεπε ο τόπος να είναι στραγγερός, απάγκιος και προσήλιος, να μην τον δέρνουν οι βροχές και οι αέρηδες του χειμώνα και να στραγγίζουν εύκολα τα νερά της βροχής. Επίσης να το βλέπει ο ήλιος. Έπρεπε δηλαδή να εξασφαλίζει τις ευνοϊκές συνθήκες διαβίωσης και ασφάλειας των ζώων.

Ο πατέρας, όπως και κάθε τσοπάνος, έβγαζε νοερά τα σχέδια για να κατασκευάσει τρία μαντριά: Γαλαρομάντρι, ψιμαδομάντρι και στερφομάντρι.

Eπίσης, μια καλύβα για τον ίδιο και την οικογένειά του. Υπήρχαν τα σχέδια του «αρχιτέκτονα τσοπάνη» πάνω στα οποία ο ίδιος, σε συνεργασία με άλλους τσοπάνηδες, κατασκεύαζε τα μαντριά»(Μ. Ν. Αγγέλη, ό. π. σελ 61-63).

   Η ζωή του τσοπάνη της εποχής εκείνης ήταν δύσκολη. Με ήλιο και βροχή οδηγούσε το κοπάδι για βοσκή, στα βοσκοτόπια του Ξηρομέρου… Έχει χαραχτεί βαθιά στη μνήμη μου η τσοπάνικη σκληρή ζωή του πατέρα μου! Στη μνήμη του αφιέρωσα το βιβλίο μου με τίτλο: «Κτηνοτροφικά του Ξηρομέρου».

Μαναστράκια, χώμα, ξύλα και πέτρες: Τα απομεινάρια μιας άλλης εποχής

 

Σήμερα (2025) ελάχιστες μάντρες, σκόρπιες πέτρες μιας καλύβας, δυο γαλακτοδοχεία στο χώμα μαρτυρούν πως κάποτε στα Μαναστράκια υπήρξε ζωή.

Τα Μαναστράκια μπορεί να μην γράφτηκαν σε βιβλία ή χάρτες, όμως για μένα και τον αδελφό μου κυρίως,  και για όσους θυμούνται αυτό το τοπίο, είναι ένα τοπωνύμιο Ψυχής! Ένας τόπος Ιερός! Τον άγιασε ο ιδρώτας, ο μόχθος, ο πόνος του Πατέρα και της Μάνας, που στάθηκε δίπλα του.

Αυτός ο τόπος, κάθε φορά που τον επισκεπτόμαστε, σαν προσκύνημα στα χνάρια των γονιών μας, μιλάει εκκωφαντικά, με τη σιωπή του…

Αφηγείται ιστορίες και βιώματα του Πατέρα… Χαρές και λύπες της τσοπάνικης ζωής…

Ψιθυρίζει  χαρακτηριστικές φράσεις του:

«όποιος έχει ζωντανά είναι ζωντανός»,

«εμείς δεν πεινάσαμε στην Κατοχή»,

«της γίδας το ’να μαστάρι βγάζει γάλα κι τ’ άλλο φαρμάκι!»,

«Μαρία, τη βλέπεις την τυραγνία! Θέλεις να μάθεις γράμματα; Η να κάτσεις εδώ;».

Η μνήμη είναι ένας τόπος που δεν κατεδαφίζεται…

Θα κλείσω την αναφορά μου σε αυτόν τον ευλογημένο τόπο, στο τοπωνύμιο της καρδιάς μας, με λίγες αράδες που ήρθαν αυθόρμητα στη σκέψη μου, όταν, μετά από χρόνια, τον επισκέφτηκα:

Η στάνη

Σαν παίρνω τον ανήφορο βγαίνω στα Μαναστράκια

Εκεί ήταν η στάνη μας, ήταν τα μαντριά μας

Κοιτώ δεξιά, κοιτώ ζερβά, τίποτα δεν υπάρχει

Πάνε τα τρία μαντριά, χάθηκε η καλύβα

Ξυλόπλεχτα, κρουστόπλεχτα, από μαστόρων χέρια

Παίρνει στο διάβα η ζωή κοπάδια και τσοπάνους

Πέτρες, σύρματα και πρόγκες βρίσκω τώρα στη μεριά

Kάτω σε μια πέτρα σκύβω με ευλάβεια πολλή

Νοιώθω πάνω τον ιδρώτα του ξωμάχου που μοχθεί

Άκρα απλώνεται σιγή, έρημος τόπος τώρα

Για μια στιγμή σαν άκουσα τον έρμο τον πατέρα

-«Ρημάξανε τα διάσελα και του βουνού οι στράτες

Είστε καλά, παιδιά μ’ εσείς, βλέπω και καμαρώνω

Είναι και η μάνα σας εδώ, χαιρετισμούς σας στέλνει

Φιλιά να δώσεις στα παιδιά, τ’ αγαπητά αγγόνια»

Απρόσμενη συνάντηση, μου γλύκανε τη μέρα

Κρατώ στα χέρια τη στοργή, τον λόγο στην καρδιά μου

Παίρνω και πάλι το στρατί και στο χωριό γυρίζω

Δίπλα στο τζάκι κάθομαι κι απάνω οι γονείς μου

Θέλω μολύβι και χαρτί, τι είδα για να γράψω…

Στη μνήμη του Πατέρα μου, Νικολάου Δ. Αγγέλη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΓΟΝΕΩΝ ΓΙΑΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΟΥΚΕΙΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

  Ενημέρωση από τον σύλλογο   Γονέων και κηδεμόνων Δημητρουκειου δημοτικού σχολείου του Δήμου Ξηρομέρου. Αγαπητοί γονείς , κηδεμόνες και συμπολίτες. Με βαθιά ανησυχία σας ενημερώνουμε  ότι σύμφωνα με τη χθεσινή απόφαση του Υπουργείου Παιδείας το   Δημητρουκειου δημοτικό σχολείο υποβαθμίστηκε από τριθέσιο σε διθέσιο από το σχολικό έτος 2025 -2026. Η απόφαση αυτή προκαλεί έκπληξη και απογοήτευση, καθώς έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πραγματικότητα που επικρατεί στο σχολείο μας. 👉 Την επόμενη σχολική χρονιά αναμένεται αύξηση του αριθμού των μαθητών, γεγονός που επιβεβαιώνει την αναγκαιότητα διατήρησης της σημερινής δομής του σχολείου. 👉 Η υποβάθμιση φέρνει συγχωνεύσεις τμημάτων με αποτέλεσμα να μειώνεται η ποιότητα της εκπαίδευσης (3 τάξεις μας σε μια αίθουσα)   δυσχεραίνοντας το έργο των δασκάλων και την   εξατομικευμένη διδασκαλία.   Η συγκεκριμένη απόφαση με τον τρόπο που πάρθηκε δεν λαμβάνει υπόψη ούτε καν τις ψυχικές και εκπαιδευτι...

Συνέχεια της δικαστικής διαμάχης για τον αείμνηστο Πυθαγόρα Σαμαρά- «Κίνδυνος» για την υστεροφημία του!

   agriniosite.gr Ούτε ένα, ούτε δύο αλλά 11 χρόνια μετά την έναρξή της, η δικαστική διαμάχη μεταξύ της Κωνσταντίνας Σαμαρά (σύντροφος – σύζυγος επί 28 έτη) του εκλιπόντος πρώην Δημάρχου Ξηρομέρου και κορυφαίου επιχειρηματία της περιοχής, Πυθαγόρα Σαμαρά, με μέλη της οικογένειας, καλά κρατεί.  Η  Κωνσταντίνα Σαμαρά έχει φέρει αρκετές φορές στην δημοσιότητα την υπόθεση με προσωπικές αναρτήσεις της στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και με παρουσία σε ΜΜΕ. Η διαμάχη πρόκειται να αναβιώσει διαφορές με πλούσιο παρελθόν και η στήλη δεν έχει καμία πρόθεση να υπεισέλθει στην νομική ουσία της υπόθεσης.  Είναι όμως αν μη τι άλλο άκομψο, ενώ σε λίγο διάστημα συμπληρώνονται 4 χρόνια από τον θάνατό του, ο Πυθαγόρας Σαμαράς να έχει περάσει στην ιστορία ως ένας δήμαρχος που είχε εκλεγεί κι έπαιρνε αποφάσεις, στην περίοδο μετά την εκλογή του το 2011 και έως το τέλος της θητείας του το 2014, υπό το κράτος άνοιας!  Θα πρέπει να θεωρηθεί δηλαδή άκυρη μια ολόκληρη πε...

ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ MYTIKAPRESS ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Ν.ΠΑΝΤΑΖΗ

Αντιπαράθεση επιχειρημάτων είχαμε σήμερα ανάμεσα στο τοπικό blog "Mυτικαςpress"  και τον ανεξαρτητο δημοτικό σύμβουλο κ. Αποστολο Πανταζή .  Αφορμή αποτέλεσε ένα άρθρο του τοπικού blog για τη  σημαντική διαβούλευση που έγινε τη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου στον Αστακό, με θέμα την ενημέρωση από το Τεχνικό Σύμβουλο  της τουριστικής υποδομής της μαρίνας του Αστακού που σύντομα θα ξεκινήσει η υλοποίηση της. . Στο άρθρο γίνεται εκτενή αναφορά  στο ιστορικό του έργου και συγκεκριμένα  ότι πρόκειται για ένα οραματικό έργο που έρχεται από το μακρινό 2006 επί Δημαρχίας του αείμνηστου Πυθαγόρα Σαμαρά,αλλά και ανάλυση του φυσικού αντικειμένου του έργου   Έναυσμα της αντιπαράθεσης υπήρξε η αναφορά στο άρθρο  ότι  ήταν Ομαδικά απούσα η αντιπολίτευση του Δήμου Ξηρομέρου Apostolis Pantazis 8 Οκτωβρίου 2025 στις 11:09 μ.μ. Καλησπέρα αγαπητέ συμπατριώτη Βασίλη, Όντως απούσα η αντιπολί...

απομακρύνθηκε ιστορικό περίπτερο στον Αστακό...

  Μετά από επικοινωνία και συνεργασία με την οικογένεια Κακκαβά και τον ΔΕΔΔΗΕ απομακρύνθηκε το ιστορικό περίπτερο στον Αστακό στην γωνία Αρχιμανδρίτη Ιεροθέου Τριφύλλη & Βασιλέως Παύλου. πηγή Giannis Triantafillakis

Φυτείες Ξηρομέρου: Εκκενώθηκαν τα σπίτια δίπλα στον «κρατήρα» - Που θα φιλοξενηθούν οι κάτοικοι

Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Γιάννη Τριανταφυλλάκη στο «Δυτικά FM 92,8»:  Ανάστατοι είναι οι κάτοικοι στις Φυτείες Ξηρομέρου μετά την καθίζηση του εδάφους    μέσα σε κατοικημένη περιοχή. Τα σπίτια που εφάπτονται με τον «κρατήρα» εκκενώθηκαν. Εν αναμονή της έλευσης γεωλόγου από την Πρέβεζα, ο Δήμος Ξηρομέρου ζήτησε από τους κατοίκους που βρίσκονται ακριβώς δίπλα από το επικίνδυνο σημείο να απομακρυνθούν εκφράζοντας την προθυμία αυτοί να φιλοξενηθούν σε ξενοδοχείο.  Επειδή, όπως σημείωσε ο δήμαρχος Ξηρομέρου στο  «Δυτικά FM 92,8», υπάρχει ακόμα ανθρωπιά, είναι υπαρκτή η  διάθεση από συγχωριανούς τους να τους φιλοξενήσουν εκείνοι στα σπίτια τους, για να μην απομακρυνθούν από την περιοχή. Ωστόσο, η κατάσταση είναι ακόμα ρευστή και κανείς δεν γνωρίζει πώς θα εξελιχθεί το επικίνδυνο γεωλογικό φαινόμενο. Υπ' αυτήν την έννοια, όλο το χωριό των 1.200 κατοίκων (με βάση την τελευταία απογραφή) περιμένει τους ειδικούς ευελπιστώντας παράλληλα ότι η κατάσ...

Η Ομάδα Έρευνας και Διάσωσης (ΕΟΕΔ RESCUE / Τeam Astakos ) Ε υ χ α ρ ι σ τε ί Θ ε ρ μ ά τον Επιχειρηματία κ. Αποστόλη Πανταζή και την σύζυγο του κα ‘Αννυ Μπακομιχάλη – Πανταζή

    Αστακός, 10 Οκτωβρίου 2025 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Η Ομάδα Έρευνας και Διάσωσης (ΕΟΕΔ RESCUE / Τeam Astakos ) Ε υ χ α ρ ι σ τε ί Θ ε ρ μ ά  τον Επιχειρηματία κ. Αποστόλη Πανταζή και την σύζυγο του κα ‘Αννυ Μπακομιχάλη – Πανταζή για την σημαντική οικονομική χορηγία τους προς την ομάδα μας των απολύτως απαραίτητων μέσων διάσωσης [ Φορείο Μεταφοράς - τύπος Apollo II και πλήρους σετ σανίδας ακινητοποίησης Α' Βοηθειών]. Η εν λόγω χορηγία θα συμβάλλει αποτελεσματικά στην επίτευξη του σκοπού της Ομάδας μας .   Εκ μέρους της ΕΟΕΔ RESCUE ( Τeam Αστακού) ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Κ. ΦΡΑΙΜΗΣ    ΕΟΕΔ RESCUE �_ Astakos Team

Ιωάννα Βουκελάτου: μαρίνα Αστακού - προς αποκατάσταση της αλήθειας

  Με αφορμή πρόσφατα δημοσιεύματα σε τοπικά blogs περί ολοκληρωτικής απουσίας της αντιπολίτευσης από τη δημόσια διαβούλευση για τη μαρίνα Αστακού - και προς αποκατάσταση της αλήθειας - δηλώνω ότι ήμουν παρούσα στην εν λόγω διαβούλευση ως εκπρόσωπος της μείζονος αντιπολίτευσης στο Λιμενικό ταμείο και την Τοπική Κοινότητα Αστακού. Με εκτίμηση Ιωάννα Βουκελάτου

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΓΕΩΛΟΓΙΚΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΣΤΙΣ ΦΥΤΕΙΕΣ(φωτο)

Με το πρώτο φως της ημέρας φάνηκε το μέγεθος μιας νέας επικίνδυνης καθίζησης του εδάφους, με δημιουργία κρατήρα που σημειώθηκε εντός της κοινότητας Φυτειών ,δίπλα σε κατοικίες. Από τις πρώτες πρωινές ώρες βρίσκεται προσωπικό του δήμου με αιρετούς στο σημείο, όπου απομονώθηκε και αναμένεται τεχνικό κλιμάκιο για να εκτιμήσει την κατάσταση  Ο Δήμος Ξηρομέρου ,από την πρώτη στιγμή , βρίσκεται σε επικοινωνία με το Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ) και την Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΔΑΕΦΚ) . mpampini.in

ΗΡΑΚΛΗΣ ΑΣΤΑΚΟΥ: ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ...

  👉 Έτοιμο και το τέρμα.  👉 Επιδιορθώθηκε και τοποθετήθηκε.  👉 Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον δήμαρχο Γιάννης Τριανταφυλλάκης και το Δήμο για την πολύτιμη βοήθεια τους.

Πώς έγινε το Καραμούζειο Γυμνάσιο και ο «πόλεμος» Αστακού-Κατουνας

Πώς έγινε το Καραμούζειο Γυμνάσιο και ο «πόλεμος» Αστακού-Κατουνας Γράφει η Αλέκα Κατσάνου Οι περισσότεροι Αστακιώτες γνωρίζουμε ότι το Καραμούζειο Γυμνάσιο Αστακού είναι δωρεά του γυμνασιάρχη Γεώργιου Καραμούζη, ο οποίος αποταμίευε σε όλη του τη ζωή έχοντας αυτό το σκοπό.  Λιγότεροι, όμως, γνωρίζουν πόσο σπαρτιατικά ζούσε, τόσο λιτά που μετρούσε ακόμα και τις ελιές που αγόραζε για να φάει, αφού ο μισθός του εκπαιδευτικού ήταν πενιχρός. Μέσα από το βιβλίο του “Ιστορίες από τον Αστακό” ο Οδυσσέας Ζούλας μας δίνει και κάποια άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία μέσα από προσωπικά του βιώματα για το πώς έφτασε τελικά να δημιουργηθεί το Γυμνάσιο. *στη φωτογραφία, ο γυμνασιάρχης καμαρώνει μπροστά από το επίτευγμα της ζωής του ΚΑΡΑΜΟΥΖΕΙΟΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΝ Κινούμενος εκ φιλοπατρίας μεγίστης και φλογερός εραστής του χωρίου μας, διότι ο μέγας Θουκυδίδης αρκούντως το σημειώνει εις τον πρώτον παγκόσμιον πόλεμον-τουτέστιν τον πελοποννησιακόν- ο Γυμνασιάρχης ημών Καραμούζης Γεώργιος ανήλθεν επί του εξώστου του...