Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αστακός: Η χαμάδα, το μάτερο κι η χάχλα ...

 

Αστακός: το εμπόριο του Βελανιδιού.. Η χαμάδα, το μάτερο κι η χάχλα ...

Ήταν στα μέσα του 1950, όταν το λιμάνι του Αστακού αναπτύχθηκε σε ένα από τα πιο αξιόλογα εξαγωγικά λιμάνια, χάρη στα βελανίδια της περιοχής Ξηρομέρου, που εξάγονταν από εκεί στα εργοστάσια βυρσοδεψίας στην Ελλάδα, στην Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Το εξαγωγικό αυτό ενδιαφέρον αποδίδεται στο γεγονός ότι τα κύπελλα των καρπών της βελανιδιάς, που προέρχονταν από την περιοχή του Ξηρομέρου, θεωρούνταν τα καλύτερα της Ελλάδας για την περιεκτικότητα τους σε δεψικές ουσίες.
Το Ακαρνανικό βελανίδι μεταφέρονταν κυρίως στο εργοστάσιο Ε. Σουρλάγκα στη Μυτιλήνη, στην Αγκώνα, τη Βενετία, το Λιβόρνο, τη Τεργέστη, Αγγλία, Πορτογαλία ακόμα και Δανία
Οι περιηγητές Scrofani και Pouqueville πληροφορούν ότι οι εξαγωγές βελανιδιού από το Λουτράκι του Αμβρακικού έφθαναν τις 300.000 οκ. (τέλη 18ου – αρχές 19ου αι.) ετησίως.
Ο Pouqueville μάλιστα σημειώνει ότι στην παραλία του Ξηρομέρου απέναντι από τη Λευκάδα οι κάτοικοι αποζούσαν από το εμπόριο βελανιδιού.
Με την πώλησή του εκάλυπταν τους φόρους και αγόραζαν και μερικά είδη από το εξαγωγικό εμπόριο. Αυτό κατά μείζονα λόγο συνέβαινε στην περιοχή του Δραγαμέστου όπου σε εποχή ξυλοκαρπίας 18° -19° αι.
Αργότερα έφθαναν οι εξαγωγές σε 5-6 εκατομμύρια οκάδες, δηλ. 7.500 τόνους περίπου.
Στην Κατούνα υπήρχαν εργαστήρια επεξεργασίας βελανιδιού και δερμάτων που ανήκαν στον πρόκριτο Μήτσο Μαυρομάτη.
Κατά την εποχή του Αλή πασά (1804-1820) το προσοδοφόρο εμπόριο του βελανιδιού ήταν στις προτεραιότητες του σατράπη.
Εξάλλου από την Αλή είχε ιδιαίτερα εκτιμηθεί η αξία των δασών της περιοχής του, γι’ αυτό διορατικός καθώς ήταν, εφήρμοσε δασική πολιτική στην περιοχή.
Έτσι επεδίωκε να υπαγάγει στη δικαιοδοσία του είτε με εικονικές αγορές είτε με ενοικιάσεις και σφετερισμούς όσο το δυνατόν μεγαλύτερες δασικές εκτάσεις στην Ήπειρο και Αιτωλοακαρνανία.
Τα τσιφλίκια του Αλή που καταγράφει ο Αραβαντινός περιλαμβάνουν μεγάλες δασικές εκτάσεις.
Προδρομίτες και άλλοι Ξηρομερίτες από την περιφέρεια του Δραγαμέστου, τη Μαχαιρά και τη Μπαμπίνη συμμετείχαν ενεργά στη συλλογή βελανιδιού που διοχέτευαν στο Δραγαμέστο, σημαντικό κέντρο εξαγωγής βελανιδιού ως τις αρχές του 20ου αι.
Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας η πώληση του βελανιδιού γινόταν συλλογικά από κάθε χωριό μέσω των προεστών που έπαιζαν συνήθως και το ρόλο των μεσαζόντων.
Ο περιηγητής Leake αναφέρει χαρακτηριστικά ότι άνθρωπος της συνοδείας του αγόραζε από τους προεστούς το βελανίδι 37 πιάστρα το καντάρι και το μεταπωλούσε 50.
Ένα δεύτερο κέντρο εξαγωγής βελανιδιού ήταν το Λουτράκι όπου κατέβαιναν οι κάτοικοι και το πουλούσαν όπου έβρισκαν συμφέρον.
Το βελανίδι του Ξηρομέρου ήταν μικρότερο από το Πελοποννησιακό, αλλά υπερείχε σε ποιότητα ως δεψικό και χρωστικό υλικό και γι’ αυτό είχε μεγάλη ζήτηση στο εμπόριο.
Το βελανίδι πρώτης ποιότητας λεγόταν χαμάδα. Επρόκειτο για τον άγουρο ακόμα καρπό, μικρό φυσικά σε μέγεθος που έπεφτε από το δένδρο από τα μέσα Ιουλίου.
Αυτή τη χαμάδα, λιγοστή οπωσδήποτε σε ποσότητα, αγόραζαν οι έμποροι σε καλύτερη τιμή γι’ αυτό και οι ντόπιοι έσπευδαν να τη μαζέψουν.
Στις αρχές του 19ου η τιμή της κυμαινόταν ανάμεσα στα 20-40 πιάστρα. Στα 1830 αγοραζόταν στην Τεργέστη 5,50 – 6 φιορίνια το καντάρι.
Το ώριμο βελανίδι που ήταν το κύριο προϊόν της συγκομιδής ονόμαζαν «μάτερο» και με αυτό γέμιζαν τις αποθήκες.
Κατά το 1830 πουλιόταν στην Τεργέστη 2,5 -4 φιορίνια. Η «χάχλα» ήταν η τελευταία ποιότητα. Προερχόταν από τα υπολείμματα του βελανιδιού στο δένδρο μετά το χτύπημα του λούρου, που έπεφταν με τις βροχές του Φθινοπώρου.
Η χάχλα πουλιόταν στη μισή τιμή του μάτερου. Στην πρώτη δεκαετία του 19ου κατά τον περιηγητή Leake αγοραζόταν 8-15 πιάστρα.
Ο περιηγητής Dodwell θεωρεί το βελανίδι της περιοχής του Μεσολογγίου κατώτερης ποιότητας. Αν λάβουμε υπόψη την αγοραστική αξία και των άλλων εμπορευμάτων (Β’μισό 18ου αι. – αρχές 19ου) διαπιστώνουμε ότι η τιμή του βελανιδιού α ποιότητας προσέγγιζε την τιμή του σιταριού, υπολειπόταν από το σιτάρι μετά την μετατροπή των δεδομένων σε άσπρα 1,5 άσπρο.
Μετά την απελευθέρωση ο βελανιδώνας του Ξηρομέρου χαρακτηρίστηκε εθνικό κτήμα. Σύμφωνα με την τοπική παράδοση ύστερα από τους αγώνες του Θοδωράκη Γρίβα στην εθνική αντιπροσωπεία δόθηκε το δικαίωμα νομής του βελανιδόκαρπου στα χωριά του Ξηρομέρου.
Ο Heuzy αναφέρει χαρακτηριστικά ότι, αν και ιδιοκτήτης ήταν το κράτος, το βελανίδι ανήκε σε όποιον το μάζευε. Η συγκομιδή ήταν ελεύθερη, εφόσον εξασφάλιζε με τους δασμούς εξαγωγής τεράστια έσοδα στο κράτος.
Από τότε μοιράστηκε το δάσος ώστε κάθε χωριό να έχει κατά τη συγκομιδή «το τεμάχι του». Κατά το 1868 που γεννήθηκε ο διάδοχος Κων/νος, τα ανάκτορα αξίωσαν να γίνει το δάσος βασιλική προνομία
Το γεγονός αυτό ξεσήκωσε τους Ξερομερίτες που με διαμαρτυρίες κατόρθωσαν να ματαιώσουν τα εις βάρος τους σχέδια.
Το βελανίδι εξακολουθούσε ν’ αποτελεί το “μάνα” του Ξηρομέρου όπως προσφυώς ονομάστηκε σ’ όλο το 19° αι. και στις αρχές του 20ου μέχρι τότε που επεκράτησαν στα βυρσοδεψεία και υφαντουργία τα χημικά υλικά (χρώμιο, κ.ά).
Κάθε χωριό από τις αρχές Αυγούστου φρόντιζε να βάλει δραγάτη στο τεμάχι του ώστε να φυλαχτεί ακόμα και η χαμάδα.
Αρειμάνιοι ντουλαμοφόροι από τους χαρακτηριστικούς τύπους του Ξηρομέρου “τους περισσότερο φίλους της κίνησης παρά της εργασίας”, οπλισμένοι με σασεπώ και αργότερα με γκρά διέσχιζαν το βελανιδοδάσος και έκαναν παντού αισθητή την παρουσία τους.
Από τα χωριά του Ξηρομέρου δεν είχαν δικαίωμα νομής στο βελανιδοδάσος μόνο τα “Καραγκούνικα χωριά”. Κι αυτό γιατί μέχρι τα μέσα του 19ου αι. ήταν ακόμα σκηνίτες, και βρίσκονταν υπό τη δυσμένεια του Θ. Γρίβα που επέτυχε τη διευθέτηση της νομής.
Ευνοημένα ιδιαίτερα ήταν τα χωριά που έτυχαν να βρίσκονται κοντά ή και μέσα στο βελανιδώνα .
Εκτός από τις πάμπολλες βελανιδιές που στα χωράφια τους έβρισκαν πλούσια τροφή γι’ αυτό και κατέβαζαν πλούσιο καρπό, οι χωρικοί αυτοί προλάβαιναν να μαζεύουν τη χαμάδα, πριν αρχίσει κανονικά η συγκομιδή.
Από τα μέσα Σεπτεμβρίου που ο καρπός ήταν ώριμος, άρχιζαν να κατεβαίνουν στον βελανιδώνα καραβάνια ολόκληρα για τη συγκομιδή, σωστή μετοικεσία των Ξηρομεριτών.
Καραβάνια από τα ριζοβούνια (Βούστρι, Αχυρά, Κομποτή) από το δήμο Σολίου (τα χωριά Ζάβιτσα, Μερδενίκου, Βάρνακας, Κανδήλα, Μύτικας) και του Εχίνου (τα χωριά γύρω από την Κατούνα και το Μαχαλά) κατευθύνονταν στο δάσος της Μάνινας που απείχε μια μέρα δρόμο από τα χωριά τους.
Το ίδιο συνέβαινε και στα δάση του Βάλτου. Ορεσίβιοι Βαλτινοί και ποιμένες νομάδες κατέβαιναν ομαδικά κατά οικογένειες για να κατασκηνώσουν για πολύ διάστημα στους βελανιδώνες και να στήσουν μαγαζιά- παραπήγματα στο Λουτράκι για την πώληση του βελανιδιού.
Κάθε οικογένεια αποτελούσε κομπανία ολόκληρη με υποζύγια, ψωμί και τρόφιμα κυρίως όσπρια και τραχανά για μέρες και με το μοναδικό εργαλείο της συγκομιδής, τα λούρια που ύστερα από ολόκληρη διαδικασία φρόντιζαν να είναι εύρωστα και ίσια.
Καθώς έφθανε κάθε χωριό στο “τεμάχι του”, κάθε οικογένεια έπρεπε να στήσει το κατάλυμα της κυρίως με ξύλα και κλάρες από δένδρα (γορδί ή φρατζέτο το έλεγαν).
Ανάλογα με τις οικογένειες που συγκεντρώνονταν σε κάθε τεμάχιο καθορίζονταν και τα προς κλήρωση μερίδια.
Έτσι κάθε φθινόπωρο τα δάση στο Ξηρόμερο και Βάλτο ζωντάνευαν αποτελώντας ένα μικρόκοσμο.
Κοντά στους καταυλισμούς λειτουργούσε μια υποτυπώδης αγορά. Μαγαζιά του Αστακού ή του Αιτωλικού έστηναν παραρτήματα με πρόχειρες καλύβες και παραπήγματα.
Λιγοστές πραμάτειες όπως, πανικά, ψιλικά, κεφαλομάντηλα, κάλτσες, ρύζι, καφές ανταλλασσόταν με βελανίδι. Δεν έλειπε και το καφενείο για κανένα ούζο, καφέ ή λουκούμι.
Η συγκομιδή του βελανιδιού ήταν σκληρή δουλειά. Το τίναγμα του βελανιδιού από τους άνδρες προϋπέθετε ψυχραιμία, ισορροπία, αναρρίχηση σε γκρεμούς ακόμα και με τριχιά.
Αλλά και το μάζεμα του από τις γυναίκες είχε πολλές δυσκολίες, μέσα στο λιοπύρι, στ’ αγκάθια, στους σκορπιούς και στα φίδια.
Το βελανίδι τους εξασφάλιζε το ψωμί, αλλά ήταν πληρωμένο με ιδρώτα και αίμα, γιατί δεν έλειπαν και τα ατυχήματα.
Η συλλογή του βελανιδιού ήταν ωστόσο και το ευκολότερο στάδιο εργασίας από όπου δεν έλειπαν τα παιδιά.
Φορτωμένα το καθένα το σάκο του κυνηγούσαν ανάμεσα στη χλόη και τα ξερόχορτα το “πολύτιμο βελανίδι”.
Με το βασίλεμα του ήλιου κάθε οικογένεια ξεφόρτωνε το βελανίδι της μέρας στο κατάλυμά της. Αν ο σφόνδυλος του βελανιδιού έβγαινε από το καπάκι (βελάνα το έλεγαν οι ντόπιοι) έπρεπε η οικογένεια να καθίσει να “ξεβελανιάσει”.
Η προετοιμασία για την πώληση ακολουθούσε τα εξής στάδια: το καθάρισμα και το κοσκίνισμα για να απομείνει καθαρό το βελανίδι και επακολουθούσε η αφαίρεση με επιδεξιότητα των εσωτερικών σφονδύλων.
Ανάλογα με την ποιότητα και το μέγεθος το κατέτασσαν στην α’ ή β’ κατηγορία (σελέκι και σαλκίμι στα τουρκικά η ορολογία από τη συγκομιδή στη Μ. Ασία).
Η πώληση στο Ξηρόμερο γινόταν επί τόπου. Συχνά οι πιο πλούσιοι αγόραζαν τη συγκομιδή των φτωχών. Συνήθως όμως κατέφθαναν οι μεσίτες των εμπόρων από τον Αστακό, ο οποίος οφείλει την ανάπτυξη του το 19° αι. και στο εμπόριο του βελανιδιού.
Κατά τις πληροφορίες του περιηγητή Heuzy μια πολυμελής οικογένεια μπορούσε να έχει απόδοση από τη συγκομιδή του βελανιδιού ως 1.000 δραχμές ετησίως χωρίς δαπάνες και πολύ κόπο, ποσό σχεδόν επαρκές για τη διατροφή της.
Τι’ αυτό ακριβώς το λόγο εγκαταλείπονταν οι άλλες κοπιώδεις αγροτικές εργασίες.
Μετά την πώληση γινόταν το “σάκκιασμα” σε τσουβάλια που έφερναν οι έμποροι, το ζύγισμα και η πληρωμή.
Και στη συνέχεια η μεταφορά στις αποθήκες που είχαν ακριβώς κτιστεί γι’ αυτό το προϊόν στον ευλίμενο όρμο του Αγίου Πανταλεήμονα κοντά στο Πλατυγιάλι Αστακού.
Πρόκειται για μεγάλο συγκρότημα αποθηκών, όπου κάθε Αστακιώτης βελανιδέμπορος είχε τη δική του αποθήκη.
Η μεταφορά ως εκεί γινόταν παλιότερα με Πραματιώτες και Καραγκούνηδες αγωγιάτες.
Ενώ η συλλογή του βελανιδιού πραγματοποιούνταν από τα τέλη Αυγούστου ως τα τέλη Σεπτεμβρίου, οι φορτώσεις στα πλοία δε γίνονταν νωρίτερα από Απρίλιο ή Μάιο-Ιούνιο, του επόμενου έτους για να επιτευχθεί η απόλυτη ξήρανση του προϊόντος και να μην είναι ανεπιθύμητο στην αγορά.
Γι’ αυτό η αποθήκευση ήταν μια κρίσιμη περίοδος και έπρεπε να πληροί ορισμένες συνθήκες. Οι έμποροι βρίσκονταν σε επιφυλακή για την προστασία του προϊόντος από την υγρασία (για να μην ανάψει).
Γι’ αυτό γίνονταν γυρίσματα των σωρών και επεξεργασία μέχρι να κλειστούν συμφωνίες με πελάτες εσωτερικού και εξωτερικού. Η φύρα από την ξήρανση έφθανε 8-10% ενώ από την εκβολή των σπονδύλων σε 18-20%.
Κατά το 19° αι. που τα ναυτικά δεδομένα έχουν αλλάξει στη διακίνηση του βελανιδιού συμμετέχουν Επτανησιώτες και ‘Αγγλοι από τα απέναντι αγγλοκρατούμενα Επτάνησα όπως και πολλοί ντόπιοι καπετάνιοι και πλοιοκτήτες από Κανδήλα και Κάλαμο.
Μεγάλη συχνότητα στις φορτώσεις έχουν οι Θιακοί. Έτσι μεγάλα μπάρκα συχνά με τρία άρμπουρα φόρτωναν το βελανίδι για Τριέστι και Μάλτα, που ήταν διαμετακομιστικός σταθμός εμπορίου, την Πάτρα, τη Μυτιλήνη, το Βόλο, τον Πειραιά, τη Σάμο όπου υπήρχαν βυρσοδεψεία.
Το βελανίδι όμως συνιστά και μια άλλη πηγή προσόδων. Αποτελεί κατάλληλη τροφή για τη διατροφή χοίρων που κατά 19° αι. ήταν περιζήτητοι στις απέναντι ιταλικές ακτές, ακόμα και στη Μάλτα.
Πρόκειται για μια αποδοτική επιχείρηση γνωστή από την εποχή του Οδυσσέα. Τα δάση του Βάλτου θεωρούνται τα πιο κατάλληλα, γιατί εκεί επιχωριάζει η βελανιδιά-αριά της οποίας οι καρποί αργούν να πέσουν και διατηρούνται ακόμα και το χειμώνα.
Έτσι αποτελούν ένα απέραντο λιβάδι γεμάτο βελανίδια που φιλοξενεί το χειμώνα και μάλιστα αντί πληρωμής (δικαίωμα βοσκής) κοπάδια από όλη την Ακαρνανία.
Οι χοίροι που τρέφονται σ’ αυτούς τους βελανιδώνες είναι μαύροι, κοντόχονδροι, νευρώδεις και με σηκωμένες τρίχες. Προσιδιάζουν στον αγριόχοιρο.
Το βελανίδι σ’ αυτή την περιοχή είναι τόσο συνυφασμένο με τη ζωή των ανθρώπων ώστε γίνεται κάποτε και τροφή τους που συνοδεύεται με καλαμποκίσιο ψωμί.
Η συλλογή του βελανιδιού σταμάτησε το 1964, οπότε σταμάτησε και το εμπόριο.

 




Σχόλια

  1. Παλιά τα βελανίδια τα εξήγαγαν γιατί τα χρησιμοποιούσαν στα βυρσοδεψία για την κατεργασία και την βαφή δερμάτων και τώρα μας τα μοιράζουν απλόχερα ως κύρια τροφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από κει και φράση " δεν ξέρεις που βελανίζεσαι " ,δηλ δεν ξέρεις τι σου γίνεται ή κατά το ξηρομερίτικο τό χ'ς χαμένου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Η ΒΕΛΟΥΤΣΑ ΝΕWS θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Εάν παρόλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail veloutsaxiromerou@gmail.com προς αποκατάσταση.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΑΠΑΡΙΖΟΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ: ΑΣΤΑΚΕ ΜΟΥ ΤΟ ΧΑΛΙ ΣΟΥ...

    ΑΣΤΑΚΕ ΜΟΥ ΤΟ ΧΑΛΙ ΣΟΥ ΓΡΑΦΕΙ Ο ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΠΑΠΑΡΙΖΟΣ  ΑΝΟΙΞΗ 2025 ΠΑΡΑΜΟΝΕΣ ΠΑΣΧΑ  Εύλογα ερωτήματα και απαντήσεις σχετικά με την πόλη  μας   -Ιερό Ναό για το χριστός ανέστη έχουμε ; ΟΧΙ  -Βιολογικός καθαρισμός "βρωμάει ο τόπος " έχουμε; ΟΧΙ  -πόσιμο φθηνό νερό έχουμε; ΟΧΙ  -τραπεζικά καταστήματα για συναλλαγές έχουμε; ΟΧΙ -καθαρές γειτονιές έχουμε; ΟΧΙ  -δρόμους ακίνδυνους χωρίς λακκούβες έχουμε  ; ΟΧΙ   -παραλιακό μέτωπο καθαρό με ωράριο τροφοδοσίας και αστυνόμευση έχουμε; ΟΧΙ  -τακτική ενημέρωση για τα τεκταινόμενα στη πόλη μας έχουμε; ΟΧΙ  -παιδική χαρά ασφαλή έχουμε; ΟΧΙ  Έχουμε όμως αρκετά άκοβα χορτάρια στις πλατείες και στους δρόμους και πολύ " σανό " για  να ταΐζουμε τους δημότες για να βλέπουν το ΜΑΥΡΟ -ΑΣΠΡΟ  Αλλά γνωρίζω ότι για όλες τις ελλείψεις και παραλείψεις θα πείτε ότι δεν φταίμε εμείς αλλά οι κοινοτάρχες και Δήμαρχοι των δεκατιών 70-80-90 ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ...

Αναστάτωση στους κτηνοτρόφους του Δήμου Ξηρομέρου ενόψει του Πάσχα

 Σοβαρό πρόβλημα προέκυψε μετά από έγγραφο της κτηνιατρικής Υπηρεσίας όπου περιορίζει σε ένα τα σφαγεία για τους κτηνοτρόφους του Δήμου Ξηρομέρου   Συγκεκριμένα οι κτηνοτρόφοι του Δήμου Ξηρομέρου (ένας κατεξοχήν κτηνοτροφικός Δήμος)  είχαν δικαίωμα να χρησιμοποιούν τα σφαγεία Βόνιτσας , Αιτωλικού και Αγρινίου .  Με έγγραφο της η Κτηνιατρική υπηρεσία  περιορίζει τους κτηνοτρόφους της περιοχής  να πηγαίνουν τα ζώα τους  μόνο στα σφαγεία Αγρινίου  Οι κτηνοτρόφοι θεωρούν ότι η συγκεκριμένη απόφαση ενόψει του Πάσχα τους δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη ομαλή διοχέτευση των ζώων τους στην αγορά και ότι θα επηρεάσει σημαντικά την τιμή πώλησης στους εμπόρους υποχρεώνοντας τους να τα πουλήσουν σε πολύ χαμηλότερες τιμές  Αναμένεται  τις επόμενες ημέρες  να υπάρξουν δυναμικές αντιδράσεις από τους Κτηνοτρόφους  της περιοχής  Ήδη από την Δημοτική Αρχή Ξηρομέρου διαβιβάστηκε  διαμαρτυρία στους αρμόδιους υπηρεσιακούς και πολίτι...

Ξηρόμερο :Διαμαρτυρίες δημοτών για ζημίες στα αυτοκίνητα τους, από συνεργεία του Δήμου ...

 Διαμαρτυρίες δημοτών για ζημίες στα αυτοκίνητα τους... Μετά το πρωτοαπριλιάτικο αστείο του BEΛΟΥΤΣΑNEWS ότι ενοικιάζεται το πάρκο Αστακού για Βοσκοτόπι η Δημοτική Αρχή Ξηρομέρου  ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ  έστειλε συνεργεία του Δήμου για να κόψουν τα χόρτα . Κατά την διάρκεια των εργασιών προκάλεσαν σύμφωνα με τις αναφορές των κατοίκων ζημιές στα αυτοκίνητα τους που ήταν παρκαρισμένα παραπλεύρως  όπως φαίνεται και στις φώτο . Ζητούμενο είναι γιατί η αρμόδια Αντιδήμαρχος δεν μεριμνά ώστε το προσωπικό να  λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα κατά την διάρκεια των εργασιών τους , με αποτέλεσμα αφενός να  δημιουργούνται τέτοιες δυσάρεστες καταστάσεις  για τους συμπολίτες μας αφετέρου να επιβαρύνεται οικονομικά ο Δήμος για να αποζημιώσει τους συμπατριώτες μας για την ζημιά που υπέστησαν 

Αστακός: πάμε πλατεία...

 Αστακός: πάμε πλατεία...  

Ρε μπατριώτες θα μας πεθάνετε στα γέλια...

Ασφαλτόστρωση οδού στο Βασιλόπουλο...    Με χαρά μετά από καιρό πίστεψα ότι επιτέλους και για το χωριό μου υπήρξε μέριμνα από τη Δημοτική Αρχή και ιδιαίτερα από τον καθ ύλην αρμόδιο Αντιδήμαρχο έργων κ Β.Πολυζο που βγήκε σήμερα με τη βαρύγδουπη ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ασφαλτοστρώσεις οδών σε Βασιλόπουλο και Καραΐσκάκη  Χρονιάρες μέρες έρχονται και οι απανταχού Ξηρομερίτες έρχονται στα χωριά τους για να περάσουν αυτές τις ημερες να δουν τα συγγενείς , παιδικούς φίλους,  γείτονες και χωριανούς να ανοίξουν τα πατρικά τους σπίτια και να ανάψουν ένα κεράκι στους τάφους των αγαπημένων τους προσώπων . Έτσι λοιπόν η ανακοινωθείσα από τον Αντιδήμαρχο ασφαλτόστρωση της οδού προς το Κοιμητήριο του χωριού μας ήταν για όλους μας μια ευχάριστη είδηση ώσπου ήρθαν τα μαντάτα ότι δεν πρόκειται για ασφαλτόστρωση της οδού αλλά για μπαλώματα  Ακόμα και σε ένα μικρο τμήμα που έριξαν άσφαλτο έγινε χωρίς τις απαραίτητες προεργασίες για την επίστρωση ( "φρεζάρισμα" της ...

Ασφαλτόστρωση οδών σε Βασιλόπουλο και Καραϊσκάκη.

  Πηγή:  Σελίδα Facebook   Αντιδημάρχου Έργων Βασίλη Πολύζου. Ασφαλτόστρωση οδών σε Βασιλόπουλο και Καραϊσκάκη. Θα ακολουθήσουν και άλλες Κοινότητες του Δήμου μας που είναι ενταγμένες στο συγκεκριμένο έργο.

Αστακός : πάμε γήπεδο...

  Αστακός : πάμε γήπεδο...                    

ΘΑΝΑΣΗΣ ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ: ΒΡΕΘΗΚΕ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ

    ΣE ΣXEΣH ME TO ΠPOBΛHMA ΠOY ΔHMIOYPΓHΘHKE ΓIA TIΣ ΣΦAΓEΣ EN OΨEI TOY ΠAΣXA ΣTON ΔHMO ΞHPOMEPOY,  EIMAI ΣTHN EYXAPIΣTH ΘEΣH NA ENHMEPΩΣΩ OTI, META AΠO ΣYNTONIΣMENEΣ ENEPΓEIEΣ THΣ ΠEPIΦEPEIAΣ ΔYTIKHΣ EΛΛAΔAΣ ΠPOΣ TO YΠOYPΓEIO, ΣE ΣYNEPΓAΣIA KAI ME TOYΣ EMΠΛEKOMENOYΣ ΣTHN EΦOΔIAΣTIKH AΛYΣIΔA TOY KPEATOΣ, BPEΘHKE ΛYΣH ΩΣTE NA KAΛYΦΘEI H ANAΓKH ΓIA ΣΦAΓH OΛΩN TΩN ZΩΩN ME THN XPHΣH KAI TΩN ΣΦAΓEIΩN TOY AITΩΛIKOY. ΠΗΓΗ

Σύσκεψη στον Αστακό για την αιφνίδια απόφαση σφαγείων – Αντιδράσεις από τους κτηνοτρόφους Ξηρομέρου

    Έκτακτη σύσκεψη πραγματοποιήθηκε το πρωί της Κυριακής 6.4.25 στο Δημαρχείο Αστακού, με αφορμή το σοβαρό ζήτημα που προέκυψε μετά από απόφαση της Κτηνιατρικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, σύμφωνα με την οποία οι κτηνοτρόφοι του Ξηρομέρου υποχρεούνται πλέον να χρησιμοποιούν αποκλειστικά το σφαγείο Αγρινίου, αποκλειόμενοι από τη δυνατότητα χρήσης των σφαγείων Βονιτσας και Αιτωλικού. Στη σύσκεψη συμμετείχε ο Δήμαρχος Ξηρομέρου Γιάννης Τριανταφυλλάκης , εκπρόσωποι των κτηνοτρόφων της περιοχής καθώς και ο πολιτευτής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ και υποψήφιος ευρωβουλευτής στις τελευταίες ευρωεκλογές, Γιωργος Καλιακμανης , ο οποίος προσήλθε έπειτα από ενημέρωση που είχε από κατοίκους και κτηνοτρόφους της περιοχής. Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης εκφράστηκε έντονη ανησυχία και δυσαρέσκεια για την απόφαση, η οποία λαμβάνεται λίγες ημέρες πριν το Πάσχα – μία κρίσιμη περίοδο για τον κλάδο – και αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρές επιπτώσεις στη διάθεση των ζώων, στα έξοδα ...

Ανεπιτήρητα ζώα : Κίνδυνος – θάνατος στον άξονα Αστακός-Μύτικας-Παλαιρος

 Τα ανεπιτήρητα ζώα στους δρόμους αποτελούν κίνδυνο για δεκάδες οδηγούς  και επιβάτες αυτοκινήτων σε πολλές περιοχές της χώρας.Μιλάμε για τα ζώα που  έχουν ιδιοκτήτες που τα αφήνουν ανεξέλεγκτα.  Η περίπτωση του οδικού άξονα Αστακός – Μύτικας – Πάλαιρος, είναι από τις πλέον χαρακτηριστικές στη χώρα. Δεκάδες χιλιόμετρα δρόμου, όπου μάλιστα αναπτύσσονται ταχύτητες, μπορούν ανά πάσα στιγμή να γίνουν επικίνδυνα εξαιτίας των διάφορων ζώων που ανήκουν σε κτηνοτρόφους.  Κοπάδια απο κατσίκια, γουρούνια και ογκώδη βοοειδή λιάζονται στη μέση του δρόμου ή πετάγονται αμέριμνα. Από καθαρή τύχη δεν έχει σημειωθεί ακόμη κάτι πολύ σοβαρό. Ο νόμος των πιθανοτήτων όμως δεν θα αργήσει να επιβεβαιωθεί. Υπάρχει η δυνατότητα τα ζώα αυτά, να ελεγχθούν και να περιοριστούν από τους ιδιοκτήτες τους; Μήπως απαιτείται περίφραξη σε κάποια σημεία που να αποτρέπει τη διέλευσή τους; Υπάρχει περίπτωση οι αρμόδιοι να παρέμβουν; Ο δρόμος όσο οδεύουμε προς το καλοκαίρι έχει αυξημένη κίνηση, οπότε ...