Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αστακός: Η χαμάδα, το μάτερο κι η χάχλα ...

 

Αστακός: το εμπόριο του Βελανιδιού.. Η χαμάδα, το μάτερο κι η χάχλα ...

Ήταν στα μέσα του 1950, όταν το λιμάνι του Αστακού αναπτύχθηκε σε ένα από τα πιο αξιόλογα εξαγωγικά λιμάνια, χάρη στα βελανίδια της περιοχής Ξηρομέρου, που εξάγονταν από εκεί στα εργοστάσια βυρσοδεψίας στην Ελλάδα, στην Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Το εξαγωγικό αυτό ενδιαφέρον αποδίδεται στο γεγονός ότι τα κύπελλα των καρπών της βελανιδιάς, που προέρχονταν από την περιοχή του Ξηρομέρου, θεωρούνταν τα καλύτερα της Ελλάδας για την περιεκτικότητα τους σε δεψικές ουσίες.
Το Ακαρνανικό βελανίδι μεταφέρονταν κυρίως στο εργοστάσιο Ε. Σουρλάγκα στη Μυτιλήνη, στην Αγκώνα, τη Βενετία, το Λιβόρνο, τη Τεργέστη, Αγγλία, Πορτογαλία ακόμα και Δανία
Οι περιηγητές Scrofani και Pouqueville πληροφορούν ότι οι εξαγωγές βελανιδιού από το Λουτράκι του Αμβρακικού έφθαναν τις 300.000 οκ. (τέλη 18ου – αρχές 19ου αι.) ετησίως.
Ο Pouqueville μάλιστα σημειώνει ότι στην παραλία του Ξηρομέρου απέναντι από τη Λευκάδα οι κάτοικοι αποζούσαν από το εμπόριο βελανιδιού.
Με την πώλησή του εκάλυπταν τους φόρους και αγόραζαν και μερικά είδη από το εξαγωγικό εμπόριο. Αυτό κατά μείζονα λόγο συνέβαινε στην περιοχή του Δραγαμέστου όπου σε εποχή ξυλοκαρπίας 18° -19° αι.
Αργότερα έφθαναν οι εξαγωγές σε 5-6 εκατομμύρια οκάδες, δηλ. 7.500 τόνους περίπου.
Στην Κατούνα υπήρχαν εργαστήρια επεξεργασίας βελανιδιού και δερμάτων που ανήκαν στον πρόκριτο Μήτσο Μαυρομάτη.
Κατά την εποχή του Αλή πασά (1804-1820) το προσοδοφόρο εμπόριο του βελανιδιού ήταν στις προτεραιότητες του σατράπη.
Εξάλλου από την Αλή είχε ιδιαίτερα εκτιμηθεί η αξία των δασών της περιοχής του, γι’ αυτό διορατικός καθώς ήταν, εφήρμοσε δασική πολιτική στην περιοχή.
Έτσι επεδίωκε να υπαγάγει στη δικαιοδοσία του είτε με εικονικές αγορές είτε με ενοικιάσεις και σφετερισμούς όσο το δυνατόν μεγαλύτερες δασικές εκτάσεις στην Ήπειρο και Αιτωλοακαρνανία.
Τα τσιφλίκια του Αλή που καταγράφει ο Αραβαντινός περιλαμβάνουν μεγάλες δασικές εκτάσεις.
Προδρομίτες και άλλοι Ξηρομερίτες από την περιφέρεια του Δραγαμέστου, τη Μαχαιρά και τη Μπαμπίνη συμμετείχαν ενεργά στη συλλογή βελανιδιού που διοχέτευαν στο Δραγαμέστο, σημαντικό κέντρο εξαγωγής βελανιδιού ως τις αρχές του 20ου αι.
Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας η πώληση του βελανιδιού γινόταν συλλογικά από κάθε χωριό μέσω των προεστών που έπαιζαν συνήθως και το ρόλο των μεσαζόντων.
Ο περιηγητής Leake αναφέρει χαρακτηριστικά ότι άνθρωπος της συνοδείας του αγόραζε από τους προεστούς το βελανίδι 37 πιάστρα το καντάρι και το μεταπωλούσε 50.
Ένα δεύτερο κέντρο εξαγωγής βελανιδιού ήταν το Λουτράκι όπου κατέβαιναν οι κάτοικοι και το πουλούσαν όπου έβρισκαν συμφέρον.
Το βελανίδι του Ξηρομέρου ήταν μικρότερο από το Πελοποννησιακό, αλλά υπερείχε σε ποιότητα ως δεψικό και χρωστικό υλικό και γι’ αυτό είχε μεγάλη ζήτηση στο εμπόριο.
Το βελανίδι πρώτης ποιότητας λεγόταν χαμάδα. Επρόκειτο για τον άγουρο ακόμα καρπό, μικρό φυσικά σε μέγεθος που έπεφτε από το δένδρο από τα μέσα Ιουλίου.
Αυτή τη χαμάδα, λιγοστή οπωσδήποτε σε ποσότητα, αγόραζαν οι έμποροι σε καλύτερη τιμή γι’ αυτό και οι ντόπιοι έσπευδαν να τη μαζέψουν.
Στις αρχές του 19ου η τιμή της κυμαινόταν ανάμεσα στα 20-40 πιάστρα. Στα 1830 αγοραζόταν στην Τεργέστη 5,50 – 6 φιορίνια το καντάρι.
Το ώριμο βελανίδι που ήταν το κύριο προϊόν της συγκομιδής ονόμαζαν «μάτερο» και με αυτό γέμιζαν τις αποθήκες.
Κατά το 1830 πουλιόταν στην Τεργέστη 2,5 -4 φιορίνια. Η «χάχλα» ήταν η τελευταία ποιότητα. Προερχόταν από τα υπολείμματα του βελανιδιού στο δένδρο μετά το χτύπημα του λούρου, που έπεφταν με τις βροχές του Φθινοπώρου.
Η χάχλα πουλιόταν στη μισή τιμή του μάτερου. Στην πρώτη δεκαετία του 19ου κατά τον περιηγητή Leake αγοραζόταν 8-15 πιάστρα.
Ο περιηγητής Dodwell θεωρεί το βελανίδι της περιοχής του Μεσολογγίου κατώτερης ποιότητας. Αν λάβουμε υπόψη την αγοραστική αξία και των άλλων εμπορευμάτων (Β’μισό 18ου αι. – αρχές 19ου) διαπιστώνουμε ότι η τιμή του βελανιδιού α ποιότητας προσέγγιζε την τιμή του σιταριού, υπολειπόταν από το σιτάρι μετά την μετατροπή των δεδομένων σε άσπρα 1,5 άσπρο.
Μετά την απελευθέρωση ο βελανιδώνας του Ξηρομέρου χαρακτηρίστηκε εθνικό κτήμα. Σύμφωνα με την τοπική παράδοση ύστερα από τους αγώνες του Θοδωράκη Γρίβα στην εθνική αντιπροσωπεία δόθηκε το δικαίωμα νομής του βελανιδόκαρπου στα χωριά του Ξηρομέρου.
Ο Heuzy αναφέρει χαρακτηριστικά ότι, αν και ιδιοκτήτης ήταν το κράτος, το βελανίδι ανήκε σε όποιον το μάζευε. Η συγκομιδή ήταν ελεύθερη, εφόσον εξασφάλιζε με τους δασμούς εξαγωγής τεράστια έσοδα στο κράτος.
Από τότε μοιράστηκε το δάσος ώστε κάθε χωριό να έχει κατά τη συγκομιδή «το τεμάχι του». Κατά το 1868 που γεννήθηκε ο διάδοχος Κων/νος, τα ανάκτορα αξίωσαν να γίνει το δάσος βασιλική προνομία
Το γεγονός αυτό ξεσήκωσε τους Ξερομερίτες που με διαμαρτυρίες κατόρθωσαν να ματαιώσουν τα εις βάρος τους σχέδια.
Το βελανίδι εξακολουθούσε ν’ αποτελεί το “μάνα” του Ξηρομέρου όπως προσφυώς ονομάστηκε σ’ όλο το 19° αι. και στις αρχές του 20ου μέχρι τότε που επεκράτησαν στα βυρσοδεψεία και υφαντουργία τα χημικά υλικά (χρώμιο, κ.ά).
Κάθε χωριό από τις αρχές Αυγούστου φρόντιζε να βάλει δραγάτη στο τεμάχι του ώστε να φυλαχτεί ακόμα και η χαμάδα.
Αρειμάνιοι ντουλαμοφόροι από τους χαρακτηριστικούς τύπους του Ξηρομέρου “τους περισσότερο φίλους της κίνησης παρά της εργασίας”, οπλισμένοι με σασεπώ και αργότερα με γκρά διέσχιζαν το βελανιδοδάσος και έκαναν παντού αισθητή την παρουσία τους.
Από τα χωριά του Ξηρομέρου δεν είχαν δικαίωμα νομής στο βελανιδοδάσος μόνο τα “Καραγκούνικα χωριά”. Κι αυτό γιατί μέχρι τα μέσα του 19ου αι. ήταν ακόμα σκηνίτες, και βρίσκονταν υπό τη δυσμένεια του Θ. Γρίβα που επέτυχε τη διευθέτηση της νομής.
Ευνοημένα ιδιαίτερα ήταν τα χωριά που έτυχαν να βρίσκονται κοντά ή και μέσα στο βελανιδώνα .
Εκτός από τις πάμπολλες βελανιδιές που στα χωράφια τους έβρισκαν πλούσια τροφή γι’ αυτό και κατέβαζαν πλούσιο καρπό, οι χωρικοί αυτοί προλάβαιναν να μαζεύουν τη χαμάδα, πριν αρχίσει κανονικά η συγκομιδή.
Από τα μέσα Σεπτεμβρίου που ο καρπός ήταν ώριμος, άρχιζαν να κατεβαίνουν στον βελανιδώνα καραβάνια ολόκληρα για τη συγκομιδή, σωστή μετοικεσία των Ξηρομεριτών.
Καραβάνια από τα ριζοβούνια (Βούστρι, Αχυρά, Κομποτή) από το δήμο Σολίου (τα χωριά Ζάβιτσα, Μερδενίκου, Βάρνακας, Κανδήλα, Μύτικας) και του Εχίνου (τα χωριά γύρω από την Κατούνα και το Μαχαλά) κατευθύνονταν στο δάσος της Μάνινας που απείχε μια μέρα δρόμο από τα χωριά τους.
Το ίδιο συνέβαινε και στα δάση του Βάλτου. Ορεσίβιοι Βαλτινοί και ποιμένες νομάδες κατέβαιναν ομαδικά κατά οικογένειες για να κατασκηνώσουν για πολύ διάστημα στους βελανιδώνες και να στήσουν μαγαζιά- παραπήγματα στο Λουτράκι για την πώληση του βελανιδιού.
Κάθε οικογένεια αποτελούσε κομπανία ολόκληρη με υποζύγια, ψωμί και τρόφιμα κυρίως όσπρια και τραχανά για μέρες και με το μοναδικό εργαλείο της συγκομιδής, τα λούρια που ύστερα από ολόκληρη διαδικασία φρόντιζαν να είναι εύρωστα και ίσια.
Καθώς έφθανε κάθε χωριό στο “τεμάχι του”, κάθε οικογένεια έπρεπε να στήσει το κατάλυμα της κυρίως με ξύλα και κλάρες από δένδρα (γορδί ή φρατζέτο το έλεγαν).
Ανάλογα με τις οικογένειες που συγκεντρώνονταν σε κάθε τεμάχιο καθορίζονταν και τα προς κλήρωση μερίδια.
Έτσι κάθε φθινόπωρο τα δάση στο Ξηρόμερο και Βάλτο ζωντάνευαν αποτελώντας ένα μικρόκοσμο.
Κοντά στους καταυλισμούς λειτουργούσε μια υποτυπώδης αγορά. Μαγαζιά του Αστακού ή του Αιτωλικού έστηναν παραρτήματα με πρόχειρες καλύβες και παραπήγματα.
Λιγοστές πραμάτειες όπως, πανικά, ψιλικά, κεφαλομάντηλα, κάλτσες, ρύζι, καφές ανταλλασσόταν με βελανίδι. Δεν έλειπε και το καφενείο για κανένα ούζο, καφέ ή λουκούμι.
Η συγκομιδή του βελανιδιού ήταν σκληρή δουλειά. Το τίναγμα του βελανιδιού από τους άνδρες προϋπέθετε ψυχραιμία, ισορροπία, αναρρίχηση σε γκρεμούς ακόμα και με τριχιά.
Αλλά και το μάζεμα του από τις γυναίκες είχε πολλές δυσκολίες, μέσα στο λιοπύρι, στ’ αγκάθια, στους σκορπιούς και στα φίδια.
Το βελανίδι τους εξασφάλιζε το ψωμί, αλλά ήταν πληρωμένο με ιδρώτα και αίμα, γιατί δεν έλειπαν και τα ατυχήματα.
Η συλλογή του βελανιδιού ήταν ωστόσο και το ευκολότερο στάδιο εργασίας από όπου δεν έλειπαν τα παιδιά.
Φορτωμένα το καθένα το σάκο του κυνηγούσαν ανάμεσα στη χλόη και τα ξερόχορτα το “πολύτιμο βελανίδι”.
Με το βασίλεμα του ήλιου κάθε οικογένεια ξεφόρτωνε το βελανίδι της μέρας στο κατάλυμά της. Αν ο σφόνδυλος του βελανιδιού έβγαινε από το καπάκι (βελάνα το έλεγαν οι ντόπιοι) έπρεπε η οικογένεια να καθίσει να “ξεβελανιάσει”.
Η προετοιμασία για την πώληση ακολουθούσε τα εξής στάδια: το καθάρισμα και το κοσκίνισμα για να απομείνει καθαρό το βελανίδι και επακολουθούσε η αφαίρεση με επιδεξιότητα των εσωτερικών σφονδύλων.
Ανάλογα με την ποιότητα και το μέγεθος το κατέτασσαν στην α’ ή β’ κατηγορία (σελέκι και σαλκίμι στα τουρκικά η ορολογία από τη συγκομιδή στη Μ. Ασία).
Η πώληση στο Ξηρόμερο γινόταν επί τόπου. Συχνά οι πιο πλούσιοι αγόραζαν τη συγκομιδή των φτωχών. Συνήθως όμως κατέφθαναν οι μεσίτες των εμπόρων από τον Αστακό, ο οποίος οφείλει την ανάπτυξη του το 19° αι. και στο εμπόριο του βελανιδιού.
Κατά τις πληροφορίες του περιηγητή Heuzy μια πολυμελής οικογένεια μπορούσε να έχει απόδοση από τη συγκομιδή του βελανιδιού ως 1.000 δραχμές ετησίως χωρίς δαπάνες και πολύ κόπο, ποσό σχεδόν επαρκές για τη διατροφή της.
Τι’ αυτό ακριβώς το λόγο εγκαταλείπονταν οι άλλες κοπιώδεις αγροτικές εργασίες.
Μετά την πώληση γινόταν το “σάκκιασμα” σε τσουβάλια που έφερναν οι έμποροι, το ζύγισμα και η πληρωμή.
Και στη συνέχεια η μεταφορά στις αποθήκες που είχαν ακριβώς κτιστεί γι’ αυτό το προϊόν στον ευλίμενο όρμο του Αγίου Πανταλεήμονα κοντά στο Πλατυγιάλι Αστακού.
Πρόκειται για μεγάλο συγκρότημα αποθηκών, όπου κάθε Αστακιώτης βελανιδέμπορος είχε τη δική του αποθήκη.
Η μεταφορά ως εκεί γινόταν παλιότερα με Πραματιώτες και Καραγκούνηδες αγωγιάτες.
Ενώ η συλλογή του βελανιδιού πραγματοποιούνταν από τα τέλη Αυγούστου ως τα τέλη Σεπτεμβρίου, οι φορτώσεις στα πλοία δε γίνονταν νωρίτερα από Απρίλιο ή Μάιο-Ιούνιο, του επόμενου έτους για να επιτευχθεί η απόλυτη ξήρανση του προϊόντος και να μην είναι ανεπιθύμητο στην αγορά.
Γι’ αυτό η αποθήκευση ήταν μια κρίσιμη περίοδος και έπρεπε να πληροί ορισμένες συνθήκες. Οι έμποροι βρίσκονταν σε επιφυλακή για την προστασία του προϊόντος από την υγρασία (για να μην ανάψει).
Γι’ αυτό γίνονταν γυρίσματα των σωρών και επεξεργασία μέχρι να κλειστούν συμφωνίες με πελάτες εσωτερικού και εξωτερικού. Η φύρα από την ξήρανση έφθανε 8-10% ενώ από την εκβολή των σπονδύλων σε 18-20%.
Κατά το 19° αι. που τα ναυτικά δεδομένα έχουν αλλάξει στη διακίνηση του βελανιδιού συμμετέχουν Επτανησιώτες και ‘Αγγλοι από τα απέναντι αγγλοκρατούμενα Επτάνησα όπως και πολλοί ντόπιοι καπετάνιοι και πλοιοκτήτες από Κανδήλα και Κάλαμο.
Μεγάλη συχνότητα στις φορτώσεις έχουν οι Θιακοί. Έτσι μεγάλα μπάρκα συχνά με τρία άρμπουρα φόρτωναν το βελανίδι για Τριέστι και Μάλτα, που ήταν διαμετακομιστικός σταθμός εμπορίου, την Πάτρα, τη Μυτιλήνη, το Βόλο, τον Πειραιά, τη Σάμο όπου υπήρχαν βυρσοδεψεία.
Το βελανίδι όμως συνιστά και μια άλλη πηγή προσόδων. Αποτελεί κατάλληλη τροφή για τη διατροφή χοίρων που κατά 19° αι. ήταν περιζήτητοι στις απέναντι ιταλικές ακτές, ακόμα και στη Μάλτα.
Πρόκειται για μια αποδοτική επιχείρηση γνωστή από την εποχή του Οδυσσέα. Τα δάση του Βάλτου θεωρούνται τα πιο κατάλληλα, γιατί εκεί επιχωριάζει η βελανιδιά-αριά της οποίας οι καρποί αργούν να πέσουν και διατηρούνται ακόμα και το χειμώνα.
Έτσι αποτελούν ένα απέραντο λιβάδι γεμάτο βελανίδια που φιλοξενεί το χειμώνα και μάλιστα αντί πληρωμής (δικαίωμα βοσκής) κοπάδια από όλη την Ακαρνανία.
Οι χοίροι που τρέφονται σ’ αυτούς τους βελανιδώνες είναι μαύροι, κοντόχονδροι, νευρώδεις και με σηκωμένες τρίχες. Προσιδιάζουν στον αγριόχοιρο.
Το βελανίδι σ’ αυτή την περιοχή είναι τόσο συνυφασμένο με τη ζωή των ανθρώπων ώστε γίνεται κάποτε και τροφή τους που συνοδεύεται με καλαμποκίσιο ψωμί.
Η συλλογή του βελανιδιού σταμάτησε το 1964, οπότε σταμάτησε και το εμπόριο.

 




Σχόλια

  1. Παλιά τα βελανίδια τα εξήγαγαν γιατί τα χρησιμοποιούσαν στα βυρσοδεψία για την κατεργασία και την βαφή δερμάτων και τώρα μας τα μοιράζουν απλόχερα ως κύρια τροφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από κει και φράση " δεν ξέρεις που βελανίζεσαι " ,δηλ δεν ξέρεις τι σου γίνεται ή κατά το ξηρομερίτικο τό χ'ς χαμένου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Η ΒΕΛΟΥΤΣΑ ΝΕWS θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Εάν παρόλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail veloutsaxiromerou@gmail.com προς αποκατάσταση.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τσικνίζεται απόψε ο Αστακός ...

  Τσικνίζεται  απόψε ο Αστακός ... Κάποιοι έβαλαν φωτιά στο "προσωρινό χώρο"  εναπόθησης του Δήμου Ξηρομέρου, στην είσοδο του Αστακού ...

ΌΜΟΡΦΕΣ ΕΙΚΌΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΆΠΛΑΣΗΣ ΤΟΥ ΚΈΝΤΡΟΥ ΤΟΥ ΑΣΤΑΚΟΥ.....

   ΌΜΟΡΦΕΣ ΕΙΚΌΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΆΠΛΑΣΗΣ ΤΟΥ ΚΈΝΤΡΟΥ ΤΟΥ ΑΣΤΑΚΟΥ... φώτο: Τιμολέων Τσαμποδήμος  

Σε Κατούνα και Αστακό ο Μητροπολίτης Δαμασκηνός για την γιορτή του Αγίου Νικολάου

  Με λαμπρότητα εορτάσθηκε η ετήσια μνήμη του Αγίου Νικολάου, Αρχιεπισκόπου Μύρων της Λυκίας, του Θαυματουργού, στους ομώνυμους Ενοριακούς Ιερούς Ναούς και τις Ιερές Μονές της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας. Σε Κατούνα και Αστακό ο Μητροπολίτης Δαμασκηνός για την γιορτή  Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός την παραμονή της εορτής, Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2025 επισκέφθηκε τον όμορφο και γραφικό συνοικισμό του Αγίου Νικολάου Κατούνας και χοροστάτησε στην ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού στην ιστορική γυναικεία Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου. Μετά τον Εσπερινό η Καθηγουμένη, Γερόντισσα Μαρία προσέφερε σε όλους την παραδοσιακή μοναστηριακή φιλοξενία στο Αρχονταρίκι της Ιεράς Μονής. Το πρωί του Σαββάτου 6 Δεκεμβρίου 2025, ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός μετέβη στον Αστακό Αιτωλοακαρνανίας, του οποίου ο Άγιος Νικόλαος είναι προστάτης και πολιούχος. Η ακολουθία του Όρθρου και η πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτ...

Δεν κάνουν πίσω οι αγρότες – μπλόκα σήμερα και στην Αιτωλοακαρνανία

  Νέες δυναμικές κινητοποιήσεις ετοιμάζουν για σήμερα οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι , με ενίσχυση των μπλόκων και αποκλεισμούς δρόμων. Μάλιστα, στην  Αιτωλοακαρνανία   σήμερα, πρώτη ημέρα των κινητοποιήσεων ξεκινούν με δύο μπλόκα οι κινητοποιήσεις, ένα στα διόδια του Αγγελοκάστρου και ένα στο Άκτιο Σε Αχαΐα, Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία ο αγροτικός κόσμος είναι στους δρόμους και απαιτεί άμεση λύση των καυτών προβλημάτων επιβίωσης που αντιμετωπίζει, αλλιώς δηλώνει πως θα παραμείνει στα μπλόκα μέχρι τις γιορτές των Χριστουγέννων. Την σκυτάλη των συλλαλητηρίων παίρνει σήμερα η Αιτωλοακαρνανία, με το μεγάλο μπλόκο που θα στηθεί στον κόμβο του Αγγελόκαστρου. Πρόθεση των αγροτών είναι η κατάληψη της Ιόνια Οδού, όπως έχουν δηλώσει κατ’ επανάληψη. Η Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Αιτωλοακαρνανίας σε σχετικό μήνυμά της σημειώνει: Συντονίζουμε και εμείς τη δράσης μας με τις δεκάδες Ομοσπονδίες, τους εκατοντάδες Αγροτοκτηνοτροφικούς Συλλόγους και τα χιλιάδ...

Μεσήλικας έδωσε τέλος στη ζωή του – Εντοπίστηκε νεκρός στο σπίτι του στη Σταμνά

  Νεκρός βρέθηκε ένας μεσήλικας άνδρας στο σπίτι του στην Σταμνά Μεσολογγίου και φέρεται να έχει δώσει τέλος στη ζωή του με κυνηγετικό όπλο. Στο σημείο έσπευσε η Αστυνομία από το Αιτωλικό και το ΕΚΑΒ , αλλά ήταν ήδη αργά για τον άτυχο άνδρα. Στη γειτονία είναι συγκλονισμένοι, διότι ήταν ιδιαίτερα αγαπητός. Οι Αρχές ερευνούν τους λόγους που τον οδήγησαν στην πράξη αυτή.  sinidisi.gr

Συνάντηση Δ.Σ Α.Ε Αλυζίας με τον Αντιδήμαρχο Δ.Ε Αλυζίας για την πρόοδο των εργασιών στο γήπεδο της Κανδήλας.

Συνάντηση Δ.Σ Α.Ε Αλυζίας με τον Αντιδήμαρχο Δ.Ε Αλυζίας για την πρόοδο των εργασιών στο γήπεδο της Κανδήλας. Στις 3/12/25, μετά από κάλεσμα του Γενικού Γραμματέα της ΑΕ ΑΛΥΖΙΑΣ, κ. Κατσαούνη Λευτέρη, συναντήθηκαν στο γήπεδο Κανδήλας ο Γενικός Αρχηγός, Θοδωρής Λιβιτσάνης, ο Υπεύθυνος Έργου, κ. Πολύζος Παρασκευάς, και ο Αντιδήμαρχος Αλυζίας, κ. Σιδεράς Στέλιος, και συζήτησαν την πρόοδο των εργασιών στις εγκαταστάσεις του γηπέδου (στέγη, ηλιακός, ντους, πλακοστρώσεις, τουαλέτες, ηλεκτροφωτισμός, αποθήκη κ.λπ.). Έγινε εποικοδομητική συζήτηση και συμφωνήθηκε η αναγκαιότητα των έργων και η επίσπευση των εργασιών. Για άλλη μία φορά ο Στέλιος Σιδεράς έδειξε άμεσο ενδιαφέρον και ενήργησε για το καλό της ομάδας, γεγονός που η Διοίκηση εκτιμά ιδιαίτερα. Αναμένουμε και ενεργούμε όλοι για ένα καλό αποτέλεσμα. Εκ της Διοικήσεως Πηγή:   ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΑΛΥΖΙΑΣ

Η Αριά (quercus ilex) και η καταστροφή στην Κομπωτή Αιτωλοακαρνανίας - Μια επείγουσα και εναγκαία καταγγελία.

Η Αριά (quercus ilex) και η καταστροφή στην Κομπωτή Αιτωλοακαρνανίας - Μια επείγουσα και εναγκαία καταγγελία. Του Δημήτρη Κατσούλα. Μέλος του ορειβατικού συλλόγου ΕΟΣ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ. Η αριά, η αειθαλής βελανιδιά της Μεσογείου, αποτελεί βασικό στήριγμα των δασικών οικοσυστημάτων. Είναι δέντρο αιωνόβιο, ανθεκτικό, με καθοριστικό ρόλο στη σταθερότητα του εδάφους, στη βιοποικιλότητα και στην αντοχή της φύσης απέναντι στην ξηρασία και τις κλιματικές πιέσεις. Η παρουσία της δεν είναι απλώς σημαντική, είναι απαραίτητη. Έγκλημα στο Δάσος της Κομπωτής. Τις τελευταίες εβδομάδες, στο δάσος της Κομπωτής Αιτωλοακαρνανίας, συντελείται μια ωμή και απροκάλυπτη καταστροφή. Η διάνοιξη δρόμων για την εγκατάσταση ανεμογεννητριών εξελίσσεται με τρόπο που καταστρέφει συστηματικά και αδικαιολόγητα το δάσος αριάς, αφήνοντας πίσω της ένα τοπίο χαοτικής υποβάθμισης. Κατά τη διάρκεια των εργασιών, οι εκσκαφείς πετούν τεράστιους όγκους μπάζων στις απότομες πλαγιές, πρακτική που όχι μόνο παραβιάζει τις βασικές υποχρεώ...

Γιάννης Τριανταφυλλάκης: «Έγκριση χρηματοδότησης συμπληρωματικής σύμβασης εργασιών από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επιπλέον χρηματοδότηση 2.900.000 €».

«Έγκριση χρηματοδότησης συμπληρωματικής σύμβασης εργασιών από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας». Επιπλέον χρηματοδότηση 2.900.000 €.   Μετά από αίτημα της δημοτικής αρχής, για επιπλέον χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, για το εν εξελίξει μεγάλο έργο του βιολογικού της ΔΕ Αλυζίας: Βάρνακα, Κανδήλας και Μύτικα, με την αμέριστη στήριξη του Γενικού Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων, κ. Γραφάκου Μανώλη, εξασφαλίστηκε η πρόσθετη χρηματοδότηση του έργου για την κατασκευή 2 νέων σημαντικών φυσικών αντικειμένων, με εκτέλεση νέων εργασιών. Τα νέα φυσικά αντικείμενα αφορούν: 1.) Επιπλέον έργο για Φωτοβολταϊκό Σταθμό (ΦΒ) με μικροδίκτυο, συσσωρευτές (μπαταρίες) και δυνατότητα τόσο διασυνδεδεμένης όσο και αυτόνομης λειτουργίας (νησιδοποίηση). Με την εγκατάσταση συστήματος συσσωρευτών, επιτυγχάνεται η σχεδόν πλήρης ενεργειακή αυτονομία της ΕΕΛ. Η εφαρμογή του συστήματος συμβάλλει στη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας, στη μείωση των απωλειών μεταφοράς, καθ...

ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟ: "ΚΕΝΤΡΟ ΝΤΑΚΙΑΣ" -ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΛΕΝΤΙ

 

Αυξήσεις στα διόδια της Ιόνιας Οδού- Δείτε τις τιμές αναλυτικά

  Μετά την Μορέας Α.Ε. και την Ολυμπία Οδό, ήρθε και η σειρά της «Νέας Οδού Α.Ε.» να ανακοινώσει τις νέες τιμές διοδίων που θα ισχύουν το 2026 στην Ιόνια Οδό (Αντίρριο – Ιωάννινα) αλλά και στο τμήμα Μεταμόρφωση Αττικής – Σκάρφεια Φθιώτιδας της Εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η αλλαγή στις τιμές πραγματοποιείται σύμφωνα με το άρθρο 24.2.8 της Σ.Π. περί ετήσιας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής. Αναλυτικά οι νέες τιμές για όλες τις κατηγορίες οχημάτων είναι οι εξής: Τμήμα αυτοκινητοδρόμου Α.Θ.Ε (Μεταμόρφωση Αττικής – Σκάρφεια Φθιώτιδας)   Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας – Ε65 (H/K Α.Θ.Ε. – Καλαμπάκα)