Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αστακός: Η χαμάδα, το μάτερο κι η χάχλα ...

 

Αστακός: το εμπόριο του Βελανιδιού.. Η χαμάδα, το μάτερο κι η χάχλα ...

Ήταν στα μέσα του 1950, όταν το λιμάνι του Αστακού αναπτύχθηκε σε ένα από τα πιο αξιόλογα εξαγωγικά λιμάνια, χάρη στα βελανίδια της περιοχής Ξηρομέρου, που εξάγονταν από εκεί στα εργοστάσια βυρσοδεψίας στην Ελλάδα, στην Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Το εξαγωγικό αυτό ενδιαφέρον αποδίδεται στο γεγονός ότι τα κύπελλα των καρπών της βελανιδιάς, που προέρχονταν από την περιοχή του Ξηρομέρου, θεωρούνταν τα καλύτερα της Ελλάδας για την περιεκτικότητα τους σε δεψικές ουσίες.
Το Ακαρνανικό βελανίδι μεταφέρονταν κυρίως στο εργοστάσιο Ε. Σουρλάγκα στη Μυτιλήνη, στην Αγκώνα, τη Βενετία, το Λιβόρνο, τη Τεργέστη, Αγγλία, Πορτογαλία ακόμα και Δανία
Οι περιηγητές Scrofani και Pouqueville πληροφορούν ότι οι εξαγωγές βελανιδιού από το Λουτράκι του Αμβρακικού έφθαναν τις 300.000 οκ. (τέλη 18ου – αρχές 19ου αι.) ετησίως.
Ο Pouqueville μάλιστα σημειώνει ότι στην παραλία του Ξηρομέρου απέναντι από τη Λευκάδα οι κάτοικοι αποζούσαν από το εμπόριο βελανιδιού.
Με την πώλησή του εκάλυπταν τους φόρους και αγόραζαν και μερικά είδη από το εξαγωγικό εμπόριο. Αυτό κατά μείζονα λόγο συνέβαινε στην περιοχή του Δραγαμέστου όπου σε εποχή ξυλοκαρπίας 18° -19° αι.
Αργότερα έφθαναν οι εξαγωγές σε 5-6 εκατομμύρια οκάδες, δηλ. 7.500 τόνους περίπου.
Στην Κατούνα υπήρχαν εργαστήρια επεξεργασίας βελανιδιού και δερμάτων που ανήκαν στον πρόκριτο Μήτσο Μαυρομάτη.
Κατά την εποχή του Αλή πασά (1804-1820) το προσοδοφόρο εμπόριο του βελανιδιού ήταν στις προτεραιότητες του σατράπη.
Εξάλλου από την Αλή είχε ιδιαίτερα εκτιμηθεί η αξία των δασών της περιοχής του, γι’ αυτό διορατικός καθώς ήταν, εφήρμοσε δασική πολιτική στην περιοχή.
Έτσι επεδίωκε να υπαγάγει στη δικαιοδοσία του είτε με εικονικές αγορές είτε με ενοικιάσεις και σφετερισμούς όσο το δυνατόν μεγαλύτερες δασικές εκτάσεις στην Ήπειρο και Αιτωλοακαρνανία.
Τα τσιφλίκια του Αλή που καταγράφει ο Αραβαντινός περιλαμβάνουν μεγάλες δασικές εκτάσεις.
Προδρομίτες και άλλοι Ξηρομερίτες από την περιφέρεια του Δραγαμέστου, τη Μαχαιρά και τη Μπαμπίνη συμμετείχαν ενεργά στη συλλογή βελανιδιού που διοχέτευαν στο Δραγαμέστο, σημαντικό κέντρο εξαγωγής βελανιδιού ως τις αρχές του 20ου αι.
Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας η πώληση του βελανιδιού γινόταν συλλογικά από κάθε χωριό μέσω των προεστών που έπαιζαν συνήθως και το ρόλο των μεσαζόντων.
Ο περιηγητής Leake αναφέρει χαρακτηριστικά ότι άνθρωπος της συνοδείας του αγόραζε από τους προεστούς το βελανίδι 37 πιάστρα το καντάρι και το μεταπωλούσε 50.
Ένα δεύτερο κέντρο εξαγωγής βελανιδιού ήταν το Λουτράκι όπου κατέβαιναν οι κάτοικοι και το πουλούσαν όπου έβρισκαν συμφέρον.
Το βελανίδι του Ξηρομέρου ήταν μικρότερο από το Πελοποννησιακό, αλλά υπερείχε σε ποιότητα ως δεψικό και χρωστικό υλικό και γι’ αυτό είχε μεγάλη ζήτηση στο εμπόριο.
Το βελανίδι πρώτης ποιότητας λεγόταν χαμάδα. Επρόκειτο για τον άγουρο ακόμα καρπό, μικρό φυσικά σε μέγεθος που έπεφτε από το δένδρο από τα μέσα Ιουλίου.
Αυτή τη χαμάδα, λιγοστή οπωσδήποτε σε ποσότητα, αγόραζαν οι έμποροι σε καλύτερη τιμή γι’ αυτό και οι ντόπιοι έσπευδαν να τη μαζέψουν.
Στις αρχές του 19ου η τιμή της κυμαινόταν ανάμεσα στα 20-40 πιάστρα. Στα 1830 αγοραζόταν στην Τεργέστη 5,50 – 6 φιορίνια το καντάρι.
Το ώριμο βελανίδι που ήταν το κύριο προϊόν της συγκομιδής ονόμαζαν «μάτερο» και με αυτό γέμιζαν τις αποθήκες.
Κατά το 1830 πουλιόταν στην Τεργέστη 2,5 -4 φιορίνια. Η «χάχλα» ήταν η τελευταία ποιότητα. Προερχόταν από τα υπολείμματα του βελανιδιού στο δένδρο μετά το χτύπημα του λούρου, που έπεφταν με τις βροχές του Φθινοπώρου.
Η χάχλα πουλιόταν στη μισή τιμή του μάτερου. Στην πρώτη δεκαετία του 19ου κατά τον περιηγητή Leake αγοραζόταν 8-15 πιάστρα.
Ο περιηγητής Dodwell θεωρεί το βελανίδι της περιοχής του Μεσολογγίου κατώτερης ποιότητας. Αν λάβουμε υπόψη την αγοραστική αξία και των άλλων εμπορευμάτων (Β’μισό 18ου αι. – αρχές 19ου) διαπιστώνουμε ότι η τιμή του βελανιδιού α ποιότητας προσέγγιζε την τιμή του σιταριού, υπολειπόταν από το σιτάρι μετά την μετατροπή των δεδομένων σε άσπρα 1,5 άσπρο.
Μετά την απελευθέρωση ο βελανιδώνας του Ξηρομέρου χαρακτηρίστηκε εθνικό κτήμα. Σύμφωνα με την τοπική παράδοση ύστερα από τους αγώνες του Θοδωράκη Γρίβα στην εθνική αντιπροσωπεία δόθηκε το δικαίωμα νομής του βελανιδόκαρπου στα χωριά του Ξηρομέρου.
Ο Heuzy αναφέρει χαρακτηριστικά ότι, αν και ιδιοκτήτης ήταν το κράτος, το βελανίδι ανήκε σε όποιον το μάζευε. Η συγκομιδή ήταν ελεύθερη, εφόσον εξασφάλιζε με τους δασμούς εξαγωγής τεράστια έσοδα στο κράτος.
Από τότε μοιράστηκε το δάσος ώστε κάθε χωριό να έχει κατά τη συγκομιδή «το τεμάχι του». Κατά το 1868 που γεννήθηκε ο διάδοχος Κων/νος, τα ανάκτορα αξίωσαν να γίνει το δάσος βασιλική προνομία
Το γεγονός αυτό ξεσήκωσε τους Ξερομερίτες που με διαμαρτυρίες κατόρθωσαν να ματαιώσουν τα εις βάρος τους σχέδια.
Το βελανίδι εξακολουθούσε ν’ αποτελεί το “μάνα” του Ξηρομέρου όπως προσφυώς ονομάστηκε σ’ όλο το 19° αι. και στις αρχές του 20ου μέχρι τότε που επεκράτησαν στα βυρσοδεψεία και υφαντουργία τα χημικά υλικά (χρώμιο, κ.ά).
Κάθε χωριό από τις αρχές Αυγούστου φρόντιζε να βάλει δραγάτη στο τεμάχι του ώστε να φυλαχτεί ακόμα και η χαμάδα.
Αρειμάνιοι ντουλαμοφόροι από τους χαρακτηριστικούς τύπους του Ξηρομέρου “τους περισσότερο φίλους της κίνησης παρά της εργασίας”, οπλισμένοι με σασεπώ και αργότερα με γκρά διέσχιζαν το βελανιδοδάσος και έκαναν παντού αισθητή την παρουσία τους.
Από τα χωριά του Ξηρομέρου δεν είχαν δικαίωμα νομής στο βελανιδοδάσος μόνο τα “Καραγκούνικα χωριά”. Κι αυτό γιατί μέχρι τα μέσα του 19ου αι. ήταν ακόμα σκηνίτες, και βρίσκονταν υπό τη δυσμένεια του Θ. Γρίβα που επέτυχε τη διευθέτηση της νομής.
Ευνοημένα ιδιαίτερα ήταν τα χωριά που έτυχαν να βρίσκονται κοντά ή και μέσα στο βελανιδώνα .
Εκτός από τις πάμπολλες βελανιδιές που στα χωράφια τους έβρισκαν πλούσια τροφή γι’ αυτό και κατέβαζαν πλούσιο καρπό, οι χωρικοί αυτοί προλάβαιναν να μαζεύουν τη χαμάδα, πριν αρχίσει κανονικά η συγκομιδή.
Από τα μέσα Σεπτεμβρίου που ο καρπός ήταν ώριμος, άρχιζαν να κατεβαίνουν στον βελανιδώνα καραβάνια ολόκληρα για τη συγκομιδή, σωστή μετοικεσία των Ξηρομεριτών.
Καραβάνια από τα ριζοβούνια (Βούστρι, Αχυρά, Κομποτή) από το δήμο Σολίου (τα χωριά Ζάβιτσα, Μερδενίκου, Βάρνακας, Κανδήλα, Μύτικας) και του Εχίνου (τα χωριά γύρω από την Κατούνα και το Μαχαλά) κατευθύνονταν στο δάσος της Μάνινας που απείχε μια μέρα δρόμο από τα χωριά τους.
Το ίδιο συνέβαινε και στα δάση του Βάλτου. Ορεσίβιοι Βαλτινοί και ποιμένες νομάδες κατέβαιναν ομαδικά κατά οικογένειες για να κατασκηνώσουν για πολύ διάστημα στους βελανιδώνες και να στήσουν μαγαζιά- παραπήγματα στο Λουτράκι για την πώληση του βελανιδιού.
Κάθε οικογένεια αποτελούσε κομπανία ολόκληρη με υποζύγια, ψωμί και τρόφιμα κυρίως όσπρια και τραχανά για μέρες και με το μοναδικό εργαλείο της συγκομιδής, τα λούρια που ύστερα από ολόκληρη διαδικασία φρόντιζαν να είναι εύρωστα και ίσια.
Καθώς έφθανε κάθε χωριό στο “τεμάχι του”, κάθε οικογένεια έπρεπε να στήσει το κατάλυμα της κυρίως με ξύλα και κλάρες από δένδρα (γορδί ή φρατζέτο το έλεγαν).
Ανάλογα με τις οικογένειες που συγκεντρώνονταν σε κάθε τεμάχιο καθορίζονταν και τα προς κλήρωση μερίδια.
Έτσι κάθε φθινόπωρο τα δάση στο Ξηρόμερο και Βάλτο ζωντάνευαν αποτελώντας ένα μικρόκοσμο.
Κοντά στους καταυλισμούς λειτουργούσε μια υποτυπώδης αγορά. Μαγαζιά του Αστακού ή του Αιτωλικού έστηναν παραρτήματα με πρόχειρες καλύβες και παραπήγματα.
Λιγοστές πραμάτειες όπως, πανικά, ψιλικά, κεφαλομάντηλα, κάλτσες, ρύζι, καφές ανταλλασσόταν με βελανίδι. Δεν έλειπε και το καφενείο για κανένα ούζο, καφέ ή λουκούμι.
Η συγκομιδή του βελανιδιού ήταν σκληρή δουλειά. Το τίναγμα του βελανιδιού από τους άνδρες προϋπέθετε ψυχραιμία, ισορροπία, αναρρίχηση σε γκρεμούς ακόμα και με τριχιά.
Αλλά και το μάζεμα του από τις γυναίκες είχε πολλές δυσκολίες, μέσα στο λιοπύρι, στ’ αγκάθια, στους σκορπιούς και στα φίδια.
Το βελανίδι τους εξασφάλιζε το ψωμί, αλλά ήταν πληρωμένο με ιδρώτα και αίμα, γιατί δεν έλειπαν και τα ατυχήματα.
Η συλλογή του βελανιδιού ήταν ωστόσο και το ευκολότερο στάδιο εργασίας από όπου δεν έλειπαν τα παιδιά.
Φορτωμένα το καθένα το σάκο του κυνηγούσαν ανάμεσα στη χλόη και τα ξερόχορτα το “πολύτιμο βελανίδι”.
Με το βασίλεμα του ήλιου κάθε οικογένεια ξεφόρτωνε το βελανίδι της μέρας στο κατάλυμά της. Αν ο σφόνδυλος του βελανιδιού έβγαινε από το καπάκι (βελάνα το έλεγαν οι ντόπιοι) έπρεπε η οικογένεια να καθίσει να “ξεβελανιάσει”.
Η προετοιμασία για την πώληση ακολουθούσε τα εξής στάδια: το καθάρισμα και το κοσκίνισμα για να απομείνει καθαρό το βελανίδι και επακολουθούσε η αφαίρεση με επιδεξιότητα των εσωτερικών σφονδύλων.
Ανάλογα με την ποιότητα και το μέγεθος το κατέτασσαν στην α’ ή β’ κατηγορία (σελέκι και σαλκίμι στα τουρκικά η ορολογία από τη συγκομιδή στη Μ. Ασία).
Η πώληση στο Ξηρόμερο γινόταν επί τόπου. Συχνά οι πιο πλούσιοι αγόραζαν τη συγκομιδή των φτωχών. Συνήθως όμως κατέφθαναν οι μεσίτες των εμπόρων από τον Αστακό, ο οποίος οφείλει την ανάπτυξη του το 19° αι. και στο εμπόριο του βελανιδιού.
Κατά τις πληροφορίες του περιηγητή Heuzy μια πολυμελής οικογένεια μπορούσε να έχει απόδοση από τη συγκομιδή του βελανιδιού ως 1.000 δραχμές ετησίως χωρίς δαπάνες και πολύ κόπο, ποσό σχεδόν επαρκές για τη διατροφή της.
Τι’ αυτό ακριβώς το λόγο εγκαταλείπονταν οι άλλες κοπιώδεις αγροτικές εργασίες.
Μετά την πώληση γινόταν το “σάκκιασμα” σε τσουβάλια που έφερναν οι έμποροι, το ζύγισμα και η πληρωμή.
Και στη συνέχεια η μεταφορά στις αποθήκες που είχαν ακριβώς κτιστεί γι’ αυτό το προϊόν στον ευλίμενο όρμο του Αγίου Πανταλεήμονα κοντά στο Πλατυγιάλι Αστακού.
Πρόκειται για μεγάλο συγκρότημα αποθηκών, όπου κάθε Αστακιώτης βελανιδέμπορος είχε τη δική του αποθήκη.
Η μεταφορά ως εκεί γινόταν παλιότερα με Πραματιώτες και Καραγκούνηδες αγωγιάτες.
Ενώ η συλλογή του βελανιδιού πραγματοποιούνταν από τα τέλη Αυγούστου ως τα τέλη Σεπτεμβρίου, οι φορτώσεις στα πλοία δε γίνονταν νωρίτερα από Απρίλιο ή Μάιο-Ιούνιο, του επόμενου έτους για να επιτευχθεί η απόλυτη ξήρανση του προϊόντος και να μην είναι ανεπιθύμητο στην αγορά.
Γι’ αυτό η αποθήκευση ήταν μια κρίσιμη περίοδος και έπρεπε να πληροί ορισμένες συνθήκες. Οι έμποροι βρίσκονταν σε επιφυλακή για την προστασία του προϊόντος από την υγρασία (για να μην ανάψει).
Γι’ αυτό γίνονταν γυρίσματα των σωρών και επεξεργασία μέχρι να κλειστούν συμφωνίες με πελάτες εσωτερικού και εξωτερικού. Η φύρα από την ξήρανση έφθανε 8-10% ενώ από την εκβολή των σπονδύλων σε 18-20%.
Κατά το 19° αι. που τα ναυτικά δεδομένα έχουν αλλάξει στη διακίνηση του βελανιδιού συμμετέχουν Επτανησιώτες και ‘Αγγλοι από τα απέναντι αγγλοκρατούμενα Επτάνησα όπως και πολλοί ντόπιοι καπετάνιοι και πλοιοκτήτες από Κανδήλα και Κάλαμο.
Μεγάλη συχνότητα στις φορτώσεις έχουν οι Θιακοί. Έτσι μεγάλα μπάρκα συχνά με τρία άρμπουρα φόρτωναν το βελανίδι για Τριέστι και Μάλτα, που ήταν διαμετακομιστικός σταθμός εμπορίου, την Πάτρα, τη Μυτιλήνη, το Βόλο, τον Πειραιά, τη Σάμο όπου υπήρχαν βυρσοδεψεία.
Το βελανίδι όμως συνιστά και μια άλλη πηγή προσόδων. Αποτελεί κατάλληλη τροφή για τη διατροφή χοίρων που κατά 19° αι. ήταν περιζήτητοι στις απέναντι ιταλικές ακτές, ακόμα και στη Μάλτα.
Πρόκειται για μια αποδοτική επιχείρηση γνωστή από την εποχή του Οδυσσέα. Τα δάση του Βάλτου θεωρούνται τα πιο κατάλληλα, γιατί εκεί επιχωριάζει η βελανιδιά-αριά της οποίας οι καρποί αργούν να πέσουν και διατηρούνται ακόμα και το χειμώνα.
Έτσι αποτελούν ένα απέραντο λιβάδι γεμάτο βελανίδια που φιλοξενεί το χειμώνα και μάλιστα αντί πληρωμής (δικαίωμα βοσκής) κοπάδια από όλη την Ακαρνανία.
Οι χοίροι που τρέφονται σ’ αυτούς τους βελανιδώνες είναι μαύροι, κοντόχονδροι, νευρώδεις και με σηκωμένες τρίχες. Προσιδιάζουν στον αγριόχοιρο.
Το βελανίδι σ’ αυτή την περιοχή είναι τόσο συνυφασμένο με τη ζωή των ανθρώπων ώστε γίνεται κάποτε και τροφή τους που συνοδεύεται με καλαμποκίσιο ψωμί.
Η συλλογή του βελανιδιού σταμάτησε το 1964, οπότε σταμάτησε και το εμπόριο.

 




Σχόλια

  1. Παλιά τα βελανίδια τα εξήγαγαν γιατί τα χρησιμοποιούσαν στα βυρσοδεψία για την κατεργασία και την βαφή δερμάτων και τώρα μας τα μοιράζουν απλόχερα ως κύρια τροφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από κει και φράση " δεν ξέρεις που βελανίζεσαι " ,δηλ δεν ξέρεις τι σου γίνεται ή κατά το ξηρομερίτικο τό χ'ς χαμένου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Η ΒΕΛΟΥΤΣΑ ΝΕWS θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών.
Όλα τα σχόλια θα εμφανίζονται μετά την έγκρισή τους από τους διαχειριστές του ιστολογίου.
Σχόλια υβριστικά, συκοφαντικά, ειρωνικά, υποτιμητικά, μειωτικά και απαξιωτικά ή σχόλια χυδαία, σεξιστικά, ρατσιστικά και θρησκευτικού μίσους, σχόλια με μηνύματα που δεν καταλαβαίνουμε, ονομαστικές αναφορές σε απλούς πολίτες και προβοκατόρικα ή σχόλια που δεν έχουν σχέση με τη παραπάνω ανάρτηση, ΔΕΝ θα δημοσιεύονται.
Τα σχόλια και τα κείμενα των αναγνωστών εκφράζουν τους ίδιους και δεν υιοθετούνται κατά ανάγκη από το παρόν ιστολόγιο.
Παρακαλούμε τους αναγνώστες μας να διατυπώνουν τα σχόλια τους με κόσμιο τρόπο για να δημοσιευτούν.
Εάν παρόλα αυτά κάποιος θεωρεί ότι θίγεται από ανάρτηση ή σχόλιο στο Blog, καλείται να επικοινωνήσει μαζί μας μέσω του e-mail veloutsaxiromerou@gmail.com προς αποκατάσταση.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι οικισμοί του Δήμου Ξηρομέρου που θα καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ

  Αυτοί είναι οικισμοί του Δήμου Ξηρομέρου που θα καταργηθεί ο ΕΝΦΙΑ μέσα στα επόμενα δύο χρόνια.    

Τραυματίστηκαν δύο εργαζόμενες σε ιχθυοκαλλιέργειες στον Αστακό-Ανακοίνωση του Εργατικού Κέντρου Αγρινίου

  Κινδύνευσαν τέσσερις εργαζόμενες σε ιχθυοκαλλιέργειες στον Αστακό. Όλα συνέβησαν σήμερα το πρωί όταν έσπασε κουπαστή από κλουβί ψαριών στο οποίο βρίσκονταν πάνω με αποτέλεσμα η μία να βρεθεί στο νερό χτυπώντας στη μέση, ενώ από τις άλλες τρείς που παρέμειναν τελικά εκτός της θάλασσας, η μία χτύπησε στον αυχένα. Οι εργαζόμενες που τραυματίστηκαν νοσηλεύονται στο ΓΝ Μεσολογγίου και στο ΚΥ Αστακού αντίστοιχα. Η ανακοίνωση του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Αγρινίου: ΤΩΡΑ ΜΕΤΡΑ ΥΓΙΕΙΝΗΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ! ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΜΙΣΘΟΥΣ, ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ! ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΘΥΣΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΟΜΙΛΩΝ! Άλλο ένα εργατικό ατύχημα σ...

Σαββατοκύριακο στον Αστακό – Τι κάνεις, τι βλέπεις, τι δοκιμάζεις στον γαλήνιο κόλπο

        Θαλάσσιες βόλτες στις Εχινάδες με οργανωμένο ψάρεμα και βουτιές, περίπατος ανάμεσα σε πανέμορφα νεοκλασικά, επίσκεψη στο κρυμμένο κάστρο, γεύσεις από τοπικές οικοτεχνίες και ουζάκι σε old school ψαροταβέρνες    Ψαροκάικο στον Αστακό © Χριστίνα Τσαμουρά Θαλάσσιο πέρασμα για την Ιθάκη και την Κεφαλονιά, ο Αστακός  απλώνεται στους πρόποδες του όρους Βελούτσα αγναντεύοντας τον ομώνυμο κόλπο. Απέχει 280 χιλιόμετρα από την Αθήνα και 56 από το Μεσολόγγι  και είναι από εκείνες τις περιοχές της Ελλάδας που ίσως να μην έτυχε ποτέ να επισκεφτείς, αν δεν ταξίδεψες οδικώς μέσω της ηπειρωτικής χώρας στα νησιά του Ιονίου ή δεν κατάγεσαι από εκεί τριγύρω.   Βλέπεις, η πάλαι ποτέ Σκάλα του Δραγαμέστου (όπως έγραψε τη δική του ιστορία ο Αστακός μέχρι και το τέλος της οθωμανικής κυριαρχίας) είναι από τους ελάχιστα αναπτυγμένους και προβλημένους ελληνικούς προορισμούς, ακολουθώντας τη μοίρα της υπόλοιπης Αιτωλοακαρνανίας .  Ωστόσ...

Ο Μητροπολίτης Δαμασκηνός ευχαριστεί τον APON- Διέθεσε την αμοιβή από την συναυλία για την αποκατάσταση του Ι.Ν. Αγίου Νικολάου Αστακού

  Το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στον Αστακό η συναυλία του γνωστού και δημοφιλούς καλλιτέχνη Apon. Το ξεχωριστό αυτής της καλλιτεχνικής εκδηλώσεως ήταν, ότι ο νεαρός τραγουδιστής, ο οποίος έλκει την καταγωγή του από τον όμορφο Αστακό, με ιδιαίτερη χαρά και ευαισθησία αφιέρωσε το σύνολο της προσωπικής του αμοιβής για την αποκατάσταση του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Αστακού, ο οποίος τον περασμένο Ιανουάριο υπέστη εκτεταμένες και βαρύτατες φθορές από πυρκαγιά. Επίσης, σε συνεργασία με την Ειδική Επιτροπή Αποκαταστάσεως του Ιερού Ναού και κατόπιν παραινέσεως του τραγουδιστή εκδόθηκαν και διατέθηκαν κατά την διάρκεια της συναυλίας, κουπόνια του εράνο...

Θα «σκάσει» δικαστική εξέλιξη στο Ξηρόμερο;

    Δικαστική εξέλιξη προβλέπεται να «σκάσει» στο Ξηρόμερο καθώς το θέμα με τους έκπτωτους αιρετούς στους δήμους Μεσολογγίου και Ξηρομέρου έχει πολλές «ουρές» που πιθανότατα θα μας απασχολήσουν και το επόμενο διάστημα. Στο δήμο Μεσολογγίου οι δημοτικοί σύμβουλοι που προσέφυγαν στο ΣτΕ, αφού κρίθηκαν έκπτωτοι λόγω οφειλών προς το δήμο και τα νομικά του πρόσωπα, κέρδισαν την αίτηση αναστολής που είχαν κάνει και επέστρεψαν με προσωρινή απόφαση στα έδρανα του δημοτικού συμβουλίου. Αν θα επιστρέψουν βέβαια μόνιμα ή προσωρινά μένει να το δούμε από τη συνέχεια της υπόθεσης. Είναι βεβαίως ένα ζήτημα ποια ακριβώς είναι η σύνθεση του δημοτικού συμβουλίου, αλλά στο δήμο Ξηρομέρου δεν αποκλείεται οι εξελίξεις γύρω από αυτό το θέμα να είναι εντελώς διαφορετικές. Η θεία μου η Αστακιώτισσα, που αν έκρινα την ηλικία της με βάση την εμπειρία της δρώμενα του δήμου θα έφτανε τα 90 -και όπως καταλαβαίνετε είναι ο σμπίρος μου στα της περιοχής- μου λέει και επιμένει ότι το επόμενο χρονικό διάστημα ...

Άλλη μία υπόθεση χρεών της διοίκησης 2014-2019 εκδικάστηκε και ο Δήμος, δηλαδή εμείς οι δημότες, είναι υποχρεωμένος να πληρώσει 119.787,98 € + τους τόκους. 23 φορές κατηγορούμενος πήγε ο Δήμος Ξηρομέρου για χρέη από προφορικές αναθέσεις της διοίκησης 2014-2019.

   ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΡΘΡΟΥ ΑΠΟ  : mytikaspress.blogspot.com   Άλλη μία υπόθεση χρεών, της διοίκησης 2014-2019, εκδικάστηκε τον περασμένο Απρίλιο και ο Δήμος Ξηρομέρου, δηλαδή εμείς οι δημότες για να μη ξεχνιόμαστε, είναι υποχρεωμένος να πληρώσει 119.787,98 € + τους τόκους από τον Μάιο του 2021, που ο ΦΟΣΔΑ Παλαίρου, αποφάσισε να διεκδικήσει τα χρωστούμενα των ετών 2018 και 2019 δικαστικά.   Δεν νομίζουμε να υπάρχει ανάλογη περίπτωση στην Ελλάδα, Δήμου με το μικρό μέγεθος σαν του δικού μας, που εξ αιτίας μίας διοίκησης, αυτής του 2014 - 2019 του ''ΔΥΝΑΤΟ ΞΗΡΟΜΕΡΟ - ΠΡΩΤΑ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ'', ο οποίος να έχει διασυρθεί τόσο πολύ στα δικαστήρια για χρέη. Μιλάμε για ένα πραγματικό όνειδος... μονίμως κατηγορούμενος στο εδώλιο για χρέη.   Στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για χρέη από απόθεση απορριμμάτων στον ΧΥΤΑ Παλαίρου από τον Δήμο Ξηρομέρου, για τα έτη 2018 και 2019, όπου τα αντίστοιχα ποσά δεν είχαν εγγραφεί ως έσοδο και έξοδο στους αντίστοιχους Προϋπο...

Μήνυση στον Γιώργο Καλλιακμάνη από τον Αγρινιώτη εκπαιδευτικό Βασίλη Κόκκοτο

  Μήνυση για συκοφαντική δυσφήμιση στον Γιώργο Καλλιακμάνη από τον Αγρινιώτη εκπαιδευτικό Βασίλη Κόκκοτο που, σε ανακοίνωσή του, κάνει λόγο για αδιανόητο περιστατικό τηλεοπτικού εκφοβισμού, ωμού διασυρμού και δημοσίων απειλών. Μάλιστα ενημέρωσε για το θέμα τον πρόεδρο και θα θεσμικά όργανα του Κινήματος. Αφορμή για τη συγκεκριμένη εξέλιξη,  αποτέλεσε ο σχολιασμός κάτω από ανάρτηση σχετικά με τον εορτασμό για τα 51 χρόνια από την ίδρυση του ΠΑΣΟΚ και την παρουσία του κ. Καλλιακμάνη στην εκδήλωση της Αθήνας.   Διαβάστε την επίμαχη στιχομυθία:     Τι αναφέρει η ανακοίνωση που εκδόθηκε από την πλευρά του εκπαιδευτικού με την ιδιότητα του μέλους του ΠΑΣΟΚ: Ένα πρωτοφανές περιστατικό πολιτικού εκφοβισμού και δημόσιου διασυρμού σημειώθηκε την Παρασκευή, 5 Σεπτεμβρίου 2025, προκαλώντας έντονη ανησυχία και αγανάκτηση.  Στην πανελλαδικής εμβέλειας τηλεοπτική εκπομπή «Καλοκαίρι Παρέα» του σταθμού ΑΝΤ1, ο πρώην υποψήφιος ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Καλ...

Μύτικας - Κάλαμος: Γιατί μας «κρύβουν» τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια; - Διαμαρτυρία τουρίστριας

 Κραυγή αγανάκτησης από τουρίστρια σχετικά με τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια Μύτικας – Κάλαμος, καθώς και την πλήρη έλλειψη ενημέρωσης.  Μια τουρίστρια που βρέθηκε φέτος στον Μύτικα Αιτωλοακαρνανίας καταγγέλλει την πλήρη απουσία ενημέρωσης για τα δρομολόγια προς τον Κάλαμο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει: «Βρεθήκαμε φέτος το καλοκαίρι για λίγες μέρες στον όμορφο Μύτικα και θελήσαμε να πραγματοποιήσουμε μια μονοήμερη εκδρομή στον γειτονικό Κάλαμο. Ωστόσο, η αναζήτηση των δρομολογίων των πλοίων αποδείχθηκε… άθλος. Ψάξαμε σε όλο το χωριό: στη μαρίνα, στα μαγαζιά, παντού. Κανείς δεν ήξερε. Ρωτήσαμε ντόπιους, χωρίς αποτέλεσμα. Απευθυνθήκαμε ακόμη και στο Λιμεναρχείο Λευκάδας, όπου η απάντηση ήταν να καλέσουμε στο κινητό τον καπετάνιο του πλοίου για να μας ενημερώσει – κάτι που, φυσικά, δεν συνέβη ποτέ, αφού δεν σήκωσε το τηλέφωνο. Τελικά, φύγαμε χωρίς να μάθουμε ποτέ τα δρομολόγια. Και το ερώτημα παραμένει: Γιατί τόση μυστικότητα γύρω από τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια; Έχοντας ταξιδέψει σε όλη ...

Θλίψη στην Κατούνα για τον θάνατο 53χρονου

  Τον θάνατο του Θεόδωρου Νάκου, που έφυγε από την ζωή σε ηλικία 53 ετών, πενθεί η περιοχή της Κατούνας. Η εξόδιος ακολουθία τα τελεστεί την Πέμπτη 4/9 στον Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου Κατούνας και ώρα 10:00 π.μ. Η σορός θα βρίσκεται στο ναό μισή ώρα νωρίτερα.

Απαγόρευση στάθμευσης οχημάτων περιμετρικά της κεντρικής πλατείας Αστακού. Εκκίνησε το μεγάλο έργο της ανάπλασης.

  Ημερομηνία 8/9/2025 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΝΟΜΟΣ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ   ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ   Ενημερώνουμε τους κατοίκους και επισκέπτες του Αστακού, ότι εκκίνησε το μεγάλο έργο της ανάπλασης της κεντρικής πλατείας του Αστακού. Απαγορεύεται η στάθμευση περιμετρικά της πλατείας κατά την διάρκεια εκτέλεσης των εργασιών και όσο διαρκέσει το έργο. Άλλο ένα έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης εκτελείται στο Δήμο μας, που θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών. Ευχαριστούμε για την κατανόηση.                                                                                                    ΕΚ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ       ...